Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kan bom selskapene ha 72 milliarder i gjeld ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er dette mulig ?? Har de millionlønn alle som en som arbeider der ? Selv da skulle det bli vanskelig og få en slik gjeld .Dette er jo total skandale.

 fjor satte vi ny bompengerekord: Bilistene betalte inn hele 15,5 milliarder kroner. Det viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

Men samtidig økte gjelden i bompengeselskapene med 7 milliarder kroner i fjor. Den er nå på totalt 72,1 milliarder kroner.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2025/05/09/196089771/vi-har-aldri-betalt-mer-likevel-oker-gjelden

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jobs skrev (3 minutter siden):

Hvordan er dette mulig ?? Har de millionlønn alle som en som arbeider der ? Selv da skulle det bli vanskelig og få en slik gjeld .Dette er jo total skandale.

 fjor satte vi ny bompengerekord: Bilistene betalte inn hele 15,5 milliarder kroner. Det viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

Men samtidig økte gjelden i bompengeselskapene med 7 milliarder kroner i fjor. Den er nå på totalt 72,1 milliarder kroner.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2025/05/09/196089771/vi-har-aldri-betalt-mer-likevel-oker-gjelden

Er vel fordi bomselskapene eier gjelden bommene skal nedbetale

Skrevet (endret)
7 minutes ago, Jobs said:

Hvordan er dette mulig ?? Har de millionlønn alle som en som arbeider der ? Selv da skulle det bli vanskelig og få en slik gjeld .Dette er jo total skandale.

 fjor satte vi ny bompengerekord: Bilistene betalte inn hele 15,5 milliarder kroner. Det viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

Men samtidig økte gjelden i bompengeselskapene med 7 milliarder kroner i fjor. Den er nå på totalt 72,1 milliarder kroner.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2025/05/09/196089771/vi-har-aldri-betalt-mer-likevel-oker-gjelden

"Økende gjeld i bompengeselskapene betyr at politikerne godkjenner stadig flere prosjekter som finansieres med bompenger."

De godkjenner prosjekter og låner penger til disse, deretter får bomselskapene jobben med å inndrive denne gjelden fra bilistene. Det er en helt absurd fremgangmåte all den tid vi har tusenvis av milliarder på bok.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Skrevet

Det er slik hode under armen politikk som setter demokratiet på en prøve.Folk burde protestere mot en slik pengesluk der det meste går til drift av bomselskapene .Sett heller opp bensin og diesel avgiften.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
26 minutes ago, Jobs said:

Det er slik hode under armen politikk som setter demokratiet på en prøve.Folk burde protestere mot en slik pengesluk der det meste går til drift av bomselskapene .Sett heller opp bensin og diesel avgiften.

Det som set demokratiet på prøve er folk som sprer populistisk piss. Som det du gjer her. Du går skyhøgt ut i førsteinnlegget med påstand om udugelig drift på grunn av gjeld. Når det vert påpeikt at det er feil kaster du ut ny påstand - som også er gal, og lett å sjekke at er gal.

Reknskap og årsrapportar er offentlege.  I t.d. Fjellinjen sin kan vi lese følgjande:

Quote

I en periode med økte renter og prisvekst har vi lykkes med å redusere drifts- og finanskostnadene våre. På få år er disse redusert fra 13 prosent til 9,2 prosent, noe som støtter vårt strategiske mål om effektiv finansiering av fremtidens transportløsninger
i Stor-Oslo

9.2% har altså gått til drift. Av det er ikkje uvesentlege 25% avskriving av fordringer dei ikkje kan inndrive.

Så nei, det meste går ikkje til drift av bomselskapet. Det meste går til føremålet for bominndrivinga.

Ferde har endå litt betre tal, med 6.5% driftskostnader.

Du må for all del gjerne vere imot bompenger, og meine det er ei dårleg finansieringsform. Men direkte løgner om finansieringsforma er berre trist og øydeleggjande for ein opplyst debatt.

  • Liker 2
Skrevet
barfoo skrev (13 minutter siden):

Det som set demokratiet på prøve er folk som sprer populistisk piss. Som det du gjer her. Du går skyhøgt ut i førsteinnlegget med påstand om udugelig drift på grunn av gjeld. Når det vert påpeikt at det er feil kaster du ut ny påstand - som også er gal, og lett å sjekke at er gal.

Reknskap og årsrapportar er offentlege.  I t.d. Fjellinjen sin kan vi lese følgjande:

9.2% har altså gått til drift. Av det er ikkje uvesentlege 25% avskriving av fordringer dei ikkje kan inndrive.

Så nei, det meste går ikkje til drift av bomselskapet. Det meste går til føremålet for bominndrivinga.

Ferde har endå litt betre tal, med 6.5% driftskostnader.

Du må for all del gjerne vere imot bompenger, og meine det er ei dårleg finansieringsform. Men direkte løgner om finansieringsforma er berre trist og øydeleggjande for ein opplyst debatt.

Lurer faktisk på når det skal gå opp et lys her i landet,bare det at over 40 milliardærer får ikke sosialistene til og snu i sin destruktive politikk som drar landet ned i en farlig utvikling økonomisk. Det er en grunn til at Nok kr bare går en vei,ned og atter ned. I tillegg vil de skjære av vår gylden gren vi sitter på,ved og stoppe olje leting . Da lurer jeg virkelig hvordan det skal gå med landet i fremtiden .Har sosialistene en plan hvordan de skal drive Norge økonomisk forsvarlig framover ? Helt klart ikke dette vil bare gå en vei,og det er ned om vi ikke bretter opp armene og starter en ny økonomisk politikk som er næring vennlig og ikke fiende som i dag. Folk forstår ikke rekevidden av at mange av milliardærene har flyttet ut,tenk hvor mange nye selskaper,arbeidsplasser Norge nå går glipp av som sikkert den kapitalen kunne ha skapt.Vi har blitt olje dopet og har fortsatt ikke kommet ut av tåka.

https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-eser-ut-norge-topper-internasjonal-karing/s/12-95-3424090801

Skrevet

Bom selskaper kan faktisk gå konkurs. Man ser det på den nye vegen i Agder som har blitt hinsides dyr. De fleste kjører den gamle vegen pga prisen på den nye. Nå vurderer de å stenge den gamle eller sette opp like dyre bommer. Bominnkreving starter lenge før vegen er ferdig, og varer lenge etter den er nedbetalt. Det er eksempler der veger har blitt nedbetalt med både 110 og 120 % av byggekostnaden. Bilister betaler for busser og tog, gangveger i byene. I tillegg har man problemet med utenlandske bilister og bobiler som gir blaffen i å betale, 1 av 2 utlendinger kaster regningen i søpla. De har ingen måte å kreve det inn på, dermed kjører de gratis på motorveger og ferger. Genialt for dem. 

Dette er en kostnadsbombe av dimensjoner som bare vil vokse seg større og større de nærmeste 10-årene. "Alt" skal ordnes med bompenger. Her i byen er det et gedigent firma som bare sitter og pønsker ut hva de skal bruke penger på neste. Det var vel ca 1 milliard de brukte på superbuss holdeplasser. Så er det alt mulig  vanlig vedlikehold av slitte veger der regningen går rett til bilistene, eller en ny bru, sykkeltrase over alt. Studiereiser for ansatte i dette statlige foretaket. 

  • Liker 1
Skrevet
46 minutes ago, Jobs said:

Lurer faktisk på når det skal gå opp et lys her i landet,bare det at over 40 milliardærer får ikke sosialistene til og snu i sin destruktive politikk som drar landet ned i en farlig utvikling økonomisk. Det er en grunn til at Nok kr bare går en vei,ned og atter ned. I tillegg vil de skjære av vår gylden gren vi sitter på,ved og stoppe olje leting . Da lurer jeg virkelig hvordan det skal gå med landet i fremtiden .Har sosialistene en plan hvordan de skal drive Norge økonomisk forsvarlig framover ? Helt klart ikke dette vil bare gå en vei,og det er ned om vi ikke bretter opp armene og starter en ny økonomisk politikk som er næring vennlig og ikke fiende som i dag. Folk forstår ikke rekevidden av at mange av milliardærene har flyttet ut,tenk hvor mange nye selskaper,arbeidsplasser Norge nå går glipp av som sikkert den kapitalen kunne ha skapt.Vi har blitt olje dopet og har fortsatt ikke kommet ut av tåka.

https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-eser-ut-norge-topper-internasjonal-karing/s/12-95-3424090801

Dette er jo i beste fall non sequitur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...