Gå til innhold

Gått på en smell økonomisk - Trenger hjelp til gjeld

Gjest bf465...d6d

Anbefalte innlegg

Gjest bf465...d6d
Skrevet

Jeg trenger hjelp.

Jeg har lenge slitt med økonomien grunnet at jeg stolte blindt på en person. Fikk en del inkasso og måtte trikse med å betale mindre skatt for å ha penger til livsopphold, noe som jeg selvsagt fikk baksmell av. I tillegg sliter jeg med kronisk sykdom og fikk råd av nav å si opp jobben og finne ny. Etter året jeg var sykmeldt så fikk jeg avslag fra NAV på AAP, og hadde ikke noe inntekt. 

Jeg søkte derfor Lånekassen om å slette renter og om hjelp til å finne løsning på nedbetaling osv. men fikk avslag. Søkte skattetaten om hjelp til en betalingsordning og stoppe renter, uten noe hjelp. I mellomtiden påløpte det renter hos inkassobyrå og lånet hos Lånekassen ble oppsagt og sendt til SI. Sende de brev om hjelp til å finne en ordning, men igjen avslag.

Er hardtarbeidende og kunne aldri tenkt meg å være uten jobb, så jeg søkte på en annen type jobb innen mitt fagfelt. Er nå tilbake i ny jobb og tjener greit, men hadde så stort trekk på lønna at jeg fikk utbetalt 1000,- netto nå. Betaler 23000 i skatt, 29000 i baksmell, og 20000 til kreditorer via namsfogden.

Jeg sliter enda med sykdom og må sykemeldes en og annen gang selv om jeg er i prøvetid. Dette er svært belastende for meg i tillegg til min varierende helse. Men jeg finner ingen måte å få ordnet opp i dette på. Jeg har familie og barn. Jeg blir så lei meg at jeg ikke skal komme noen vei med å få betalt dette og ønsker å få tilbakeført studielånet til Lånekassen, og finne en rimelig måte å betale dette på. Men jeg opplever ikke at det er noe hjelp å hente. NAV ville ikke hjelpe da de mente at jeg ikke hadde fast jobb. Nå jobber jeg natt i 100%  x4 dgr/uken og har ikke kapasitet til hverken det ene eller det andre lenger. 

Arbeidsgiver vil ha meg ned i stilling grunnet sykdom, og lege sier jeg ikke bør gjøre det. 

Total gjeld er Lånekassen: 900 000

Inkasso: 200 000

Skattetaten: 40 000

Håper noen kan hjelpe meg. 

Anonymous poster hash: bf465...d6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 Million i gjeld er da ikke all verdens, strekk ut nedbetalingstiden til 30 år så er det ikke noe problem 

• Liker 1
Gjest bf465...d6d
Skrevet
Duncan skrev (6 minutter siden):

1 Million i gjeld er da ikke all verdens, strekk ut nedbetalingstiden til 30 år så er det ikke noe problem 

Nei. Men det er uoverkommelig nå når jeg trenger penger til medisiner, behandling og ikke minst livsopphold, og HELE lønna mi går til dette. 

Skrevet

Du kan be om utsettelse på nedbetaling hos lånekassen, hvis du har noen igjen. Tror man har 36 måneder eller noe man kan bruke det. Dette kan gjøre det lettere å betale skatteetaten og inkasso.

Også kan det neppe skade å ta kontakt med skatteetaten igjen og høre om du kan få til en betanlingsplan/avtale eller utsettelse.

Skrevet
Gjest bf465...d6d skrev (10 minutter siden):

Nei. Men det er uoverkommelig nå når jeg trenger penger til medisiner, behandling og ikke minst livsopphold, og HELE lønna mi går til dette. 

Hva har du i inntekt ?

Gjest bf465...d6d
Skrevet
Duncan skrev (2 minutter siden):

Hva har du i inntekt ?

Ca 70k brutto. 

Gjest bf465...d6d
Skrevet
no u skrev (10 minutter siden):

Du kan be om utsettelse på nedbetaling hos lånekassen, hvis du har noen igjen. Tror man har 36 måneder eller noe man kan bruke det. Dette kan gjøre det lettere å betale skatteetaten og inkasso.

Også kan det neppe skade å ta kontakt med skatteetaten igjen og høre om du kan få til en betanlingsplan/avtale eller utsettelse.

Fikk avslag på dette og på rentefritak når jeg var sykemeldt. Trenger over grensa. Med flere utdanninger så er dette brukt opp :(

Skrevet

Du har krav på å få beholde 10 724kr til livsopphold, så jeg ville ha kontaktet kreditorer og informert de om inntekt/utgifter. De har ikke lov å trekke så mye at du bare sitter igjen med 1000kr.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Gjest bf465...d6d
Skrevet
TheKims skrev (9 timer siden):

Du har krav på å få beholde 10 724kr til livsopphold, så jeg ville ha kontaktet kreditorer og informert de om inntekt/utgifter. De har ikke lov å trekke så mye at du bare sitter igjen med 1000kr.

Ja, jeg trodde det. Så har jeg vel krav på å beholde til husleie også. Men når systemet ikke fungerer og lar folk som viser initiativ til å betale gjelda si selv, så går det jo utover felleskassa. Vet ikke hvor mange brev jeg har sendt ang å inngå betalingsplan på dette, men får bare avslag etter avslag. NAV neste liksom. 

Skrevet
Gjest bf465...d6d skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg trodde det. Så har jeg vel krav på å beholde til husleie også. Men når systemet ikke fungerer og lar folk som viser initiativ til å betale gjelda si selv, så går det jo utover felleskassa. Vet ikke hvor mange brev jeg har sendt ang å inngå betalingsplan på dette, men får bare avslag etter avslag. NAV neste liksom. 

De 10724 er det du skal ha etter at husleie er betalt

Skrevet

Informer alle kreditorer om at du ikke kan betale og la det gå til namsmannen. Da vil du kunne beholde minimum satsen og kanskje etter hvert få en gjeldssanering.

Skrevet
Gjest bf465...d6d skrev (22 timer siden):

Total gjeld er Lånekassen: 900 000

Inkasso: 200 000

Skattetaten: 40 000

Håper noen kan hjelpe meg. 

Det er fryktelig trist å lese at du bare får ubrukelige råd og null hjelp fra NAV. En inntekt på 840.000 og gjeld på 1 mill burde være mer enn overkommelig.

Prioritetsliste..:

1. Det viktigste på kort sikt er å bli kvitt kravet fra Skatteetaten. Du bør nærmest gjøre hva som helst; Selg alle ting du kan få penger for, bytt til en rimeligere bil, lev på havregrøt en periode. Er din livsledsager godt kjent med situasjonen? Kan han/hun bidra, f.eks. gjennom å ta seg en ekstrajobb i en periode?

2. Gå i dialog med kreditorene som har sendt krav til inkasso. Forbered deg godt og forklar situasjonen. Hvis store deler av beløpet er påløpte renter og gebyrer har de i mange tilfeller rom for å få ned på kravene. Du står fritt til å gi dem et tilbud. Hvis du f.eks. kvalifiserer til gjeldordning om noen år vil de tape mer enn å godta litt mindre nå.

3. Ta kontakt med lånekassen, forklar dem at du har fått kontroll på økonomien, og be om at lånet blir tilbakeført dit.

• Innsiktsfullt 2
Gjest 94134...d98
Skrevet

Så leit å høre at du har havnet i en knipe. Sender deg en virtuell klem! Å havne i økonomisk uføre er ikke noe gøy og kan ta nattesøvnen og livskvaliteten fra de fleste.

Jeg synes du alt har fått gode råd her. Har du implementert noen av de? 

1. Har du bedt om å få utsettelse på nedbetaling av studielånet? Om ikke kan det være lurt slik at du får fokusert på den andre gjelden i første omgang.

2. Inkasso + skattekrav. Er det noen mulighet for at du kan få samlet dette i et refinansieringslån? Om du ikke har bolig selv, men kjenner noen som vil være realkausjonist for deg (de stiller med sikkerhet i sin bolig), så bør du kunne få refinansiert dette til boliglånsrente til mye bedre betingelser enn du har i dag og over 5-10 år.

Da er du kvitt skattekravet og tvangstrekk som er ditt største problem nå slik jeg oppfatter det.

Håper noen andre melder seg på med mer råd og støtte. 

Helst skulle du vel hatt noen i det virkelige liv som kunne hjulpet deg med dette. Lignende Luksusfellen (ville faktisk kontaktet de om jeg var deg). 

Har sett enkelte tjenester som tilbyr gjeldshjelp, men har dessverre forstått det slik at mange av disse tar seg grovt betalt også og i mange tilfeller kanskje utnytter mennesker som har kommet i en sårbar situasjon.

Lykke til uansett! Det kommer til å ordne seg på et eller annet vis :) 

Anonymous poster hash: 94134...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...