Gå til innhold

Statsansatt og pensjon - hvor kan jeg finne info?

Gjest 77283...fd5

Anbefalte innlegg

Gjest 77283...fd5
Skrevet

Jeg undersøker litt på vegne av kona rundt dette med pensjon. Hun er statlig ansatt og tjener p.t. 750 tusen i året ish. Vi logget oss derfor inn på SPK og jeg fikk litt bakoversveis hvor lite hun antas å få. Årlig rundt 440 tusen var det vel. Det var da inkludert livsvarig AFP, pensjon fra SPK og NAV. Det jeg stusset litt på var hvor ekstremt lave SPK-utbetalingene var. Det utgjorde knapt nok noen tusenlapper i mnd. Hva er egentlig reglene her? Og hvor kan jeg lese meg opp på faktiske beregninger? Alt jeg finner er så overfladisk som at "det lønner seg å jobbe lenger" osv. Joda, greit det, men jeg er økonom og vil forstå.

Hun har jobbet i staten i 6-7 år nå og jeg la inn at hun skulle jobbe til 67 år som da fortsatt er 31 år til. Jeg trodde statsansatte hadde gode pensjonsordninger, men jeg som privatansatt får jo MYE mer, på tross av at min arbeidsgiver ikke har noe bedre pensjonsordning enn snittet.

Anonymous poster hash: 77283...fd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du ser hos spk er det som staten betaler i pensjon, i tillegg vil hun også få penger fra NAV så totalen skal bli høyere.

NAV har vel også en plass du kan logge deg inn for å få info om pensjon.

Skrevet

Det stemmer nok dette. Gjorde et raskt søk med forutsetningene du har angitt. Det gir følgende tall..:

Folketrygd, ca. 335.000,-

Tjenestepensjon SPK, ca. 100.000,-

Dvs. ca. 58% andel av dagens lønn. Netto vil det bety 70-73% da skatteprosenten vil gå betydelig ned. 70%+ vil forsåvidt være en høyst levelig pensjon for de fleste, SPESIELT hvis dere klarer å "time" pensjonsalderen med nedbetaling av boliglån. Da vil økonomien sannsynligvis bli relativt uforandret.

Hvis dere synes dette er for lavt er det bare å begynne individuell sparing til pensjon så snart som mulig. Anbefaler å fylle IPS hvert år pga. skattefordelene.

(Med 31 år til pensjonsalder er dette selvsagt høyst usikre tall, alle endringer i ansettelsesforhold vil påvirke.)

Skrevet
tflovik skrev (5 minutter siden):

Det du ser hos spk er det som staten betaler i pensjon, i tillegg vil hun også få penger fra NAV så totalen skal bli høyere.

Det man får fra NAV er vel i praksis det samme som folketryden.

Skrevet
tflovik skrev (7 minutter siden):

Riktig.

Logg inn på NAV, trykk på navnet oppe til høyre og velg personopplysninger, så bla langt ned til man ser linjen pensjonsopptjening.

Der står det hvor mye man har betalt inn til nå i folketrygden,samt mye andre detaljer fra alle år som skattebetaler.

Under der velg Beregn din pensjon i pensjonkalkulator, og følg den. Viktig å velge at man skal la de hente inn info fra andre steder også, så får man både pensjon fra folketrygden og det som er spart opp utenfor dette også. De viser hvor mye jeg får fra det arbeidsgiver har betalt inn, samt hvor mye i året jeg får fra det jeg har som ekstra pensjonsparing. Så min er i 3 forskjellige deler.

Sjekket forskjell på å gå av ved 62 og 67, som gir meg 100 tusen mindre i året. Det som arbeidsgiver har betalt inn ved siden av gir kun utbetaling i 10 år, etter det så er det kun NAV igjen. Jeg har ikke noe AFP ordning.

Så det er bare å bli ferdig med lån osv. før man blir pensjonist, så er lavere lønn enklere å håndtere

Skrevet

Største godet med offentleg pensjon er at pensjonen er livsvarig (AFP), slik at om du lever lenger enn det som er snittet for ditt årskull så får ein pensjonsutbetalingar lengre. Private pensjonsoppsparingar er ofte avgrensa til 10 år før ein berre får pensjon frå folketrygda. Denne vrien gjer det vanskeleg å samanlikne offentleg pensjon mot privat pensjon, då det ikkje berre er heilt ulike modellar for pensjonsutbetalingar men også ei stor usikkerheit rundt kor lenge arbeidstakaren lever og ikkje minst kor lenge dei andre som er like gamle som arbeidstakaren lever. Om alle 67 åringane i år 2055 har berekna levealder på 100 år så vil den livsvarige pensjonen stupe drastisk. Er ein så heldig at "alle" jamngamle dauda i ung alder så får ein desto meir i pensjon sidan det då ikkje er andre jamngamlande å dele med.
Dette "godet" har også nokre ulempar, om du tidleg havnar på sjukeheim så vil kommunen ta store delar av pensjonen din for å betale for sjukeheimsplassen enten du har høg eller låg pensjon, så denne fordelen med AFP får du berre henta ut om du kan leve 10+ år som sprek heimeværande pensjonist.
Ein anna ulempe med livsvarig personleg pensjon er at dersom ein døyr tidleg så går pengane tilbake til Staten, ein privat oppspart pensjon kan gå til arvingane.

Det positive for deg TS er at om ho dør fyrst så kan du cashe ut etterlattepensjon. Denne pensjonen utgjer 9 prosent av pensjonsgrunnlaget ho rakk å tene seg opp.

Det som er vanskeleg med offentleg pensjon er at det fortsatt er stor usikkerheit om kva pensjonen kjem til å bli for dei som er født etter 1963, då det stadig kjem pensjonsendringar.

Skrevet

Om du justerer pensjonsalderen opp til 70 bør du se en betydelig økning.

Som tidligere nevnt er offentlig tjenestepensjon en livslang ytelse. I tillegg inneholder den også en etterlattepensjon og uførepensjon. Ja, det er fullt mulig å oppnå det samme i det privat. Men de aller fleste ansatte i privat sektor har en pensjonsordning som er dårligere.

Skrevet
nVIDIAsucks skrev (8 minutter siden):

Om du justerer pensjonsalderen opp til 70 bør du se en betydelig økning.

Som tidligere nevnt er offentlig tjenestepensjon en livslang ytelse. I tillegg inneholder den også en etterlattepensjon og uførepensjon. Ja, det er fullt mulig å oppnå det samme i det privat. Men de aller fleste ansatte i privat sektor har en pensjonsordning som er dårligere.

Har nesten en million allerede, 30+ år før det er aktuelt å pensjonere meg. Regner med oppsparingen passerer 10 millioner. 

Da ska en bli passe gammel for å få utbetalt det samme med de 100 000 i året om jeg har forstått dette rett.

Skrevet
nVIDIAsucks skrev (3 timer siden):

@Salvesen. Tviler ikke et øyeblikk. Men du er ikke en av de aller fleste 😉

tja jeg har ikke nødvendigvis tjent så mye over folk flest i mange av mine arbeidsår men ligger nok litt over akkurat nå. 

Skrevet

En annen ting å huske på er at kalkulatoren tar utgangspunkt i dersom alt er lik som nå. Det blir derfor litt feil å sammenlikne en potensiell beholdning på 10 000 000 om 30+ år med årlige utbetalinger på 100 000 per nå. Om man skal sammenlikne ordningene bør man heller se på hvor stor andel av årslønnen man får i pensjon. Alternativt sammenlikne dagens tall med dagens tall. Om vi gjør det siste så skal millionen din antagelig fordeles på 10 år og da utgjør den ikke mer enn 100 000 den heller. Etter millionen er brukt opp er det tomt og du står igjen kun med pensjon fra NAV og eventuelle oppsparte midler, mens den offentlige tjenestepensjonen varer hele livet.

Salvesen. skrev (På 20.5.2025 den 9.55):

tja jeg har ikke nødvendigvis tjent så mye over folk flest i mange av mine arbeidsår men ligger nok litt over akkurat nå. 

Om jeg ikke husker feil har du både høyere lønn OG pensjonssparing enn de fleste. De aller aller fleste ligger på minimumssatsen som er 2 %. Det er fullt mulig å oppnå like gode eller bedre pensjonsordninger i det private som man har i det offentlige. Men de aller fleste gjør ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...