Tussi Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (Akkurat nå): Helt riktig. Kanskje vi skulle sendt med noen untouchables folk der ogsaa. For det jeg vet, saa proever de kanskje paa det ogsaa. Men en stoedig styring der, er veldig viktig. Naar jeg bodde i Kambodia, ga Hondafabrikken, en stor sum, til veibygging. Lite veibygging og mangen nye Lexuser, med folk med tre stjerner paa skulderen i, ble resultatet. Tror at det var smoering, korrupt i utgangspunktet. Honda ga pengene, for aa faa selge, mere motorsykler i landet. Enig i at det må kontrolleres godt. Korrupsjon er å stjele maten ut av munne på barn
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Jarmo skrev (30 minutter siden): Vi fikk en undersøkelse ca. 40 år siden i Finland, hvis alle fikk tildelt en million(mark, ikke euro) den gangen så hadde ca. halvparten av befolkingen hatt under det halve igjen etter 2 år. Etter 3 år hadde ca. 20% hatt 2 millioner og ca. 40% under 500.00. Etter 7-8 år hadde ca. 20-30% vært blakke igjen. Og ca. 20% hadde hatt 2-3 millioner igjen. Om tallene kan sammenlignes i dag , vet jeg ikke. Edit: Den største årsaken av/til variasjoner var livstil til folk. Er du alkoholiker, har du et kjempestort problem. Naa vet ikke jeg hvor hoeyt, avgiftsnivaaet paa alkohol i Finland er, men det gjoer ikke problemet mindre, for dem som sliter.
Jarmo Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (1 minutt siden): Er du alkoholiker, har du et kjempestort problem. Naa vet ikke jeg hvor hoeyt, avgiftsnivaaet paa alkohol i Finland er, men det gjoer ikke problemet mindre, for dem som sliter. Og røyking samt uteliv osv. stjeler ca. 20-30% av pengene.
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Jarmo skrev (2 minutter siden): Og røyking samt uteliv osv. stjeler ca. 20-30% av pengene. Ogsaa et sinnsvakt pengesluk og skyhoeye avgifter. 3500 kr i mnd omtrent, gaar det til sigaretter, hos meg. Hva betaler du paa en pub, for et 0,33 glass oel naa? En hundrelapp kanskje? 1
Jarmo Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (23 minutter siden): Hva betaler du paa en pub, for et 0,33 glass oel naa? En hundrelapp kanskje? 110 her for en 0,5 liter. Et par ganger i mnd. (noen Liverpool kamper.) 1
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Jarmo skrev (3 minutter siden): 110 her for en 0,5 liter. Et par ganger i mnd. (noen Liverpool kamper.) Dette blir vel en fire, fem aar siden. Da var jeg paa pub og fikk jeg et glass, som saa ut som en halvliter, som etter tre slurker var tomt. Glassveggene var jo sikkert to cm tykke. Det blir vanskelig aa investere og faa pengene til aa yngle, hvis en er henfallen til det der.
BadCat Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Det er ikke mangel på penger som gjør folk fattige. Det er hva de tenker og gjør med de pengene de har. Hvis man ikke legger om vanene, kommer man bestandig til å leve fra hånd til munn. Det første folk flest tenker hvis de får penger i hånda er hva de skal bruke pengene på. Det blir ikke velstand av å sløse bort pengene på forbruk og gadgets. Det blir velstand av å bruke pengene til å eie noe som øker i verdi. Velstand er de verdiene han beholder, ikke hva man bruker opp. Tjener, bruke, tjene bruke, tjene, bruke. Eventuelt, få, bruke, få, bruke, få, bruke. Ingen av de to strategiene leder noen vei. De smarte lever nøkternt og i bruker pengene på noe som gir mer penger. Slutt å tenke at andre skylder dere noe. Omfordeling et tyveri. Det er skatt også, med mindre det er knyttet til de samfunnsgoder man faktisk bruker. Den eneste grunnen en fattig har til å stå opp om morgenen er troen på at han kan få til noe. Hvis samfunnet står klar til å omfordele fruktene den dagen han skaper noe, er det meningsløst for ham å gjøre noe for at det skal bli bedre på et individuelt nivå. Rikinger kjøper mange varer og tjenester av andre, spesielt de som eier flere selskaper som kjøper hinsides mange varer og tjenester. Arbeidsplasser skaper de også. Penger og noe å gjøre til for ansatte som ikke får til dette på egen hånd. En riking uten penger, kjøper ikke varer og tjenester mer. Selskapene avvikles og arbeiderne møter stengt dør. Å omfordele verdiene til de som skaper noe, er det dummeste man kan gjøre. Realiteten er at hvis man er ung og ønsker å få til noe, kan man ikke kjøpe det meste av det man ønsker privat på 10-15 år. Penger man har må inn i det som skal bli et livsverk. Ikke til mobiltelefoner til nord for 20k eller biler for lånte penger. Den som ikke er villig til å avstå fra private lyster vil ikke oppnå velstand og et heller en kandidat for Luksusfellen. "Startet du bedriften du snakket om? - Nei, jeg kjøpte energidrikker i stedet. Drakk fire bokser om dagen. Resten gikk til snus og BK all day, every day." Varebil til businessen er greit, men ikke BMW til å kjøre privat. I starten må man kanskje ha ei vogn til tusen kroner, for å kjøre varer på og bruke gangveien. https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/trillebarer-og-hagevogner/transportvogn-113-x-51-cm-250-kg-2000060829 Mye er mulig for den som vil. Den som ikke har penger til vogn, kan pante bokser og flasker som ligger henslengt, til vogn er kjøpt. Evt. har jeg hørt at pensjonister betaler 300 kr for klipping av plen og stiller med eget utstyr. Det er ikke penger som er problemet. Penger kommer til den som vil ha. Jeg startet med ett verktøysett, en koffert, ei regningsblokk med gjennomslag og et stempel. Endret 18. mai av BadCat
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Her paa berget, er det vel ingen som blir fattige. De som stiller paa markedet i Kampot, om morgenen og faar 4 dollar dagen, for aa baere stein eller jobbe paa rismarkene, har nok problemer der. Endret 18. mai av Karltorbj
lada1 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Dersom en etablerer en koloni på Mars, vil det være fattigdom der også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå