Lyncs Skrevet 20. april Skrevet 20. april Etter å ha brukt pc-en en stund så får jeg blåskjerm med denne meldingen. Jeg har speilkopiert hd-en og prøvd den på en annen pc, men der fungerer den fint uten å krashe. Hva kan være årsaken til dette?
joandreas Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Etter å ha eid en ustabil laptop. Kan være kjøling eller drivere som ikke er oppdatert. eventuelt pc del med feil. rens for støv og sjekk at skjermkortdrivere er oppdatert. eller sjekk bios. kan og være fordel bytte kjølepasta. Endret 20. april av joandreas
Lyncs Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april Jalla21 skrev (34 minutter siden): Sjekk hva bug-koden sier. Hvor finner jeg den?
Lyncs Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april joandreas skrev (10 minutter siden): Etter å ha eid en ustabil laptop. Kan være kjøling eller drivere som ikke er oppdatert. eventuelt pc del med feil. rens for støv og sjekk at skjermkortdrivere er oppdatert. eller sjekk bios. kan og være fordel bytte kjølepasta. Hvordan oppdaterer jeg skjermkortdriver?
Jalla21 Skrevet 20. april Skrevet 20. april Lyncs skrev (8 minutter siden): Hvor finner jeg den? Åpne Event viewer, og sjekk Windows Logs -> System. Og når du tar bilde av skjermen får du prøve å ta et bilde i fokus. Hva står nederst på bildet?
Lyncs Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april (endret) Jalla21 skrev (3 timer siden): Åpne Event viewer, og sjekk Windows Logs -> System. Og når du tar bilde av skjermen får du prøve å ta et bilde i fokus. Hva står nederst på bildet? Er det denne siden her du mener? Skal jeg klikke meg inn på noen av knappene med + tegn? Endret 20. april av Lyncs
Jalla21 Skrevet 21. april Skrevet 21. april Du kan se om du finner frem ved å følge denne oppskriften. Selv om du har norsk så er det på samme steder. https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/4065/~/how-to-retrieve-bsod-error-codes
Lyncs Skrevet 22. april Forfatter Skrevet 22. april Jalla21 skrev (15 timer siden): Du kan se om du finner frem ved å følge denne oppskriften. Selv om du har norsk så er det på samme steder. https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/4065/~/how-to-retrieve-bsod-error-codes Etter siste crash fikk jeg følgende feil opp: Kritisk - Kernel Power - Systemet har startet på nytt uten å avslutte på riktig måte. Denne feilen kan oppstå hvis systemet uventet har sluttet å svare, krasjet eller mistet strøm. Feil - Bugcheck - Datamaskinen startet på nytt etter en feilkontroll. Feilkontrollen var: 0x00000050 (0xffffc9828ea74900, 0x0000000000000000, 0xfffff80057857721, 0x0000000000000002). Dump ble lagret i: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP. Rapport-ID: de5ae44e-5890-42e5-9d20-a270eefda5ee. Feil - TPM - Enhetsdriveren for TPM (Trusted Platform Module) fant en ugjenopprettelig feil i TPM-maskinvaren som forhindrer bruk av TPM-tjenester (for eksempel datakryptering). Hvis du trenger mer hjelp, kan du kontakte produsenten av datamaskinen.
sedsberg Skrevet 22. april Skrevet 22. april (endret) Last ned og kjør Memtest86. Evt. last ned program som f.eks. HWInfo64 og sjekk temperaturer mens du kjører programmer som belaster CPU. Prime95, CPUz, Cinebench e.l. Og hva slags HW har du? CPU, RAM, HK/Chipset. Endret 22. april av sedsberg
Lyncs Skrevet 22. april Forfatter Skrevet 22. april (endret) sedsberg skrev (3 timer siden): Last ned og kjør Memtest86. Evt. last ned program som f.eks. HWInfo64 og sjekk temperaturer mens du kjører programmer som belaster CPU. Prime95, CPUz, Cinebench e.l. Og hva slags HW har du? CPU, RAM, HK/Chipset. Jeg kjøpte pc-en brukt på Finn for ca. 5 mnd siden og den fungerte fint den første tiden. Her er listen med komponenter som stod i Finn-annonsen. Datakomponent som er kjøpt nytt i år: Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 2x8GB CL17 Kingston FURY Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB Datakomponenter som ble kjøpt nytt i fjor: Intel Core i5-12600K 4,9GHz ASUS PRIME B660-PLUS D4 Corsair RM650 80 Plus GOLD Corsair 4000D Airflow Black Corsair H60x 120mm Elite CPU Cooler Eldere komponenter: Nvidia RTX 2060 6gb gddr6 HyperX Fury DDR4 3600MHz 2x8GB CL17 HWMonitor.txt Endret 22. april av Lyncs
sedsberg Skrevet 22. april Skrevet 22. april Ville først sjekka Memtest86 som nevnt. Så ville jeg sjekka CPU med f.eks. Cinebench og et program for å sjekke CPU-temps. 12-serien til Intel kan være litt knotete i noen tilfeller. Sjekk også at du har siste BIOS-versjon. Det er en del viktige fikser til disse.
RRhoads Skrevet 22. april Skrevet 22. april Husker du om du installerte noe nytt eller on det kom en oppdatering til Windows rett før problemene startet?
Lyncs Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai sedsberg skrev (På 22.4.2025 den 4.55): Last ned og kjør Memtest86. Evt. last ned program som f.eks. HWInfo64 og sjekk temperaturer mens du kjører programmer som belaster CPU. Prime95, CPUz, Cinebench e.l. Og hva slags HW har du? CPU, RAM, HK/Chipset. Jeg har nå kjørt Memtest, men det stoppet opp etter en stund pga for mange feil. Hadde da 4 stk ram innstallert. Vedlegger rapport her:MemTest86-Report-20250514-144422_378017.html
Curuion Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Prøv hver brikke en i gangen, i samme spor. Om alle feiler, test de andre sporene. 1
Svein M Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai (endret) Minnet skal kjøre på 1.35V, kan se ut som det står på 1.2V. edit: Det kan være at det er bare er feil i rapporten, og at minnet kjører på 1.35V. Endret 14. mai av Svein M
sedsberg Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai (endret) 8 minutes ago, Svein M said: Minnet skal kjøre på 1.35V, kan se ut som det står på 1.2V. Kommer an på hva slags profil de kjører på. Vanlig JEDEC er som regel 1.2V. XMP som regel 1.35V. Edit: Kan se ut som det kjøres 3600MT/s og 1,2V. Stoler ikke helt på Memtest for slik info så ville sjekket med HWInfo64 eller CPUz HWMonitor. Endret 14. mai av sedsberg
Lyncs Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai sedsberg skrev (2 timer siden): Kommer an på hva slags profil de kjører på. Vanlig JEDEC er som regel 1.2V. XMP som regel 1.35V. Edit: Kan se ut som det kjøres 3600MT/s og 1,2V. Stoler ikke helt på Memtest for slik info så ville sjekket med HWInfo64 eller CPUz HWMonitor. test fra HWMonitor: HWMonitor.txt
sedsberg Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 2 hours ago, Lyncs said: test fra HWMonitor: HWMonitor.txt Du må inn under "Monitors" og se under hovedkortet. Spoiler
Lyncs Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai Jeg har funnet ut at den ene Ram-brikken var full av feil og kjører nå bare på 2x8gb ram totalt 16gb. Det merkelige er at når jeg startet opp igjen pc-en etter å ha testet disse brikkene så slutter skjermen å produsere bilde etter at windows-logoen går bort. Det kommer da åpningslyden til Windows men ikke lenger noe bilde på skjermen. Dersom jeg booter fra en annen ssd-disk som jeg ikke har oppdatert skjermdriver på, så fungerer alt. Hva kan være årsaken til det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå