Markiii Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Ryuuou skrev (På 17.5.2025 den 4.48): Det skumle er at man normaliserer Trump. Norge begynner noen lovendringer. ''Bare litt'' endring her og så blir det bare litt til osv. En fallgruve i mindre demokratisk retning. ''How high Trump? How high?'' Hvem normaliserer Trump? Ingen av dagens politikere.
Markiii Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Morromann skrev (På 17.5.2025 den 9.24): Jeg har hørt om regelrett psykopatoppførsel fra ansatte på karantenehotel Det er da irrelevant. Eller mener du at hvis en ansatt på Elkjøp gjør noe kritikkverdig mot en kunde så er hele konseptet elektronikkbutikk en uting? Eller Elkjøp som bedrift bør ikke få eksistere? Sitat Det blir jo også vanskelig å argumentere når noen hevder at målet med tiltakene var å hindre at folk døde noe de selv aldri sa var hensikten. Hensikten var å unngå overbelastning av helsevesenet Herregud. Hva tror du skjer hvis helsevesenet blir overbelastet? Hva skjer da med folk som får livstruende skade eller sykdom? Det er lov å tenke litt. Sitat SOM VISER hvorfor det er viktig med demokratisk kontroll også i usikre tider og at man ikke tyr til enkle løsninger om unntakstilstand og å sette demokrati og rettstat til side for styre etter dekret fra statsministerens eller helsedirektørens kontor. Det var ingen enkel løsning. Det var et forsøk på å håndtere en farlig og uoversiktlig situasjon. Det ble ikke gjort for å grafse til seg makt slik din favoritt Trump holder på. Det var ikke maktutøvelse for maktens skyld. Sitat Dette er en uheldig trend vi har sett i hele den vestlige verden lenge før Trump. Det skjøt vel for alvor fart fra 2001; med stadig mer snikinnføring av overvåkning for "vår egen trygghet" og nådde et absolutt et ekstremt punkt med coronapandemien i 2020 da man hentet inspirasjon fra Kina for håndtering. Det er bare tull. Sitat Nå er det grunnlovsdagen vår igjen. En dag for å markere Grunnloven som er fundamentet for det norske statssystemet; noe som er noe annet enn eneveldig dekret-styre med kriser som begrunnelse. La oss også merke at den norske grunnloven faktisk ble nedskrevet i en krigstid. Det var en storkrig i Europa og som også vårt lille land var en brikke i og også var krigsbytte mellom vinnere og tapere. Likevel ble en grunnlov nedskrevet i en krigstid. Derfor skal heller ikke krig og kriser brukes til å sette den til side. Ehh, kanskje du skal sette deg litt inn i hva som skjer hvis det erklæres krig i Norge. Du bryr deg ikke det aller minste om grunnloven. 2
Markiii Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Ogalaton skrev (1 time siden): Ok, dere begge, da vil jeg si det hele var mye mer alvorlig enn også hva hun formidlet. Jeg så debatten på NRK, og "vekten", både der og i hennes skriftlige bidrag, ble lagt på selve hoved-forslaget om sivil beordring til/fra arbeid, arbeidsforhold og "opphør av tauhetsplikt" ble også berørt. Så "vekten" ble tilsynelatende lagt på det som er det minst alvorlige ved forslaget, mens dette med en de-facto "tilintetgjørelse av stortinget" (altså at alle stortingets lover kan, etter impuls, tilside-settes ved en påstått krise) ble skremmende lite vektlagt. Igjen... vennligst korriger meg om jeg tar feil om noe. Var en stund siden jeg så debatten med henne, og leste denne saken (som var grunnen til at jeg først innrømmet mangel på "stålkontroll" på temaet.) Noe å tenke på... Det er naivt å tro at de aller høyeste folkevalgte: ikke kan forstå egne forslag ikke kan forstå seg på jussen (eller i det minste få den klart forklart for seg med rene ord av noen som kan det) ikke vet hva egne forslag vil gi dem av økt makt/mulighetsrom om det slipper gjennom ikke vet å styre unna alt som nærmer seg et angrep på ultra-viktige demokratiske prinsipper ikke skjønner risikoen, nemlig hvilken tillit-drepende effekt det vil få om noe grovt uansvarlig (som dette var) skulle blitt kjent over hele landet Ikke er folk som elsker makt (sannsynsligvis ihvertfall). Om man er maktkåt, hva er ens høyeste ønske? Makt. Hvor får man mest av dét? Høyt i politikken (greit nok... ikke bare der da) Om politikerne likevel skulle vært så dumme, hva da med det juridiske arbeidet med det aktuelle forslaget? Dette er da uansett folk som virkelig kjenner det juridiske, og følgelig både må ha visst om, men også fullt ut forstått det hele. ---Hva tjener disse advokat/jurist-folka på et slikt ubegrenset handlingsrom i strid med livsviktige demokratiske prinsipper?--- for dette er jo nettopp hva man må spørre seg, om politikerne virkelig skulle vært så dumme og naive: <"DØØH, GLØFF... Whoops! Oj shann! Vi... øhm... vi fikk jøh ubegrensa' makt vi nåh! DØRMF, Huff da, sorry... va'kke meninga det asså! DØØH, SLURPH!"> Ellers er det jo soleklart at personlighetstrekkene til de maktkåteste også er slik at de aldri vil godta å komme i strid med egen vei til makten, som igjen gjør at de aldri motsetter seg hva flertallet i eget parti/egen regjering vil, for bare slik kan de bli likt. Og bare ved å bli likt av de fleste kan de oppnå mer makt eller i det minste beholde makten man allerede har fått. Du baserer deg altså på påstander fra konspirasjonsteoretikere, og spinner videre på konspirasjonsteorier. Fantastisk. 2 1
Abigor Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 27 minutes ago, Markiii said: Herregud. Poenget er at det ble gjort for å håndtere en kritisk situasjon som var svært uoversiktlig og veldig farlig. Det ble ikke utøvd makt for maktens skyld, men for å prøve å gjøre samfunnet tryggere. Hvis du knivstikker noen så mister du også frihet. Er det galt at du mister din frihet hvis du knivstikker noen? Ikke? Så du innrømmer altså at det kan være riktig i enkelte situasjoner at noen mister sin frihet, for eksempel for å beskytte andre. Nei. Knivstikking er bare et ekstremt eksempel. Jeg snakker om konseptet "frihet", og at "frihet" ikke er uendelig eller ubegrenset. Som du selv sikkert er enig i, da jeg regner med du ikke mener det er galt å ta fra noen deres frihet hvis de knivstikker noen. Og at man ikke er fri til å knivstikke noen. Mye makt har blitt utøvd for å prøve å gjøre samfunnet tryggere. Forsvaret du makt for å gjøre samfunnet tryggere uansett? Nei. Men du gjør det i dette tilfellet. Jeg gjør det ikke i dette tilfellet. Hvis du er glad i ekstreme eksempler og knivstikking kan jeg fint lage et argument for å utøve makt for å beskytte samfunnet som du ikke er enig i. Og da er vi jo like langt. Endret 18. mai av Abigor 2
Ogalaton Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Markiii skrev (5 timer siden): Du baserer deg altså på påstander fra konspirasjonsteoretikere, og spinner videre på konspirasjonsteorier. Fantastisk. Helt korrekt, men likevel helt feil! Merkelappen er jo en psykologisk operasjon. En konspirasjonsteoretiker er jeg absolutt. Det er nok alle dere også. Har det vært minst ett bankran i historien? Er svaret ditt ja, så er du en konspirasjonsteoretiker. Du mener da at en konspirasjon har funnet sted. En konspirasjon er når flere samarbeider for å oppnå felles mål i hemmelighet der minst én lov brytes. Bank-ran, narkotikasmugling og all annen "organisert kriminalitet" er konspirasjoner. En konspirasjonsteoretiker er egentlig bare en som vet om at slikt foregår i verden. Det er mulig for alle å se mønstre i ting, men man er jo ikke skrullete av den grunn. En politietterforsker/detektiv er en konspirasjonsteoretiker. Han ser mønstre i ting og kobler det til forståelser av motiv osv... med andre ord er alle oppegående mennesker også konspirasjonsteoretikere. Det får en jo til å tenke på hvorfor merkelappen "konspirasjonsteoretiker" blir brukt... merkelappen brukes jo som hersketeknikk, slik at man dermed bruker prestisjen merkelappen bærer til å unnfly ubehagelig kritikk... liksom <"Neida! Produktene mine er helt trygge! Dette er bare konspirasjonsteorier!"> og da ønsker salgsmannen at folk skal tenke sånn <"Oj, nei huff... jeg vil jo ikke bli ansett som en "foliehatt" skrulling... best jeg tier stille">... han håper de tenker sånn fordi da kan han jo bare fortsette å tjene gode penger på produktene sine uten kritikk. @Zepticon, @Morromann og meg selv blir stemplet som konspirasjonsteoretikere av deg. Det er bare 4 mulige grunner til hvorfor: 1: -Du er en av de kognitivt "hvilende" i samfunnet. En av dem som surfer på enhver betydelig trend-bølge av politisk korrekte meninger. En som av blind lojalitet ivrer etter å overlate egen tenkning til samfunnets dominerende autoritets-krefter. En som alltid stoler på "vitenskapen" eller "ekspertene" fordi ingen har lært ham om de mange mørke sidene ved den menneskelige natur, og hvordan folk domineres av slike krefter. En som med rette kan kalles en "nyttig idiot". En som utøver den største Orwellianske "dobbel-tenk" ved å samtidig: Skjønne at det er ufattelig mye korrupsjon, grådighet, maktkåthet, umoral, "spisse albuer", interessekonflikter og ekstrem-egoisme som får fritt løp i altfor mange mennesker verden over. Stoler hundre prosent på menneskene som har samfunnets dominerende autoritets-krefter i sin hånd. Grunnen til at jeg kaller de to punktene over for Orwelliansk "dobbel-tenkning" er fordi punktene er to forståelser som er i strid med hverandre. Om man virkelig skjønner det første punktet, så burde man slett ikke holde seg til det andre med en slik tillit... fordi de menneskene som blir hel-styrt av trekkene beskrevet i det første punktet er nettopp de som har det største begjær, og den største motivasjon/kampvilje til å kjempe seg inn i posisjoner som lar dem få samfunnets dominerende autoritets-krefter i sin hånd. 2: Du er en av dem selv. 3: Du er med i en slags Norsk versjon av 77th Brigade, og et alvorlig offer for avansert desinformasjon. I så fall har du blitt grundig lurt til å tro at du best kan tjene/forsvare fedrelandet som en statlig "tastaturkriger" på nett. Og at du med viten og vilje undertrykker sannheter, i den tro at det på ett eller annet vis er til det beste for landet å opprettholde både statens nåværende drift og dens ideologiske "status quo", uten at noe kritikk får slippe til... legitim eller ikke. (Motgiften til denne desinformasjons-fella er å forstå at alle samfunn i historien som har forsøkt å "bestemme hva sannheten er" er slike samfunn vi ikke liker å sammenligne oss med. Ett eksempel på en stat som prøvde på dét ble styrt av en Østerriker med smal bart. Ps: Tror du ikke han også hadde lydige narrativ-krigere, som virkelig trodde at de var på helt riktig side, og som derfor syntes det var greit å "lyve litt"?) 4: Du er et helt uskyldig offer for de avanserte psykologiske angrepene som preger vår tid og har bare ikke kommet deg ut av det enda. (i så fall så skal du vite at jeg heier på deg!) Og om du (eller noen andre for den saks skyld) ikke passer med nummer "4", så er jeg spent på hvilken idioti eller psykologisk operasjon du etterhvert kommer til å svare med. Endret 19. mai av Ogalaton 2 2
Ogalaton Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Mitt forrige svar til @Markiii, rett over her, vil jeg anbefale alle i tråden å lese. Merkelapper er en populær taktikk for tiden. Endret 19. mai av Ogalaton 1 1
Morromann Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Abigor skrev (9 timer siden): Mye makt har blitt utøvd for å prøve å gjøre samfunnet tryggere. Forsvaret du makt for å gjøre samfunnet tryggere uansett? Nei. Men du gjør det i dette tilfellet. Jeg gjør det ikke i dette tilfellet. I likhet med våre fremste juridiske eksperter på menneskerettigheter og nå flertallet av stortingsrepresentantene. Men det gjør de kanskje til folk som har "Trump som helt" slik jeg får høre i et sjofelt og nedrektig personangrep over her? Det er disse personangrepene og stråmennene som er grunnen til at jeg ikke orker å være så mye med i diskusjonen som jeg pleide. Det er utmattende å lese slik drit fra vilt fremmede individer på nettforum som overholdet ikke kjenner meg. Og som stemmes opp og får stjerner og lyspærer; sannsynligvis fra bot-kontoer som har eksistert på forumet i årevis men ikke skrevet et eneste innlegg(hva er ellers poenget med å ha en konto på et forum som er åpent å lese annet enn hvis man ikke skal skrive noe annet enn å drive masse-oppstemming?). Ogalaton skrev (5 timer siden): Helt korrekt, men likevel helt feil! Merkelappen er jo en psykologisk operasjon. En konspirasjonsteoretiker er jeg absolutt. Det er nok alle dere også. Ja, "konsirasjonsteoretikere" som Hans Petter Graver og Benedikte Høgberg. Hvis disse er "konspirasjonsteoretikere" så burde kanskje det være en hedersbetegnelse at juridiske eksperter på menneskerettigheter og forsvare av rettstaten er . Heller i bås med disse enn feige anonyme sk*tkastere på diskusjonsforum som har vanskelig for å skrive noe uten å ty til personangrep. Ogalaton skrev (5 timer siden): Helt korrekt, men likevel helt feil! Merkelappen er jo en psykologisk operasjon. En konspirasjonsteoretiker er jeg absolutt. Det er nok alle dere også. Har det vært minst ett bankran i historien? Er svaret ditt ja, så er du en konspirasjonsteoretiker. Du mener da at en konspirasjon har funnet sted. En konspirasjon er når flere samarbeider for å oppnå felles mål i hemmelighet der minst én lov brytes. Bank-ran, narkotikasmugling og all annen "organisert kriminalitet" er konspirasjoner. En konspirasjonsteoretiker er egentlig bare en som vet om at slikt foregår i verden. Det er mulig for alle å se mønstre i ting, men man er jo ikke skrullete av den grunn. En politietterforsker/detektiv er en konspirasjonsteoretiker. Han ser mønstre i ting og kobler det til forståelser av motiv osv... med andre ord er alle oppegående mennesker også konspirasjonsteoretikere. Konspirasjonsteori består av to ord. Konspirasjon og teori. Altså en teori om at noen har konspirert om noe. I hemmelighet. Og samarbeidet for å dekke over noe. Noe som skjer hele tiden og ofte blir avslørt. Lå det f.eks en konspirasjon bak spreningen av Norstream i Østersjøen? Åpenbart. Slikt skjer ikke ved et uhell på fisketur. Hvem stod bak? Vi vet ikke. Russland? Kanskje. USA? Kanskje. Uansett hva man velger å tro er likevel alle teorier om det per definisjon konspirasjonsteori. Helt til man VET og det blir bevist hvem som stod bak. Da er det ikke lenger en konspirasjonsTEORI men et konspirasjonsFAKTUM. Når Gutteklubben Grei har lukkede møter med representatner for folkevalgte regjeringer konspireres dette; altså konspirasjoner som går i Gutteklubben Greis favør. Møter hvor også kommunikasjonsrådgivere deltar for hvordan det skal spinnes om ting går uheldig i media og hvordan man skal servere "små hvite løgner" til media. Lobbyisme er en form for konspirasjon fordi prosessene ikke er transparante. Hvorfor har det vært forslag til Stortinget(er usikker på om det gikk igjennom)for å lukke for pressen møter om tildeling av fornybarkonsesjoner? Vel; når det nektes innsyn til slike prosesser da konspireres det mellom politikere og en bestemt bransje og hva som man blir enige om på slike møter blir dermed konspirasjonsteorier; enten det er snakk om tulleteorier om at det drikkes blod og avholdes eyes wide shut-lignende ritualer(LOL, tøyseteorier selvsagt)eller mer realistisk om hvordan man skal gjøre juridiske snarveier i prosessen eller om det legges penger under bordet eller "vennetjenester" til politikerne. Og noen ganger viser også konspirasjonsteorier seg å stemme. Et eksempel på en konspirasjon som fant sted og ble nøye planlagt i hemmelighet med både myndigheter, militære og næringsliv er holocaust som i vestlig presse faktisk ble avskrevet som "sovjetpropaganda" da de første nyhetene om hva som foregikk i utryddelsesleirene forelå. Begrepet konspirasjonsteori fantes ikke; men det hadde kanskje blitt brukt da om det ikke var så. Ellers er det eksempler på konspirasjoner fra USAs side som har blitt avslørt i ettertid: Operation Northwoods, Operation Orange,Tonkin-bukta, Watergate, Iran-Contras-skandalen, propagandabløffen om kuvøsene i Kuwait og falske bevis for masseødeleggelsesvåpen i Irak. Alle konspirasjoner som ble avslørt som reelle. Men begrepet ble jo i sin tid skapt i kjølvannet av Kennedy-mordet som det åpenbart lå en konspirasjon bak. Av hvem? Man vet ikke; men det er helt usannsynlig at det ble utført alene av en sovjet-vennlig einstøing.Han ble skutt før han fikk snakke av Jack Ruby som hadde forbindelser med organisert kriminalitet. Betyr det at mafiaen stod bak? Kanskje, men vi vet ikke. Var det mafiaen i samarbeide med enkelte politikere og etteretningsfolk eller fremmede stater og mafiaen? Vi vet ikke. Helt til man vet noe er alt konspirasjonsteorier. Det betyr ikke at man er gal i hodet bare fordi man har en teori. Nå har det etterhvert kommet frem at coronaviruset høyst sannsynligvis kom fra et laboratorium i Wuhan som med elendig sikkerhetsnivå driver forskning på fremstilling av nettopp coronaviruser; og IKKE fra en død flaggermus på markedet ved siden av (LOL). Det ble lenge fremstilt som en "tinnfoliehat-konspirasjonsteori" som bare tullinger tror på men som nå betraktes som meget sannsynlig av flere etteretningstjenester. Det var vistnok også "rasisme" å påstå at det kom fra et laboratorium men ikke rasisme å bruke en eldgammel stereotype om at kinesere angivelig spiser flaggermus. Var det med vilje eller en lekkasje grunnet elendig sikkerhet? Vi vet ikke; Kina vil ikke samarbeide om etterforskningen. Samarbeidet amerikanske forskere med Frankenstein-laboratoriet? Ja; det er dokumentert. Ønsket de lekkasjen? Vi vet ikke. Så lenge hemmeligholdet er det de er er alle teorier om hva som kan ha skjedd konspirasjonsteorier. Det behøver dermed ikke bety at teoriene ikke stemmer. Det eneste vi vet er at vi ikke vet. Ogalaton skrev (5 timer siden): Det får en jo til å tenke på hvorfor merkelappen "konspirasjonsteoretiker" blir brukt... merkelappen brukes jo som hersketeknikk, slik at man dermed bruker prestisjen merkelappen bærer til å unnfly ubehagelig kritikk... liksom <"Neida! Produktene mine er helt trygge! Dette er bare konspirasjonsteorier!"> og da ønsker salgsmannen at folk skal tenke sånn <"Oj, nei huff... jeg vil jo ikke bli ansett som en "foliehatt" skrulling... best jeg tier stille">... han håper de tenker sånn fordi da kan han jo bare fortsette å tjene gode penger på produktene sine uten kritikk. Det er en måte å "umyndiggjøre" kritikere på. Om politikere for alvor ikke ønsker konspirasjonsteorier finnes det en god vei ut av det: vær mer åpne! Ikke driv med lukkede prosesser og ihvertfall ikke med private aktører. Når man ikke vil frigi egne dataer om produkter man selger har man åpenbart noe å skjule. Endret 19. mai av Morromann 1 1 1
Morromann Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Ogalaton skrev (5 timer siden): @Zepticon, @Morromann og meg selv blir stemplet som konspirasjonsteoretikere av deg. Det er bare 4 mulige grunner til hvorfor: 1: -Du er en av de kognitivt "hvilende" i samfunnet. En av dem som surfer på enhver betydelig trend-bølge av politisk korrekte meninger. En som av blind lojalitet ivrer etter å overlate egen tenkning til samfunnets dominerende autoritets-krefter. En som alltid stoler på "vitenskapen" eller "ekspertene" fordi ingen har lært ham om de mange mørke sidene ved den menneskelige natur, og hvordan folk domineres av slike krefter. En som med rette kan kalles en "nyttig idiot". En som utøver den største Orwellianske "dobbel-tenk" ved å samtidig: Skjønne at det er ufattelig mye korrupsjon, grådighet, maktkåthet, umoral, "spisse albuer", interessekonflikter og ekstrem-egoisme som får fritt løp i altfor mange mennesker verden over. Stoler hundre prosent på menneskene som har samfunnets dominerende autoritets-krefter i sin hånd. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var veldig nær å være en slik en selv i de tidlige fasene av coronatiden. Men jeg har definitivt gått i meg selv siden den gang. Ogalaton skrev (5 timer siden): 2: Du er en av dem selv. 3: Du er med i en slags Norsk versjon av 77th Brigade, og et alvorlig offer for avansert desinformasjon. I så fall har du blitt grundig lurt til å tro at du best kan tjene/forsvare fedrelandet som en statlig "tastaturkriger" på nett. Og at du med viten og vilje undertrykker sannheter, i den tro at det på ett eller annet vis er til det beste for landet å opprettholde både statens nåværende drift og dens ideologiske "status quo", uten at noe kritikk får slippe til... legitim eller ikke. (Motgiften til denne desinformasjons-fella er å forstå at alle samfunn i historien som har forsøkt å "bestemme hva sannheten er" er slike samfunn vi ikke liker å sammenligne oss med. Ett eksempel på en stat som prøvde på dét ble styrt av en Østerriker med smal bart. Ps: Tror du ikke han også hadde lydige narrativ-krigere, som virkelig trodde at de var på helt riktig side, og som derfor syntes det var greit å "lyve litt"?) *grøss* Vel, DET er speskulasjoner jeg selv vil passe på å ikke fremme selv. Men om jeg skal si EN ting om det(og det er du og ikke jeg som fremmer denne spekulasjonen); OM noe slikt stemmer(og jeg sier slett ikke at det er riktig)blir jeg isåfall j*vlig forbanna om det faktisk ER slik at jeg betaler skatt som går til at vilt femmede sitter anonymt og slenger skit og personangrep til meg på et nettforum. Bli æreskjelt av noen jeg lønner rett og slett. Jg mener; JEG er ikke av de som klager nevneverdig på selve skattenivået i Norge men jeg er opptatt av hva pengene faktisk går til så om dette er tilfelle så fytti grisen. Men igjen; det er du som spekulerer i dette. Jeg har ingen bestemt mening i om slikt foregår eller ikke, men jeg ville blitt temmelig forbanna om det faktisk var tilfelle. Og noe jeg ville KREVD svar fra politikere om. Ogalaton skrev (5 timer siden): 4: Du er et helt uskyldig offer for de avanserte psykologiske angrepene som preger vår tid og har bare ikke kommet deg ut av det enda. (i så fall så skal du vite at jeg heier på deg!) Og om du (eller noen andre for den saks skyld) ikke passer med nummer "4", så er jeg spent på hvilken idioti eller psykologisk operasjon du etterhvert kommer til å svare med. Jeg har vel vært der jeg og, men jeg har likevel holdt meg for god til å drive omfattende sjikane mot folk av den grunn. Ogalaton skrev (5 timer siden): Mitt forrige svar til @Markiii, rett over her, vil jeg anbefale alle i tråden å lese. Merkelapper er en populær taktikk for tiden. Slike merkelapper er som regel et meget klart symptom på at man selv har lite å komme med. Endret 19. mai av Morromann 2
Markiii Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Abigor skrev (12 timer siden): Mye makt har blitt utøvd for å prøve å gjøre samfunnet tryggere. Forsvaret du makt for å gjøre samfunnet tryggere uansett? Nei. Men du gjør det i dette tilfellet. Jeg gjør det ikke i dette tilfellet. Hvis du er glad i ekstreme eksempler og knivstikking kan jeg fint lage et argument for å utøve makt for å beskytte samfunnet som du ikke er enig i. Og da er vi jo like langt. Herregud. Jeg har aldri sagt at jeg er for enhver utøvelse av makt uten begrensninger. Men under Covid var det en akutt og farlig situasjon som var ekstremt uoversiktlig. De grepene som ble tatt, var for å prøve å trygge samfunnet, ikke maktbruk for maktbrukens skyld. Vi er altså ikke like langt som du skriver. Jeg påpeker at maktbruk kan være nødvendig enkelte ganger, og når formålet er å trygge samfunnet så er det noe annet enn å gjøre noe bare for å skaffe mer makt. 1
Markiii Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Ogalaton skrev (8 timer siden): Helt korrekt, men likevel helt feil! Merkelappen er jo en psykologisk operasjon. En konspirasjonsteoretiker er jeg absolutt. Det er nok alle dere også. Har det vært minst ett bankran i historien? Er svaret ditt ja, så er du en konspirasjonsteoretiker. Du mener da at en konspirasjon har funnet sted. En konspirasjon er når flere samarbeider for å oppnå felles mål i hemmelighet der minst én lov brytes. Bank-ran, narkotikasmugling og all annen "organisert kriminalitet" er konspirasjoner. En konspirasjonsteoretiker er egentlig bare en som vet om at slikt foregår i verden. Det er mulig for alle å se mønstre i ting, men man er jo ikke skrullete av den grunn. En politietterforsker/detektiv er en konspirasjonsteoretiker. Han ser mønstre i ting og kobler det til forståelser av motiv osv... med andre ord er alle oppegående mennesker også konspirasjonsteoretikere. Det får en jo til å tenke på hvorfor merkelappen "konspirasjonsteoretiker" blir brukt... merkelappen brukes jo som hersketeknikk, slik at man dermed bruker prestisjen merkelappen bærer til å unnfly ubehagelig kritikk... liksom <"Neida! Produktene mine er helt trygge! Dette er bare konspirasjonsteorier!"> og da ønsker salgsmannen at folk skal tenke sånn <"Oj, nei huff... jeg vil jo ikke bli ansett som en "foliehatt" skrulling... best jeg tier stille">... han håper de tenker sånn fordi da kan han jo bare fortsette å tjene gode penger på produktene sine uten kritikk. @Zepticon, @Morromann og meg selv blir stemplet som konspirasjonsteoretikere av deg. Det er bare 4 mulige grunner til hvorfor: 1: -Du er en av de kognitivt "hvilende" i samfunnet. En av dem som surfer på enhver betydelig trend-bølge av politisk korrekte meninger. En som av blind lojalitet ivrer etter å overlate egen tenkning til samfunnets dominerende autoritets-krefter. En som alltid stoler på "vitenskapen" eller "ekspertene" fordi ingen har lært ham om de mange mørke sidene ved den menneskelige natur, og hvordan folk domineres av slike krefter. En som med rette kan kalles en "nyttig idiot". En som utøver den største Orwellianske "dobbel-tenk" ved å samtidig: Skjønne at det er ufattelig mye korrupsjon, grådighet, maktkåthet, umoral, "spisse albuer", interessekonflikter og ekstrem-egoisme som får fritt løp i altfor mange mennesker verden over. Stoler hundre prosent på menneskene som har samfunnets dominerende autoritets-krefter i sin hånd. Grunnen til at jeg kaller de to punktene over for Orwelliansk "dobbel-tenkning" er fordi punktene er to forståelser som er i strid med hverandre. Om man virkelig skjønner det første punktet, så burde man slett ikke holde seg til det andre med en slik tillit... fordi de menneskene som blir hel-styrt av trekkene beskrevet i det første punktet er nettopp de som har det største begjær, og den største motivasjon/kampvilje til å kjempe seg inn i posisjoner som lar dem få samfunnets dominerende autoritets-krefter i sin hånd. 2: Du er en av dem selv. 3: Du er med i en slags Norsk versjon av 77th Brigade, og et alvorlig offer for avansert desinformasjon. I så fall har du blitt grundig lurt til å tro at du best kan tjene/forsvare fedrelandet som en statlig "tastaturkriger" på nett. Og at du med viten og vilje undertrykker sannheter, i den tro at det på ett eller annet vis er til det beste for landet å opprettholde både statens nåværende drift og dens ideologiske "status quo", uten at noe kritikk får slippe til... legitim eller ikke. (Motgiften til denne desinformasjons-fella er å forstå at alle samfunn i historien som har forsøkt å "bestemme hva sannheten er" er slike samfunn vi ikke liker å sammenligne oss med. Ett eksempel på en stat som prøvde på dét ble styrt av en Østerriker med smal bart. Ps: Tror du ikke han også hadde lydige narrativ-krigere, som virkelig trodde at de var på helt riktig side, og som derfor syntes det var greit å "lyve litt"?) 4: Du er et helt uskyldig offer for de avanserte psykologiske angrepene som preger vår tid og har bare ikke kommet deg ut av det enda. (i så fall så skal du vite at jeg heier på deg!) Og om du (eller noen andre for den saks skyld) ikke passer med nummer "4", så er jeg spent på hvilken idioti eller psykologisk operasjon du etterhvert kommer til å svare med. Artig at du anklager andre for å bruke merkelapper for så å bruke merkelapper selv. Og tydeligvis er alt en konspirasjon, så du bekrefter bare det jeg skrev. 2
Markiii Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Morromann skrev (4 timer siden): Det er en måte å "umyndiggjøre" kritikere på. Som vi ser, finnes det reelle kritikere. De ser på fakta og er ærlige, og kaster ikke rundt seg med konspirasjonsteorier. Dessverre er det vi ser i denne tråden ikke reelle kritikere, men konspirasjonsteoretikere som spinner i vei på rare historier. Konspirasjonsteoretikere drukner dessverre ut legitime kritikere med fossefallet sitt av vås. Morromann skrev (3 timer siden): Slike merkelapper er som regel et meget klart symptom på at man selv har lite å komme med. Selvmål igjen ja. Endret 19. mai av Markiii 2
Morromann Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Ja, du vet jo så mye mer enn selv ledende jusseksperter og du vet jo mer om meg enn jeg selv vet virker det som. Som når du skrev lenger oppe her at Trump er min "favoritt". Jeg har vært mye lenger enn deg på forumet her og kan ikke huske at jeg noen gang i noen tråd har gitt uttrykk for slikt. Jeg deltar ikke en gang i disse Trump-trådene. Så kan du vise til hvor og når på dette forumet jeg skal ha kalt Trump "min favoritt "? I hvilken tråd; i hvilket innlegg. På hvilket tidspunkt? Påstanden var din så bevisbyrden ligger på deg. Endret 19. mai av Morromann 2 1
Abigor Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 2 hours ago, Markiii said: Herregud. Jeg har aldri sagt at jeg er for enhver utøvelse av makt uten begrensninger. Men under Covid var det en akutt og farlig situasjon som var ekstremt uoversiktlig. De grepene som ble tatt, var for å prøve å trygge samfunnet, ikke maktbruk for maktbrukens skyld. Vi er altså ikke like langt som du skriver. Jeg påpeker at maktbruk kan være nødvendig enkelte ganger, og når formålet er å trygge samfunnet så er det noe annet enn å gjøre noe bare for å skaffe mer makt. Ok siden du liker knivstikking, sjøtaterne var kjent for det. Og for å beskytte samfunnet ble de tvangssterilisert og barna ble plassert på barnehjem. Nå er det ikke flere sjøtatere igjen. Fint med tvang i akutte og farlige situasjoner. For å trygge samfunnet. 2 1
Morromann Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Abigor skrev (4 timer siden): Ok siden du liker knivstikking, sjøtaterne var kjent for det. Og for å beskytte samfunnet ble de tvangssterilisert og barna ble plassert på barnehjem. Nå er det ikke flere sjøtatere igjen. Fint med tvang i akutte og farlige situasjoner. For å trygge samfunnet. Ja det stemmer. Den norske stat utførte faktisk folkemord mot taterne; også ut i fra juridiske definisjoner av hva folkemord er - altså utslettelse av en folkgeruppe. Og dette pågikk lenge etter andre verdenskrig. Men det er for sent å stille noen til ansvar da de fleste om ikke alle som stod bak forbrytelsen er borte for lengst. Og barnehjemmene som barna ble plassert på var redselsinsitusjoner preget av vold, overgrep og generelt elendige forhold og omsorgssvikt. Og de som vokste opp der endte opp som kriminelle, rusmisbrukere eller tok rett og slett livet av seg. Men så var det jo de som mente at det var nødvendig "for fellesskapets beste". Og kanskje skjebnene deres var "collateral damage". På samme måte som de forsvarer Israelsk komplette tilintetgjørelse av Gaza med over 50 000 døde med at det er "for sikkerheten". Over 50 000 døde palestinere som "collateral damage" smk hevn for 1200 drepte israelere. Og total ødeleggelse av infrastruktur, stansing av tilgang til vann og fordrivelse. "For felleskapets beste" og for "å beskytte demokratiet". Den samme argumentasjonen hvor undertrykkelse og brutalitet brukes for å "beskytte". For "sikkerheten". Hvem sin sikkerhet? 2 1
Ogalaton Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Morromann skrev (På 19.5.2025 den 7.05): I likhet med våre fremste juridiske eksperter på menneskerettigheter og nå flertallet av stortingsrepresentantene. Men det gjør de kanskje til folk som har "Trump som helt" slik jeg får høre i et sjofelt og nedrektig personangrep over her? Det er disse personangrepene og stråmennene som er grunnen til at jeg ikke orker å være så mye med i diskusjonen som jeg pleide. Det er utmattende å lese slik drit fra vilt fremmede individer på nettforum som overholdet ikke kjenner meg. Og som stemmes opp og får stjerner og lyspærer; sannsynligvis fra bot-kontoer som har eksistert på forumet i årevis men ikke skrevet et eneste innlegg(hva er ellers poenget med å ha en konto på et forum som er åpent å lese annet enn hvis man ikke skal skrive noe annet enn å drive masse-oppstemming?). Ja, "konsirasjonsteoretikere" som Hans Petter Graver og Benedikte Høgberg. Hvis disse er "konspirasjonsteoretikere" så burde kanskje det være en hedersbetegnelse at juridiske eksperter på menneskerettigheter og forsvare av rettstaten er . Heller i bås med disse enn feige anonyme sk*tkastere på diskusjonsforum som har vanskelig for å skrive noe uten å ty til personangrep. Konspirasjonsteori består av to ord. Konspirasjon og teori. Altså en teori om at noen har konspirert om noe. I hemmelighet. Og samarbeidet for å dekke over noe. Noe som skjer hele tiden og ofte blir avslørt. Lå det f.eks en konspirasjon bak spreningen av Norstream i Østersjøen? Åpenbart. Slikt skjer ikke ved et uhell på fisketur. Hvem stod bak? Vi vet ikke. Russland? Kanskje. USA? Kanskje. Uansett hva man velger å tro er likevel alle teorier om det per definisjon konspirasjonsteori. Helt til man VET og det blir bevist hvem som stod bak. Da er det ikke lenger en konspirasjonsTEORI men et konspirasjonsFAKTUM. Når Gutteklubben Grei har lukkede møter med representatner for folkevalgte regjeringer konspireres dette; altså konspirasjoner som går i Gutteklubben Greis favør. Møter hvor også kommunikasjonsrådgivere deltar for hvordan det skal spinnes om ting går uheldig i media og hvordan man skal servere "små hvite løgner" til media. Lobbyisme er en form for konspirasjon fordi prosessene ikke er transparante. Hvorfor har det vært forslag til Stortinget(er usikker på om det gikk igjennom)for å lukke for pressen møter om tildeling av fornybarkonsesjoner? Vel; når det nektes innsyn til slike prosesser da konspireres det mellom politikere og en bestemt bransje og hva som man blir enige om på slike møter blir dermed konspirasjonsteorier; enten det er snakk om tulleteorier om at det drikkes blod og avholdes eyes wide shut-lignende ritualer(LOL, tøyseteorier selvsagt)eller mer realistisk om hvordan man skal gjøre juridiske snarveier i prosessen eller om det legges penger under bordet eller "vennetjenester" til politikerne. Og noen ganger viser også konspirasjonsteorier seg å stemme. Et eksempel på en konspirasjon som fant sted og ble nøye planlagt i hemmelighet med både myndigheter, militære og næringsliv er holocaust som i vestlig presse faktisk ble avskrevet som "sovjetpropaganda" da de første nyhetene om hva som foregikk i utryddelsesleirene forelå. Begrepet konspirasjonsteori fantes ikke; men det hadde kanskje blitt brukt da om det ikke var så. Ellers er det eksempler på konspirasjoner fra USAs side som har blitt avslørt i ettertid: Operation Northwoods, Operation Orange,Tonkin-bukta, Watergate, Iran-Contras-skandalen, propagandabløffen om kuvøsene i Kuwait og falske bevis for masseødeleggelsesvåpen i Irak. Alle konspirasjoner som ble avslørt som reelle. Men begrepet ble jo i sin tid skapt i kjølvannet av Kennedy-mordet som det åpenbart lå en konspirasjon bak. Av hvem? Man vet ikke; men det er helt usannsynlig at det ble utført alene av en sovjet-vennlig einstøing.Han ble skutt før han fikk snakke av Jack Ruby som hadde forbindelser med organisert kriminalitet. Betyr det at mafiaen stod bak? Kanskje, men vi vet ikke. Var det mafiaen i samarbeide med enkelte politikere og etteretningsfolk eller fremmede stater og mafiaen? Vi vet ikke. Helt til man vet noe er alt konspirasjonsteorier. Det betyr ikke at man er gal i hodet bare fordi man har en teori. Nå har det etterhvert kommet frem at coronaviruset høyst sannsynligvis kom fra et laboratorium i Wuhan som med elendig sikkerhetsnivå driver forskning på fremstilling av nettopp coronaviruser; og IKKE fra en død flaggermus på markedet ved siden av (LOL). Det ble lenge fremstilt som en "tinnfoliehat-konspirasjonsteori" som bare tullinger tror på men som nå betraktes som meget sannsynlig av flere etteretningstjenester. Det var vistnok også "rasisme" å påstå at det kom fra et laboratorium men ikke rasisme å bruke en eldgammel stereotype om at kinesere angivelig spiser flaggermus. Var det med vilje eller en lekkasje grunnet elendig sikkerhet? Vi vet ikke; Kina vil ikke samarbeide om etterforskningen. Samarbeidet amerikanske forskere med Frankenstein-laboratoriet? Ja; det er dokumentert. Ønsket de lekkasjen? Vi vet ikke. Så lenge hemmeligholdet er det de er er alle teorier om hva som kan ha skjedd konspirasjonsteorier. Det behøver dermed ikke bety at teoriene ikke stemmer. Det eneste vi vet er at vi ikke vet. Det er en måte å "umyndiggjøre" kritikere på. Om politikere for alvor ikke ønsker konspirasjonsteorier finnes det en god vei ut av det: vær mer åpne! Ikke driv med lukkede prosesser og ihvertfall ikke med private aktører. Når man ikke vil frigi egne dataer om produkter man selger har man åpenbart noe å skjule. Her var det mye bra. Du virker å evne å tenke, hvilket synes å være mangelvare for tiden. Tenkte jeg kunne åpne posten min ved å si dét. Morromann skrev (På 19.5.2025 den 7.05): Nå har det etterhvert kommet frem at coronaviruset høyst sannsynligvis kom fra et laboratorium i Wuhan som med elendig sikkerhetsnivå driver forskning på fremstilling av nettopp coronaviruser; og IKKE fra en død flaggermus på markedet ved siden av (LOL). Det ble lenge fremstilt som en "tinnfoliehat-konspirasjonsteori" som bare tullinger tror på men som nå betraktes som meget sannsynlig av flere etteretningstjenester. Det var vistnok også "rasisme" å påstå at det kom fra et laboratorium men ikke rasisme å bruke en eldgammel stereotype om at kinesere angivelig spiser flaggermus. Var det med vilje eller en lekkasje grunnet elendig sikkerhet? Vi vet ikke; Kina vil ikke samarbeide om etterforskningen. Samarbeidet amerikanske forskere med Frankenstein-laboratoriet? Ja; det er dokumentert. Ønsket de lekkasjen? Vi vet ikke. Så lenge hemmeligholdet er det de er er alle teorier om hva som kan ha skjedd konspirasjonsteorier. Det behøver dermed ikke bety at teoriene ikke stemmer. Det eneste vi vet er at vi ikke vet. Nå husker jeg ikke om jeg i det hele tatt har deltatt i tråden "Dere som tror på covid-konspirasjoner", den som du startet... (jeg har ihvertfall vurdert å delta der, så kanskje det er på tide) Morromann skrev (På 19.5.2025 den 7.05): ... Det var vistnok også "rasisme" å påstå at det kom fra et laboratorium men ikke rasisme å bruke en eldgammel stereotype om at kinesere angivelig spiser flaggermus... Denne fikk meg til å le for meg selv i stolen her... Morromann skrev (På 19.5.2025 den 7.19): *grøss* Vel, DET er speskulasjoner jeg selv vil passe på å ikke fremme selv. Men om jeg skal si EN ting om det(og det er du og ikke jeg som fremmer denne spekulasjonen); OM noe slikt stemmer(og jeg sier slett ikke at det er riktig)blir jeg isåfall j*vlig forbanna om det faktisk ER slik at jeg betaler skatt som går til at vilt femmede sitter anonymt og slenger skit og personangrep til meg på et nettforum. Bli æreskjelt av noen jeg lønner rett og slett. Jg mener; JEG er ikke av de som klager nevneverdig på selve skattenivået i Norge men jeg er opptatt av hva pengene faktisk går til så om dette er tilfelle så fytti grisen. Men igjen; det er du som spekulerer i dette. Jeg har ingen bestemt mening i om slikt foregår eller ikke, men jeg ville blitt temmelig forbanna om det faktisk var tilfelle. Og noe jeg ville KREVD svar fra politikere om. Om det er slik at Norge også har en versjon av 77th Brigade så holdes nok dette topphemmelig. Vi kan jo ikke vite... men... ta en titt på dette: https://www.forsvaret.no/heimevernet/aktuelt/tastaturkrigerne Her legges det opp til at desinformasjons-faren er høy, at det er Russland som står bak, og at det er ønskelig å motvirke dette. Men mer enn dét... Sitat fra siden: Sitat Vi mangler en nasjonal, tverrsektoriell strategi for å forebygge, avdekke og håndtere denne typen trusler. Pressen, Faktisk.no, en håndfull forskere og engasjerte borgere bidrar med mottiltak gjennom å avsløre, skrive om og imøtegå russisk propaganda, mener Sivertsen og fortsetter: (Min understreking) Dét var en opplysning om hva som mangler, etterfulgt av hva som allerede gjøres, som altså også inkluderer engasjerte medborgeres bidrag. Siden ble sist oppdatert 22 mai 2023. "Faktisk.no er et samarbeid mellom Dagbladet, VG, NRK, TV 2 Gruppen, Polaris Media og Amedia". (Altså NRK, /med 100% statsstøtte=statskanal=selve staten\ sammen med en gjeng med betydelig statsstøtte. Mediene glorifiserte idéen om å "bekjempe desinformasjon" i løpet av August/September 2024 : Altinget, Aftenposten, Journalisten, NRK. Og resultatet synes å "følge linja"... for den 21. 03. 2025 kom dette: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-styrker-innsatsen-mot-ekstremisme/id3093041/ Sitat: Sitat Forebygging av ekstremisme handler om å fange opp individer og grupper før de utøver ekstremistisk vold eller terrorisme, og aller helst før ekstreme holdninger tar form. Hatefulle ytringer og holdninger korter ned veien til voldelige handlinger. Som samfunn må vi motarbeide ideer som forfekter at noen mennesker er mer verdt enn andre, sier Støre. (Mine understrekinger) Før holdningene tar form... jaha? Et Nasjonalt Senter mot Desinformasjon, som synes å ha blitt omdøpt til "nasjonalt senter for innsats mot radikalisering og voldelig ekstremisme". Tilsammen: 45 tiltak. Et par sitater til fra dette: Sitat Terrorisme og ekstremisme må møtes med tiltak som spenner fra tidlig forebyggende innsats, til å håndtere situasjoner øverst i krisespekteret. Det nye senteret skal støtte og gi råd til førstelinjetjenestene i deres forebyggende arbeid og til andre som kommer i kontakt med personer som er i ferd med å radikaliseres. Vi må sikre at nødvendige strukturer for samarbeid er på plass, og flere tiltak i meldingen vil legges til senteret som skal etableres. (...) Regjeringen vil lansere en strategi for å styrke motstandskraften mot desinformasjon våren 2025. Strategien har som utgangspunkt at motstandskraft mot desinformasjon må bygges gjennom et bredt samarbeid mellom myndigheter, sivilsamfunn, medier og forskning. (Mine understrekinger) Litt "på siden" den som følger her altså, men som en anbefaling: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2022-9/id2924020/?ch=10 Les gjerne hele, mye "øyeåpnende" her, men dette sitatet er meget interessant: Sitat I tillegg er det etablert et uavhengig nettverk av faktasjekk-organisasjoner med en felles europeisk nettside og utveksling av digitale verktøy og metoder.115 Arbeidet med å øke den kritiske medieforståelsen i befolkningen er lagt under direktivet for audiovisuelle tjenester. Både medlemsland og tilbydere er fra 2019 pålagt å styrke dette arbeidet.116 Kommisjonen etablerte også et såkalt «Rapid Alert System» som skal brukes for å dele informasjon om pågående, akutte tilfeller av desinformasjon mellom medlemslandene. Dette ble første gang tatt i bruk i mars 2020 for å koordinere innsatsen mot desinformasjon om covid-19-viruset. (Mine understrekinger) Så... om Norge har en slags 77th Brigade i full sving allerede vet jeg ikke, selv om ting helt klart peker mot muligheten... men det jeg ≈ vet er at Faktisk.no er tungt stats-styrt (NRK, andres statsstøtte, men også ref. sitatet om pålagt direktiv om installering av "kritisk medieforståelse"), óg at det innrømmes at engasjerte borgere bidrar allerede, óg at "motstandskraften må bygges", óg ikke minst at regjeringen tar sikte på å stoppe radikaliserte holdninger før de formes(!) Still deg for all del spørsmålet: "Hva må til for å kunne stoppe folks holdninger før de blir formet? Les gjerne sitatet over, som sier nettopp dét en gang til... og les lenken selvsagt. Så over til den andre kommentaren jeg har til deg om dette... jeg ser at denne kommentaren din lyser av frykt. Du er redd for å ytre deg om dette. No offence altså, men du sier ≈ sånn: <"Det er ikke jeg, men Ogalaton dere bør skyte! Ikke meg altså! Va'kke jeg som sa det! Åhh PST, Vær så snill, LA MEG FÅ LEVE!!!"> hehe, litt humor her selvfølgelig... men til saken... De demokratiske prinsipper er skjøre nok, svake nok, og sliter nok fra før, om ikke vi i tillegg skal frykte å ytre oss om livsviktige ting til dets forsvar! Det var en mann jeg hørte på for en stund siden, husker ikke ordrett hva han sa, men det traff noe... Fritt forbedret av meg og "krystalisert" her: Sitat Om man vet med sikkerhet at man lever i en tyrannisk stat som fengsler eller dreper dem som taler styringa imot med sannhet, så for all del, hold kjeft om du ikke kan annet. Men om du bare har sterke mistanker om at staten du lever i er slik og gjør slikt, da hev din røst! For i dritt-statene som er slik og gjør slikt er det ikke rom for rasjonelt håp, men du har håp, og du har fortsatt rasjonell grunn til å ha et slikt håp! Hvordan kan de demokratiske prinsipper overleve om befolkningen ikke tør å åpne kjeften? Her er vi inne på noe, synes du ikke? Hvorfor skal man leve sitt liv i frykt for å ytre seg bare i tillfelle det er sånn her også? Ps: om noen skulle mene at dette var "off topic", vil jeg minne om at selve temaet handler om at regjeringen konspirerte frem et forslag som de-facto er som et forsøk på statskupp å regne, siden de virkelig åpnet for å kunne avskaffe hele stortinget og overta hele makten selv (etter impuls), bare de kunne påstå at det er en krise.(!) Endret 20. mai av Ogalaton Glemte et sitat, og la til en kort kommentar. Har lagt det til nå. 2 1 1
Ogalaton Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Markiii skrev (19 timer siden): Artig at du anklager andre for å bruke merkelapper for så å bruke merkelapper selv. ... Jeg festet ingen merkelapper på deg. Jeg presenterte 4 mulige grunner til hvorfor du gjør det. Markiii skrev (19 timer siden): ... Og tydeligvis er alt en konspirasjon, så du bekrefter bare det jeg skrev. Er dette et forsøk på en definisjons-dans?.. At etter jeg forklarte hva en konspirasjonsteoretiker virkelig er, så anvender du nå denne betydningen som unnskyldning for å rettferdiggjøre at du kalte oss det? For det var jo ikke denne betydningen du siktet til i det hele tatt. Du siktet til den "psykisk ladede" betydningen av ordet konspirasjonsteoretiker, altså: "mentalt forstyrret, -IKKE HØR PÅ DEM!-, potensielt farlig foliehatt-skrulling". Helt seriøst, la meg bare få spørre deg... ser du ikke problemet med merkelappen og hvordan den lett tjener som redskap for å kvele helt legitim kritikk? Helt absurde ting skjer i verden, virkelig absurde konspirasjoner har blitt avslørt flere ganger før (@Morromann nevnte noen over her), bare tenk selv... se for deg at da en av disse store og absurde, men helt ekte konspirasjonene fant sted, se for deg at du da skulle prøvd å varsle om dette... at du dro frem både logikk, kilder og sunn fornuft, men at ingenting hjalp fordi folk bare ropte <"konspirasjonsteori!"> Jeg kan nevne en jeg også, Operation Snow White. Seriøst, les den. Sjokkerende hva som er mulig... Har du hørt om denne før, @Morromann? Og vi har med en vaskeekte konspirasjon å gjøre her også, Markiii, hvor regjeringa forsøkte å gi seg selv ubegrenset makt. Endret 20. mai av Ogalaton 1 1 1
Ogalaton Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai OBS: Jeg glemte å legge til et av sitatene, et av de viktigste... det om å motvirke at holdninger tar form. Jeg har lagt det til nå. Det står jo på siden selvsagt, men best at jeg informerer.😅 1 1
Ogalaton Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) INFO Nå får jeg nok ikke noen passende anledning til å svare før på Torsdag, så vet dere dét. Endret 20. mai av Ogalaton 2 1
Morromann Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Ogalaton skrev (9 timer siden): INFO Nå får jeg nok ikke noen passende anledning til å svare før på Torsdag, så vet dere dét. Det er jo ikke noe å beklage. De fleste av oss har jo hverken tid eller ønske til å tilbringe for mye tid på et forum Nå har du kommet med en del interessante lenker her og det er ekstremt mye å ta tak i men jeg vil spesifikt peke på en ting som i den lange rapporten fra regjeringen om "desinformasjon". Politikerne snakker om å "styrke tilliten"; noe som er temmelig hult med tanke på hvordan de selv innfører regler for mer kontroll og overvåkning samtidig som de banker igjennom lover som stenger for innsyn og holder hemmelige møter med næringsinteresser. Det virker som om de tenker at tillit er noe som kun går en vei; de krever og forventer at VI; folket som velger dem og betaler lønnen deres skal ha full tillit til DEM og at de ikke skal vise oss den samme tilliten tilbake. En ganske ufyselig arrogant og skal vi kanskje si; aristokratisk holdning. Disse rapportene deres viser jo også det mange observerer; om at politikerne ikke nevneverdig lytter til folket; men hovedsaklig til byråkrater, PR-folk, lobbyister og maktservile jurister. Og problemet ser ut til å være at politikerne ikke snakker med andre mennesker; at de rett og slett lever i en slik lukket boble og har misforstått at de har et mandat for folket i et demokrati. I de dokumentene du lenker til er det mye bekymring for folkets mistillit til politikerne men ikke ET ORD om politikernes egen mistillit til folket. Man må ikke være rakettforsker for å skjønne at TILLIT er noe man gjør seg FORTJENT til; ikke noe man kan KREVE bare fordi man er i en maktposisjon. Og politikerne våre har gått GANSKE LANGT de siste årene med å svekke den tilliten helt på egen hånd. Og måten å få den tilbake på er IKKE mer overvåkning, spionasje eller andre tiltak etter modell fra DDR eller Kina. Hvis de ønsker at vi; folket; skal ha mer tillit til dem har jeg følgende oppfordring; slutt å innfør lover for mer spionasje og overvåkning; ikke innfør lover som nekter oss innsyn i hva DERE foretar dere. Innfør lobbyregister slik andre land vi sammenligner oss med har og la oss få vite hva som foregår på møtene. Snakk ærlig, som for eksempel om strømspriskrisen. La det igjen bli mulig å stryke kandidater ved valg. Få tilbake demokratiske prosesser i nominasjonsprosessene til partiene. Gå i dere selv fremfor å bare gi Internet og folket skylden for at folk mister tillit til dere. Innse at det faktisk KAN være noen genuine grunner til at tilliten svekkes. Og ikke minst; LYTT til hva vi har å si. Politikken er ikke ment som en karriereklubb; det er et tillitsverv dere har på vegne av folket. Og angående desinformasjon; SLUTT å spre den selv. Et eksempel på spredning av desinformasjon som politikere strør om seg med er talepunktene til lobbyistene i Fornybar Norge. Men det er kanskje stureren desinformasjon? Føler bare at jeg må avslutte med de evige visdomsord fra vår åndshøvding som jeg mener er mye mer aktuelt enn noensinne: Endret 21. mai av Morromann 2 1 1
Morromann Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Ogalaton skrev (På 20.5.2025 den 3.07): Her var det mye bra. Du virker å evne å tenke, hvilket synes å være mangelvare for tiden. Tenkte jeg kunne åpne posten min ved å si dét. Tusen takk. Vel; jeg prøver så godt jeg kan. Jeg vet det har konsekvenser å stikke seg ut fra "flokken" men føler jeg at noe ikke stemmer vil jeg ikke late som selv om det gjør en mindre "populær" og selv om personangrepene og beskyldningene sitter løst hos enkelte som enhver pris vil forsvare de "populære" narrativene. Ogalaton skrev (På 20.5.2025 den 3.07): Nå husker jeg ikke om jeg i det hele tatt har deltatt i tråden "Dere som tror på covid-konspirasjoner", den som du startet... (jeg har ihvertfall vurdert å delta der, så kanskje det er på tide) Ja; den ja. Ja, jeg husker den og at jeg startet den en gang i "urtide"; herregud nesten 5 år siden nå. Og jeg var ganske langt inne i å forsvare det som var de rådende narrativene på den tiden selv om noen frø av tvil var blitt sådd. Jeg mener; jeg la merke til enkelte som skrev entusiastiske artikler om en "new normal" basert på de daværende smittevernstiltakene som om dette burde bli en måte å leve permanent på og selv ble jeg sjokkert over hvordan noen kunne proklamere slike dystopiske fantasier. Så det var jo tydelig at det var enkelte individer med ekstremistiske fantasier som ønsket å bruke denne krisen til å lansere slike ideer. Det er noe som heter å aldri la en god krise gå til spille. Nå er den tråden så godt som død og lite aktuell og forhåpentligvis vil den fortsette å være det. Men vi ser jo at ideen om at viruset kom fra et laboratorium ble avskrevet som "konspirasjonsteori" på det tidspunktet. Blant annet av faktasjekkernes "portvoktere" i Norge Faktisk.no. Ogalaton skrev (På 20.5.2025 den 3.07): Om det er slik at Norge også har en versjon av 77th Brigade så holdes nok dette topphemmelig. Vi kan jo ikke vite... men... ta en titt på dette: https://www.forsvaret.no/heimevernet/aktuelt/tastaturkrigerne Her legges det opp til at desinformasjons-faren er høy, at det er Russland som står bak, og at det er ønskelig å motvirke dette. Men mer enn dét... Sitat fra siden: (Min understreking) Dét var en opplysning om hva som mangler, etterfulgt av hva som allerede gjøres, som altså også inkluderer engasjerte medborgeres bidrag. Siden ble sist oppdatert 22 mai 2023. Hmmm...nå er det jo en kjent sak at vi har russiske - og kinesiske trollfabrikker som aktivt prøver å påvirke opinionen verden over. Men jeg er ikke et sekund i tvil om at vestlige trollfabrikker også eksisterer skjønt de sikkert kalles noe annet og har en mer positiv klingende beskrivelse "som apparat for motvirkning av desinformasjon" for eksempel. Jeg har lest om 77th brigade i UK nå; det var nytt for meg. Jeg vet at det var en del av strategien i pandemihåndteringen der borte å drive psykologiske teknikker innen propagandaen for å drive frykt i befolkningen; som å stemple ungdommer som møttes i parkene for "granny killers"; spekulative reklameplakater og uthenging i sosiale medier av ungdommer som var ute i parkene f.eks. Men at militæret var involvert....det visste jeg ikke. Og ganske creepy egentlig. Det jeg lurer på da om en slik trollfabrikk også finnes her er om dette er noe de får LØNN for å drive med. Om det er slik at noen er fast lønnet for å skrive propaganda på nettet eller om de får stykkevis betalt på nettet. Uansett er det snylting på samfunnet på høyt nivå om noen har dette som en jobb; det skal jeg bare si. Men det jeg tenker også er at jeg synes det virker rart om "ansatte" i slike trollfabrikker er de samme som slenger ut spydigheter og personangrep på nettet. Jeg mener; jeg ville jo tro at dersom noen var lønnet for å skrive propaganda ville de skrevet det på en mer "sofistikert" og overbevisende måte. Ingen mennesker blir overbevist til å bytte mening av å få slengt personangrep, skittkasting, kallenavn og usanne beskyldninger over seg; tvert imot så har slikt oftere motsatt effekt. Men så er nå en ting om slike trollfabrikker kontrer propaganda fra fiendtlige fremmede makter; men hvorfor skulle de jobbe med å spre propaganda for viruslockdown? Hva har det med forsvar av nasjonen å gjøre? Ogalaton skrev (På 20.5.2025 den 3.07): "Faktisk.no er et samarbeid mellom Dagbladet, VG, NRK, TV 2 Gruppen, Polaris Media og Amedia". (Altså NRK, /med 100% statsstøtte=statskanal=selve staten\ sammen med en gjeng med betydelig statsstøtte. Mediene glorifiserte idéen om å "bekjempe desinformasjon" i løpet av August/September 2024 : Altinget, Aftenposten, Journalisten, NRK. Det virker som om "desinformasjon" er et ganske nytt uttrykk som først for alvor fikk gjennomslag i 2016. Det snakkes stadig mindre om ytringsfrihet som det virker fremstår som en trussel for enkelte. Og at NRK, alemenkringkasteren som vi eier har et slikt samarbeide med private aktører er uheldig. Private mediebedrifter er ofte bundet fra å granske enkelte saker og ha bestemte vinklinger grunnet eierstrukturene. Og det kolliderer da med å drive granskende journalistiskk. Samtidig fremstår det for meg mest som Faktisk.no er mest opptatt av å granske folket på vegne av politikerne, og ikke omvendt slike medias rolle faktisk SKAL være. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå