Gjest 907a6...c9d Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Min ene forelder har blitt alvorlig syk med innleggelse på sykehus og det ender kanskje ikke så bra. Har derfor behov for fravær fra jobb for å være tilstede. Jeg har et annet søsken som kan avlaste slik vi deler på byrden, så det er mulig jeg får jobbet litt hjemmefra på hjemmekontor på dagtid, men kan bli litt sporadisk. Til nå har jeg tatt ut feriedager, men føler nesten ikke jeg kan bruke opp hele ferien min heller. Er sykmelding et alternativ? Mange på min jobb har hatt mye fravær med syke barn, forståelig nok, men virker ikke som det er noen ordning for å ta vare på syke foreldre eller nær familie. Anonymous poster hash: 907a6...c9d
Darkbill Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Du får ikke sykmelding for å ta vare på noen andre som er syke, nei. Du kan ha krav på omsorgspermisjon, dog ulønnet. § 12-10. Omsorg for og pleie av nærstående Arbeidstaker som pleier nærstående i hjemmet i livets sluttfase har rett til permisjon i 60 dager for pleie av den enkelte nærstående. Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil 10 dager hvert kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det samme gjelder ved nødvendig omsorg for funksjonshemmet eller kronisk sykt barn fra og med kalenderåret etter at barnet fylte 18 år når arbeidstakeren har hatt slik omsorg for barnet som nevnt i § 12-9 tredje ledd. Departementet kan gi forskrift om dokumentasjon av nødvendig omsorg. 1
ali q Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Rent lovlig og teoretisk så stemmer det at man ikke får sykmelding for å ta vare på andre som er syke, ja, men i praksis så er det veldig vanlig at slike personer får sykmelding fra legen (ofte med begrunning psykisk helse som kan være både reelt eller bullshit, varierer fra person til person). Det er vel faktisk blitt så vanlig at jeg kjenner flere som mente de hadde rett på dette når deres fastlege faktisk nektet å gi de sykmelding (og å bytte fastlege tar ofte en liten mnd minimum) for dette. Jeg ville nok vært forsiktig med å kreve en slik sykmelding, og hvis du får det vær forberedt på at kanskje arbeidsgiver bestrider sykmeldingen som de lovlig kan gjøre. 1
Tussi Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Du har ikke rett på pleiepenger fordi faren din er innlagt. Arbeidsgiver kan,.ikke må, gi deg velferdspermisjon med lønn. I.mange tilfeller er sykepenger det eneste mulige selv du da ender opp med en diagnose som ikke er riktig fordi samfunnet ikke har tilrettelagt for denne typen situasjoner. Endret 18. mai av Tussi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå