Gå til innhold

Kan det norske arbeidsmarkedet overleve uten bemanningsbyråer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

La oss si at regjeringen bestemmer seg for å kvitte seg med bemanningsbyråer og krever at alle firmaer MÅ ansette nyansatte etter 6 måneders prøveperiode er over. Kan det fungere i praktisk? Må vi ha bemanningsbyråer?

Endret av ForTheImperium
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ihvertfall en nødvendighet i helsevesenet, og jeg vil påstå en nødvendighetnfor å presse frem bedre arbeidsvilkår her, trusselen om å miste ansatte må ettervert føre til bedre vilkår i det offentlige. Uten vikarbyrå kan arbeidsgivere rasere arbeidsforholdene for det finnes ikke alternativer 

• Liker 1
Skrevet
On 5/1/2025 at 12:38 PM, Tussi said:

Det er ihvertfall en nødvendighet i helsevesenet, og jeg vil påstå en nødvendighetnfor å presse frem bedre arbeidsvilkår her, trusselen om å miste ansatte må ettervert føre til bedre vilkår i det offentlige. Uten vikarbyrå kan arbeidsgivere rasere arbeidsforholdene for det finnes ikke alternativer 

Vikarbyråene har jo motsatt effekt. Så lenge de kan bruke vikarer når det røyner på kan de fortsette å late som ingen ting mens ting sakte men sikkert faller fra hverandre.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
rabler skrev (44 minutter siden):

Vikarbyråene har jo motsatt effekt. Så lenge de kan bruke vikarer når det røyner på kan de fortsette å late som ingen ting mens ting sakte men sikkert faller fra hverandre.

Men de har ikke råd til å betale 3-dobbelt for en sykepleier. Når den økonomiske realiteten slår inn, vil de forhåpentligvis bedre arbeidsforholdene for å beholde en, heller enn at man slutter og blir leid inn for en pris 3 ganger høyere. 

Derfor tror jeg vikarbyråer på en måte er en sikkerhetsventil som bedrer våre forhold

Skrevet
2 minutes ago, Tussi said:

Men de har ikke råd til å betale 3-dobbelt for en sykepleier. Når den økonomiske realiteten slår inn, vil de forhåpentligvis bedre arbeidsforholdene for å beholde en, heller enn at man slutter og blir leid inn for en pris 3 ganger høyere. 

Derfor tror jeg vikarbyråer på en måte er en sikkerhetsventil som bedrer våre forhold

Man skulle tro. Realiteten viser jo at det ikke er tilfelle. Jeg mistenker at vikarbruken ikke trekkes fra lønnsbudsjettet og dermed kan ledelsen fremdeles presentere færre ansatte som nyttige sparetiltak.

Foretaksmodellen må skrotes.

• Liker 1
Skrevet
rabler skrev (4 minutter siden):

Man skulle tro. Realiteten viser jo at det ikke er tilfelle. Jeg mistenker at vikarbruken ikke trekkes fra lønnsbudsjettet og dermed kan ledelsen fremdeles presentere færre ansatte som nyttige sparetiltak.

Foretaksmodellen må skrotes.

Ja, noen fikk ikke.ansatte flere fast, fordi vikarkostnader var en annen budsjettpost

Enig!

• Liker 1
Skrevet

Om en er over medioker i yrket sitt; start ENK. Når man er flink og leier seg ut på timer slipper man å være arbeidsledig, og trenger ikke å forholde seg til den tåpelige formen for jobbsøk som råder i dag. 

MYE lettere å ha fast jobb når bedriften slipper å ta en stor avgjørelse ved å ansette deg, (for et helvete det er å ansette + si opp folk i dag) og er du god med arbeidsgiver er de gode mot deg :) 

Jeg strekker meg langt for å blidgjøre de jeg jobber for, samtidig som de strekker seg langt for å beholde meg :) 

Så er det jo gull å kunne trikse med moms også.

Skrevet

For helsevesenet er bemanningsbyrå ei nødvendigheit, men mest på grunn av dårleg planlegging. Det er vanskeleg å få tak i nok folk til å dekke alle skifta med rett kompetanse, og ein viktig grunn til det er at ein har eit lønnssystem som gjer det vanskeleg å tilby den lønna som må til for å få tak i stabil arbeidskraft. 

Problemet i Norge er ikkje at det er for få sjukepleiarar, problemet er at alt for mange med sjukepleiarkompetanse ikkje brukar den. Enkelt har falt heilt ut og jobbar i dag mes heilt andre ting, og andre er ikkje villige til å jobbe full stilling sidan kompensasjonen ikkje er god nok til å ville binde seg. 

Når ein då ikkje klarer å få tak i fast tilsette til å gjere jobben, så blir ein tvungen til å gå til bemanningsbyrå og betale 3x så mykje, og då blir det ikkje pengar til høgare lønningar, som igjen gir behov for bemanningsbyrå, osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...