Raspeball Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Henvender meg til forumet fordi det sikkert er noen som har erfaring med bagasjeboks, og kanskje kan dele noen fordeler og ulemper. For ordens skyld så snakker der det varianten man monterer på hengerfeste (se bilde, hentet fra Thule sine nettsider), med en eller annen festeanordning. Jeg snuser jeg mest på Thule Arcos, men jeg har ikke brukt mye tid på å undersøke andre løsninger, i stor grad fordi jeg har vært svært fornøyd med andre produkter fra Thule (deriblant en takboks/skiboks). Takboks/skiboks Det er sikkert flere grunner til å velge takboks over en bagasjeboksløsning, feks det estetiske (av liten betydning for meg), lastekapasitet (vekt, og til dels volum) og at det på mange måter er mer praktisk (og på andre ikke). En av ulempene er at innholdet ligger på taket, og således ikke er like lett tilgjengelig som om det henger på hengerfestet. En annen er at målene på mange takbokser ikke er fordelaktige for faktisk bagasje, eller den typen ting jeg skal pakke med meg, men det kan selvfølgelig løses til et visst punkt med å pakke annerledes. Jeg frakter ski- og utstyr kanskje to ganger i året, så bruksverdien som en faktisk skiboks er minimal for min egen del. Bagasjeboks Når det kommer til grunner som taler til fordel for bagasjeboks så er en av de jeg vektlegger at innholdet er lett tilgjengelig. Dette er viktig når man feks skal frakte med seg alle remedier til småbarn på ferie (barnevogn, bæremeis, etc.). En annen ting er at luftmotstanden er redusert sammenliknet med takboks, noe som er greit for meg som har elbil. En klar ulempe er vektbegrensning, spesielt sett opp mot egenvekten på boks og feste. Det er ikke en dealbreaker for meg akkurat nå, men det reduserer kanskje gjenbruksverdien noe. En annen ulempe er selvfølgelig adkomst til bagasjerom, og selvfølgelig (delvis) blokkert sikt med ryggekamera. For ordens skyld, så kan det nevnes at jeg kjører en VW ID.7 Tourer, så i utgangspunktet er det godt med plass. Men, som nevnt, så ender disse småbarnstingene ofte opp med å ta mye mer plass enn man tror, og så er de ikke like smidige å pakke som "myke" ting. En ting som jeg ser på som et potensielt problem er at bil + bagasjeboks blir et langt "vogntog" til sammen. Dette kan jo feks gjøre adkomst til enkelte ladestasjoner knotete, samt parkering. For landeveiskjøring har del vel relativt liten praktisk betydning. Er det noen som har erfaring med bagasjeboks, og vil dele noen tips? Er det noe opplagt jeg har oversett? Jeg har selvfølgelig ikke listet opp alle fordeler eller ulemper - kun de som ligger lengst framme i min egen vurdering.
Snylter Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Jeg sjekket bare kjapt et par biler av samme type som jeg fant registreringsnummer på.. De er ikke registrert med taklast i det hele tatt.. Da er ikke takboks noe alternativ heller med mindre du klarer å få tak i papirer som tillater det og får det skrevet inn i vognkortet.
Raspeball Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai Snylter skrev (7 timer siden): Jeg sjekket bare kjapt et par biler av samme type som jeg fant registreringsnummer på.. De er ikke registrert med taklast i det hele tatt.. Da er ikke takboks noe alternativ heller med mindre du klarer å få tak i papirer som tillater det og får det skrevet inn i vognkortet. Ja, sjekket min egen bil på vegvesen.no nå, og der står taklast som "ikke oppgitt". Men, det er som MAtroxX sier, 75 kg taklast oppgitt fra fabrikk/produsent.
unik42 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Jeg har Thule Easybag med Easybase. Jeg valgte den fordi selve baggen kan pakkes sammen så jeg slipper å oppbevare en diger kasse i garasjen. Easybasen klappes sammen og henges på veggen. Easybase kan jo og brukes uten baggen til transport av kasser og slik. Bruker også takboksen når vi skal ha ekstra mye med oss: 1
Snylter Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 44 minutes ago, Raspeball said: Ja, sjekket min egen bil på vegvesen.no nå, og der står taklast som "ikke oppgitt". Men, det er som MAtroxX sier, 75 kg taklast oppgitt fra fabrikk/produsent. Da må du bare få det inn i registeret for at det skal være lovlig med taklast.. Lykke til med å få ut papirer på det fra importør.
The Avatar Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Raspeball skrev (13 timer siden): En ting som jeg ser på som et potensielt problem er at bil + bagasjeboks blir et langt "vogntog" til sammen. Dette kan jo feks gjøre adkomst til enkelte ladestasjoner knotete, samt parkering. For landeveiskjøring har del vel relativt liten praktisk betydning. Utan at eg har erfaring med bruk av bagasjeboks så vil eg nemen at i samband med ladestopp og liknande så kan dette løysast enkelt ved å ta av bagasjeboksen før du rygger inn til ladestasjonen. Er bagasjeboksen fylt til maks vekt så er det nok greit å være to, om boksa er lasta med forholdsvis lette ting så skal det være ein einmansjobb å løfte av bagasjeboksen. For eit ladestopp så burde det være uproblematisk å berre plassere bagasjeboksen på asfaltet under lading på slike trange ladeplassar. Etter mitt syn gir dette ein betre fleksibilitet enn ei takboks som er langt meir styrete å ta av når du skal inn i eit trangt parkeringshus og liknande. Kombinerer du med bagasjeboks med takbøyler så kan du til og med plassere bagasjeboksa midlertidig på taket under parkering/lading om det er ekstra trangt. Mitt største ankepunkt mot bagasjeboks er at det må være forferdeleg enkelt å gløyme at du har ein liten tilhenger bak deg slik at du har større fare for ryggeuhell. Nå kan nok det same seiast om takboks der du fort kan køyre deg fast i parkeringshus og liknande, men med mindre du har høg bil frå før så er det ikkje så mange plassar der du ikkje får plass til bilen med takboks. Hadde nok personleg sterkt vurdert å ettermontere eit ryggekamera for tilhenger/campingvogn om eg hadde kjøpt bagasjeboks. 1
Raspeball Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai Snylter skrev (3 timer siden): Da må du bare få det inn i registeret for at det skal være lovlig med taklast.. Lykke til med å få ut papirer på det fra importør. Ja, det kan jeg se for meg er en omstendelig prosess. Nuvel, da gjør det jo bare vurderingen ang. takboks overflødig enn så lenge.
Raspeball Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai unik42 skrev (13 timer siden): Jeg har Thule Easybag med Easybase. Jeg valgte den fordi selve baggen kan pakkes sammen så jeg slipper å oppbevare en diger kasse i garasjen. Easybasen klappes sammen og henges på veggen. Easybase kan jo og brukes uten baggen til transport av kasser og slik. Bruker også takboksen når vi skal ha ekstra mye med oss: Easybase er til vurdering. Liker fleksibiliteten. For meg er ikke oppbevaringsplass sånn sett et problem, men det er jo alltid en fordel å kunne gjemme bort ting. Det virker dog som om Easybase/Easybag er faset ut fra Thule, så det blir vanskelig å få tak i nytt (?). Det gjør meg ikke noe å kjøpe brukt, men det er litt mer knotete. Thule Onto kan til en viss grad sammenliknes, da selve oppbevaringsdelen er sammenleggbar. For øvrig: Ser du kjører ID.4. Når oppsettet er som på bildet, ser har du noe sikt i ryggekameraet? The Avatar skrev (12 timer siden): Utan at eg har erfaring med bruk av bagasjeboks så vil eg nemen at i samband med ladestopp og liknande så kan dette løysast enkelt ved å ta av bagasjeboksen før du rygger inn til ladestasjonen. Er bagasjeboksen fylt til maks vekt så er det nok greit å være to, om boksa er lasta med forholdsvis lette ting så skal det være ein einmansjobb å løfte av bagasjeboksen. For eit ladestopp så burde det være uproblematisk å berre plassere bagasjeboksen på asfaltet under lading på slike trange ladeplassar. Etter mitt syn gir dette ein betre fleksibilitet enn ei takboks som er langt meir styrete å ta av når du skal inn i eit trangt parkeringshus og liknande. Kombinerer du med bagasjeboks med takbøyler så kan du til og med plassere bagasjeboksa midlertidig på taket under parkering/lading om det er ekstra trangt. Mitt største ankepunkt mot bagasjeboks er at det må være forferdeleg enkelt å gløyme at du har ein liten tilhenger bak deg slik at du har større fare for ryggeuhell. Nå kan nok det same seiast om takboks der du fort kan køyre deg fast i parkeringshus og liknande, men med mindre du har høg bil frå før så er det ikkje så mange plassar der du ikkje får plass til bilen med takboks. Hadde nok personleg sterkt vurdert å ettermontere eit ryggekamera for tilhenger/campingvogn om eg hadde kjøpt bagasjeboks. Ja, jeg ser ikke på det som et stort problem når det kommer til lading. Helt enig med deg mtp fleksibilitet. Flere og flere ladeplasser legges jo uansett opp som en bensinpumpe, der man ikke trenger å tenke på å rygge inn. Det med ryggekameraet er kanskje min største "bekymring", selv om man kun vil ha boksen på når man kjører på ferie (men da trenger man også kameraet mest, ettersom man gjerne befinner seg i "ukjent farvann").
unik42 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Ser ingenting i ryggekameraet, nei. Når jeg bakker inn til ladestasjoner så bruker kona å stå bak og dirigere slik at jeg kommer nærmest mulig. 1
The Avatar Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Raspeball skrev (13 timer siden): Det med ryggekameraet er kanskje min største "bekymring", selv om man kun vil ha boksen på når man kjører på ferie (men da trenger man også kameraet mest, ettersom man gjerne befinner seg i "ukjent farvann"). Du får kjøpt ryggekamera som du kan bruke, men det koster fort eit par tusenlappar det også. Det er fleire alternativ på markedet, alt frå løysingar som krev at du må ha ein eigen skjerm berre for ryggekameraet, til at du må dra fram mobilen for å bruke den som skjerm under rygging. Du får også ryggekamera som er heilt trålause med eige batteri, men om du må ut av bilen for å skru på ryggekaeraet så er det kanskje like enkelt å få nokon til å hjelpe deg med å rygge. Nokre slike kamera har støtte for Android Auto / Apple CarPlay slik at du kan bruke bilens integrerte skjerm, men då koster det fort 5000 kr eller meir. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå