Gå til innhold

Ruby Franke, når religionen trumfer fornuften

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan gjerne avfeie historien med at dette skjedde i USA, i det pengedrevne og perfeksjonistiske Mormonersamfunnet og at det aldri kunne skjedd i Norge.

Men vi skal ikke søke lenge før vi finner tilsvarende menigheter hos oss:
https://www.budstikka.no/dokumentarserie-om-slemmestad-menighet-en-historie-om-radikalisering/s/5-55-1812802

Det mest interessante og skremmende er de glidende og udefinerte overgangene mellom godhet og psykopati som lett oppstår når man erstatter kritisk og selvstendig tenkning med religiøs overbevisning.

• Liker 2

+ for kunnskap om mormoner. Men,

Tror du at det fins mange gode grunner til at man ikke skal påskynde kritisk tenkning? Og ville det vært lurt å la folk gå gjennom stormen og lære av den?

Hvor mange grunner tror du at der fins?

Hvis man dømmer andre skaper man en besatthet av å dømme selv også, og dette sprer seg overalt og blir til et farlig verktøy spesielt i media.

Man må altså slutte å dømme helt. Ikke i domstolene, men man må slutte personlig på useriøse steder som dette. Man må slutte å "grave" intelektuelt og forsøke å "ta noe på noen", dette sprer seg og blir til et farlig verktøy.

Ikke sikkert alle forstår akkurat nå hvorfor det skulle være farlig, men alt jeg kan si er at det vil leve opp til dette og du vil se det med tiden.

Har du mulighet til det, så slutt å dømme andre med en gang, og slutt å "grave" i deres liv etter noe å ta dem på, lever du etter dette gjør du samfunnet en stor tjeneste.

Endret av AgurkMaske
3 hours ago, Vokteren said:

Det mest interessante og skremmende er de glidende og udefinerte overgangene mellom godhet og psykopati som lett oppstår når man erstatter kritisk og selvstendig tenkning med religiøs overbevisning

Er enig i denne. Men jeg tror du kan erstatte ordet religion med for eksempel ideologi og setningen er fortsatt sann.

Bing123 skrev (5 timer siden):

Er enig i denne. Men jeg tror du kan erstatte ordet religion med for eksempel ideologi og setningen er fortsatt sann.

Sikkert, men jeg holder en knapp på at religion er arenaen hvor psykopater og overgripere har størst mulighet til å utøve ondskap.

Endret av Vokteren
  • Liker 1
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...