Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjelltur som rusbehandling? (søker turvenn!)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Eg e 35 år og har vært rusavhengig i mange år. Inn og ut av behandling i snart 10 år. Jeg har prøvd alt fra private behandlingssteder til ulike institusjoner i TSB. Jeg klarer meg i perioder, men så går alt til helvette når ruser meg for klarer ikke å stoppe! Jeg vil prøve noe nytt å bare pakke teltet og stikke på fjelltur i 2-3 mnd! Kjedelig aleina og eg e derfor på jakt etter turvenn/turfølge på deler eller hele turen. Er med i hele landet i utgangspunktet. Har fagbrev som rørlegger og utdannet sykepleier. Glad i all sport og d meste av samfunns aktuelle temaer. Ta kontakt hvis det er av interesse eller noen gode forslag😊

Endret av Enkelmann89
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Enkelmann89 skrev (11 minutter siden):

Jeg søker en turpartner til en telttur i fjellet. Jeg er en enkel mann, sykepleier og rørlegger, men litt for glad i fest. Jeg må teste noe alternativt til vanlig behandling. Hvis du er interessert i å bli med, send meg en melding!

Telttur er det beste for deg.

Paa turistforeningens hytter, kan du risikere full fest.

Pluss at dere kan telte paa de vakreste plassene.

Lykke til!

Endret av Karltorbj
Skrevet
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Telttur er det beste for deg.

Paa turistforeningens hytter, kan du risikere full fest.

Takk for det! Klar over det😛

Skrevet

Var med turistforeningen sitt opplegg, for enslige, for mangen aar siden.

Ved midtnatt, sto de aa spydde utforbi hytta.

Saa det, ville jeg heller ikke satset paa.

Avsporer kanskje litt. Vil bare du skal vite, at det er det riktige boalternativet, du har valgt. 🙂

• Liker 1
Gjest 72531...bfc
Skrevet

Jeg brukte ikke friluftsliv for å bli rusfri men det har vært vanvittig viktig for meg generelt. Så Jeg liker idèen som fjelltur/friluftsliv som en form for behandling.

Jeg starta å dra med folk først men fant fort ut at jeg trivdes best alene. Da blokkerer jeg ut alt støyet som er hjemmet mens andre folk fort kan gi meg assosiasjoner til negative ting. Har også møtt på folk uti marka som har åpent fortalt om hvordan friluftslivet har hjulpet dem i kampen mot rus, så det er tydeligvis flere av oss.

Pga den effekten det har på meg er jeg også litt sær på tur så jeg er dessverre ikke en person som du nødvendigvis vil ha meg deg utpå fjelle eller i marka. Jeg blir utslitt av folk og en av grunnene til at jeg søker meg ute alene, men ønsker deg lykke til hva enn du måtte foreta deg :)

Anonymous poster hash: 72531...bfc

Gjest 0b837...553
Skrevet

Ofte kan det bli en "mental krangel" og en "kamp" fordi personen fortsatt verdsetter rusen og den flukten rusen kan gi (altså at det utløsende traumet forsatt er "intakt").

Om denne verdetting kan forandres blir du raskere fri, og vil automatisk søke til andre aktiviteter (som du verdsetter mer enn rusen).

Noen trenger å komme tett innpå og forstå seg igjennom traumet for å komme seg videre, mens andre kan klare seg godt ved å bare la det ligge og gå videre med livet uten rus. Det får bli opp til deg selv å finne ut av hva du behøver for å gå videre i livet, gjerne i samarbeid med helsepersonell.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 0b837...553

Skrevet

I teksten kan det se ut som vi bor i samme område, er gjerne med på en tur og to om det er tilfellet :) Send meg en PM om du ikke ønsker å dele område etc, så finner vi ut av det :)

• Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

I teksten kan det se ut som vi bor i samme område, er gjerne med på en tur og to om det er tilfellet :) Send meg en PM om du ikke ønsker å dele område etc, så finner vi ut av det :)

Kan jeg bli med? :green:

Anyway...
Fjellforum.no - kjekt forum for friluftsinteresserte. Der har de en egen kategori for slikt. 

• Liker 1
Skrevet
Milhouse85 skrev (Akkurat nå):

Anyway...
Fjellforum.no - kjekt forum for friluftsinteresserte. Der har de en egen kategori for slikt. 

Always(om det er ok for TS:P), og forhåpentligvis kan jeg bli med denne gangen og ikke ligge på sykehus/være syk 😛

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Always(om det er ok for TS:P), og forhåpentligvis kan jeg bli med denne gangen og ikke ligge på sykehus/være syk 😛

Hehe...
Jeg har campingbil & flere telt + + + Blir gjerne med. :)

Verd å vite for TS. Jeg har jobbet i rusomsorgen i mange år. Selv om jeg ikke har egenerfaring, vet jeg litt om hva det innebærer. (Selv om alle har sin individuelle og unike historie - som ikke er sammenliknebart). Det står stor respekt i at du velger naturen som egenterapi. Også hjelper det garantert å distansere seg fra hverdagen og tilgang til/på rus. Veldig bra.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Milhouse85 skrev (10 timer siden):

Hehe...
Jeg har campingbil & flere telt + + + Blir gjerne med. :)

Verd å vite for TS. Jeg har jobbet i rusomsorgen i mange år. Selv om jeg ikke har egenerfaring, vet jeg litt om hva det innebærer. (Selv om alle har sin individuelle og unike historie - som ikke er sammenliknebart). Det står stor respekt i at du velger naturen som egenterapi. Også hjelper det garantert å distansere seg fra hverdagen og tilgang til/på rus. Veldig bra.

Et billig ferie, reisealternativ ogsaa. 🙂

Skrevet
Sorcy skrev (16 minutter siden):

En fjelltur er godt for alt.

Helt enig og en terapiform som er altfor underkommunisert.
Man bruker energien på individuelle fysiske utfordringer fremfor tankekjør og man fokuserer på å mestre neste fjelltopp fremfor å kjempe mot samfunnets skyhøye krav. Uberørt natur hvor man må ta ansvar for seg selv er balsam i seg selv, både for kropp og sjel

Altfor mange dyrker sine egne tåredryppende historier og jobber hardt for å få oppmerksomhet, sympati, diagnose og tilhørende trygd med passivitet som resultat.

Skulle gjerne tatt en tur med TS, men full jobb og mange aktiviteter, setter inntil videre en stopper for dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Et raad til traadstyrer, turgruppa.

Finn ut, hva dere er ute paa foerst.

Hvis den ene, bare har lyst til aa nyte vakker natur og den andre, ser paa det som ei spartansk treningsoekt, med lite mat og full innsats, ta inn paa ei hytte, i daarlig vaer, for aa toerke seg, vente paa bedre vaer, er feigt?

Da skjaerer det seg. 😃

Dere tar vel en kort testtur foerst.

Endret av Karltorbj
Skrevet
Vokteren skrev (4 timer siden):

Helt enig og en terapiform som er altfor underkommunisert.
Man bruker energien på individuelle fysiske utfordringer fremfor tankekjør og man fokuserer på å mestre neste fjelltopp fremfor å kjempe mot samfunnets skyhøye krav. Uberørt natur hvor man må ta ansvar for seg selv er balsam i seg selv, både for kropp og sjel

Altfor mange dyrker sine egne tåredryppende historier og jobber hardt for å få oppmerksomhet, sympati, diagnose og tilhørende trygd med passivitet som resultat.

Skulle gjerne tatt en tur med TS, men full jobb og mange aktiviteter, setter inntil videre en stopper for dette.

Man bruker energien på individuelle fysiske utfordringer fremfor tankekjør og man fokuserer på å mestre neste fjelltopp fremfor å kjempe mot samfunnets skyhøye krav.

Dette er noe av det viktigste kanskje. Man får veldig mye mestringsfølelse for relativt lite. Og så har man et kjempefint forhold mellom slit og belønning. Man kan gå i alt fra 1 til 6-7 timer en dag men man vet alltid at når dagen er omme kan man slå opp teltet å slappe av med enten ingenting eller fiske, bok etc etc.

Og selv når man sliter seg igjennom lange marsjer befinner man seg i noe av det beste landet vårt har å by på, nemlig den beste naturen med vanvittige omgivelser som man bare leser om i bøker eller ser på film med mindre man er ute å opplever den selv :)

Jeg bruker å tenke på rusavhengighet har ofte en sammenheng med psykisk helse og (dette er bare hvordan jeg "løser det og ingen fasit) jeg bruker å si at når man havner i en dårlig periode er det som om man går nedi et hull eller fengsel. Man kan bruke mye tid og energi på å lure på hvordan man havna her og hvorfor. Men det jeg fokuserer på er hvordan jeg kommer meg ut av "hullet". Når jeg endelig kommer meg ut av huller er det også lettere å se "veien" som ledet ned mot "hullet" om dere skjønner. Og da har man mye bedre oversikt og kanskje lærer seg å kjenne igjen neste "vei/mønster" som kan ledet ned i en dårlig periode og på den måten "angripe" problemet tidligere eller forebygge.

Beklager for liten avsporing.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Milhouse85 skrev (På 30.4.2025 den 22.02):

Anyway...

Fant ikke en rusfri gruppe.

Det er noen saanne tilbud, med turgrupper, men problemet er, at naar du kommer frem til hytten, saa dras alkoholen frem, som en selvfoelge.

Endret av Karltorbj
Skrevet
Karltorbj skrev (På 1.5.2025 den 20.41):

Fant ikke en rusfri gruppe.

Det er noen saanne tilbud, med turgrupper, men problemet er, at naar du kommer frem til hytten, saa dras alkoholen frem, som en selvfoelge.

https://www.fjellforum.no/forum/16-turfølge-forumtreff/

Sitat

Turfølge - forumtreff

Trenger du følge til en spesiell tur, eller kanskje du bare ønsker å finne noen nye turvenner? Forumtreff legges også her.

Her er det folk som søker etter en turvenn, og lignende. Dette er ikke turgruppper - som du skriver. Og jeg er helt uenig i det du skriver, om at alkoholen kommer frem, som en selvfølgle.... I alle turgrupper og turtreff. Mitt inntrykk er at et flertall av organiserte turgrupper er alkoholfrie. 

Allkohol er og forblir er den av den sosiale kulturen i Norge, som i de fleste andre land i verden (med noen unntak). Så om man oppsøker en DNT-hytte, må man regne med at noen tar seg en øl eller et glass vin i fjellveggen for å slappe av. Men jeg har aldri sett overstadig berusa folk på noen av mine turer. 

Skrevet (endret)
Milhouse85 skrev (17 timer siden):

https://www.fjellforum.no/forum/16-turfølge-forumtreff/

Her er det folk som søker etter en turvenn, og lignende. Dette er ikke turgruppper - som du skriver. Og jeg er helt uenig i det du skriver, om at alkoholen kommer frem, som en selvfølgle.... I alle turgrupper og turtreff. Mitt inntrykk er at et flertall av organiserte turgrupper er alkoholfrie. 

Allkohol er og forblir er den av den sosiale kulturen i Norge, som i de fleste andre land i verden (med noen unntak). Så om man oppsøker en DNT-hytte, må man regne med at noen tar seg en øl eller et glass vin i fjellveggen for å slappe av. Men jeg har aldri sett overstadig berusa folk på noen av mine turer. 

Har vel vaert uheldig. du har nok rett, haaper jeg.

Den ene hytten, var visst beryktet som ei festhytte, hoerte vi etterpaa.

Det var en kjerrevei, som du kunne kjoere og komme ganske naer den hytta, der det ble en kort tur og de kunne baere tungt.

For mangen tidligere rusmisbrukere, saa er den kosepilsen i fjellveggen, toeff nok. Slikt slipper man aa bekymre seg for med teltalternativet. Er det ikke organisert, saa maa man maa jo finne en turkamerat (er). Men heller ei steikepanne, kaffikjel og teleskopstang, i et paradisisk postkort, eller hyttealtrnativet, der en ikke vet hva en moeter.

En rusfri turgjeng, kan risikere aa krasje, med alkoholkulturen, paa hyttene.

Veldig bra link, her kan jo gruppa bli enige, hvordan de gjoer det.

Endret av Karltorbj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...