Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

å selge bil med nybilgaranti

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man selger bil med nybilgaranti, da trenger man vel ikke en tilleggs bruktbilforsikring fra if ved salg?

For å spørre på en annen måte, er det tilsvarende forsikring som gjelder med nybilgaranti og det if bruktbilforsikring gjelder? 

bruktbilgaranti

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En forsikring er litt annerledes. Garanti dekker bare fabrikasjonsfeil. En forsikring kan også dekke andre skader avhengig av dekningsgrad. F.eks. hvis selger enten har skjult mangler, eller ikke visste om feil.

• Liker 1
Skrevet

Den som kjøper av en bil med nybilgaranti vil kunne få rettet garanti feil hos en fritt valgt merkeforhandler av merket i garantiperioden. Fabrikkgaranti følger normalt bilen, ikke eier. Men, det har vært noen unntak med parallellimporterte biler. Kjenner ikke til det omfatter Mitsubishi.

Mitsubishi Outlander PEHV har fra 1.1.2018 7 år garanti. Det er noen vilkår for at år 6 og 7 skal være gyldig, bør undersøkes for å sikre at utvidet garanti er gyldig. Mulig manglende service i hht plan kan føre til at denne utvidete garanti ikke er gyldig.

I tillegg kan kjøper reklamere til forhandler frem til bilen er 5 år gammel. Det er snakk om 2019 modell, da er perioden for reklamasjon mot forhandler utløpt. 

Kjøper kan også klage til selger av bilen, om selger har:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand.
Er bilen kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

Dette med vesentlig dårligere stand er viktig ved handel mellom private.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Skulle jeg solgt en så gammel Outlander ville jeg sikret meg ved å ha med i kontrakten at kjøper frasier seg retten til reklamasjon etter kjøpsloven §19. Dette i tillegg til at man har med at den er solgt som den er..

Skrevet
Snylter skrev (17 timer siden):

Skulle jeg solgt en så gammel Outlander ville jeg sikret meg ved å ha med i kontrakten at kjøper frasier seg retten til reklamasjon etter kjøpsloven §19. Dette i tillegg til at man har med at den er solgt som den er..

hvordan få frem i kontrakten, og hvilken type ekstra kontrakt skriver man ved salg av bil? er det noe steder man legger ved en slik tekst. 

Men kan man uttrykke, "så gammel"? når bilen ikke er over 7 år, og har faktisk nybilgaranti. 

Outlander er en fantastisk god bil å kjøre, bare at langkjøring er økonomisk belastende kontra el-bil muligheter vi har i Norge. 

Outlander plug in vil jeg anbefale for dem som ikke pendler langt, men har kun korte turer. Men om vinteren er den enestående. En drøm, og sterk som en bjørn. Fantastisk gode dempere. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (På 16.5.2025 den 8.40):

En forsikring er litt annerledes. Garanti dekker bare fabrikasjonsfeil. En forsikring kan også dekke andre skader avhengig av dekningsgrad. F.eks. hvis selger enten har skjult mangler, eller ikke visste om feil.

jeg har lagt ved if forsikring på bilen. 6 måneder. Regner med det holder. 

Skrevet
10 hours ago, Mykesider said:

hvordan få frem i kontrakten, og hvilken type ekstra kontrakt skriver man ved salg av bil? er det noe steder man legger ved en slik tekst. 

Men kan man uttrykke, "så gammel"? når bilen ikke er over 7 år, og har faktisk nybilgaranti. 

Outlander er en fantastisk god bil å kjøre, bare at langkjøring er økonomisk belastende kontra el-bil muligheter vi har i Norge. 

Outlander plug in vil jeg anbefale for dem som ikke pendler langt, men har kun korte turer. Men om vinteren er den enestående. En drøm, og sterk som en bjørn. Fantastisk gode dempere. 

Hvor man legger til teksten avhenger av deres kontrakt det, det er alltid opp til partene å legge til den teksten de ønsker så lenge det er innenfor gjeldende lovverk.

Så gammel kan man si ja, den er ikke akkurat noen nybil selv om den har nybilgaranti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...