Gå til innhold

Jeg hater den norske innvandringspolitikken!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det stemmer at trangbodde, sårbare norske pensjonister som mangler fritidstilbud er en byrde på de spanske NAV-kontorene, og kraftig overrepresentert i statistikken for voldtekt og Vipps-ran i Spania, må vi selvsagt ta dette alvorlig. 

Ellers fremstår dette som en dårlig whataboutisme.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
rozon skrev (16 minutter siden):

Hvis du ønsker å diskutere innvandring av nordmenn til utland, så kan du opprette en egen tråd på dette. 

Ikke jeg som tok det opp kamerat, samme hvor mye du sukker og stønner. 

I vårt tilfelle er innvandringen en byrde, og derfor bør den opphøre.

Det stemmer jo ikke, den er en byrde ja, men det har også fordeler, og det er akkurat det turisme også er, det kan være en byrde, men det har fordeler for samfunnet vårt også, og det må du nesten bare prøve å forstå. Vi har en voldsom mangel på arbeidskraft, spesielt innenfor helse og yrkesfag, byrden blir mye større om vi ikke har innvandring på dette punkt.

Og det er på dette punkt at det gjerne snakkes om vestlig å kompetent arbeidskraft, ja det hadde vært veldig fint det altså, men greia er den at mange vestlige land har mange av de samme problemene som oss.  

• Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Hvis det stemmer at trangbodde, sårbare norske pensjonister som mangler fritidstilbud er en byrde på de spanske NAV-kontorene, og kraftig overrepresentert i statistikken for voldtekt og Vipps-ran i Spania, må vi selvsagt ta dette alvorlig. 

Ellers fremstår dette som en dårlig whataboutisme.

Det hadde nok fremstått som det, om noen kom med sånne løgnaktige påstander, i stedet får vi bare nok en ynkelig stråmann. 

• Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Jeg og siktet til de som har innvandret til f.eks Spania eller Thailand, så nei, men ja turisme er også noe vi ikke gjør så bra egentlig, det er gjerne fyll, frekkhet og horeri i et vanvittig tempo. 

Liker du ikke ynkelige stråmenn?

Hvorfor blande inn norske turister i Spania i en diskusjon om trangbodde, sårbare norske statsborgere som mangler fritidstilbud i Norge?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Hvorfor blande inn norske turister i Spania i en diskusjon om trangbodde, sårbare norske statsborgere som mangler fritidstilbud i Norge?

Det var ikke meg, ta mannen, ikke ballen ? 

Skal jeg følge din egen logikk så er det nå du som blander inn norske turister i Spania, fordi du svarer meg på det, akkurat som jeg gjorde med rozon. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 4
Skrevet
14 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det stemmer jo ikke, den er en byrde ja, men det har også fordeler, og det er akkurat det turisme også er, det kan være en byrde, men det har fordeler for samfunnet vårt også, og det må du nesten bare prøve å forstå. Vi har en voldsom mangel på arbeidskraft, spesielt innenfor helse og yrkesfag, byrden blir mye større om vi ikke har innvandring på dette punkt.

Jeg mener det er en byrde. Hvordan du blir beriket av det får være opp til deg.

Totalt 93800 arbeidsledige inkludert tiltak og deltid, derav 47800 innvandrere. Dersom fordelt likt tilsvarer dette 3 ganger som forventet etter andel av befolkningen. Sum = Byrde i mitt hode.

Hvis du må ta mot 71 innvandrere for å få 1 helsefagarbeider, så skjønner selv du at vi neppe fyller behovet for helsefagarbeidere særlig raskt. (13.274 innvandrere med helsefag av totalt ca 965.000 ~ 1.4% ~ hver 71.) Når man legget til det jeg snakket om tidligere, nemlig språk, så er det også neppe løsningen å håpe at disse lærer språket raskt og tar riktige kurs for å bli autoriserte.

Hvis vi trenger mer folk innen helse - så øk lønnen. Du har en del å gå på med 71 innvandrere per fulltreffer.

Sorry for rask skriving - skal jem å spise video og se kjødkaga.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet
rozon skrev (5 minutter siden):

Jeg mener det er en byrde.

Jeg forstår det, men forstår du at byrden vår blir langt større om ingen vasker sykehusene våre ? Det er flere aspekter ved dette enn utlending = kriminell. 

rozon skrev (9 minutter siden):

Hvis du må ta mot 71 innvandrere for å få 1 helsefagarbeider, så skjønner selv du at vi neppe fyller behovet for helsefagarbeidere særlig raskt.

Er det reelle tall ? 

rozon skrev (6 minutter siden):

Hvis vi trenger mer folk innen helse - så øk lønnen.

Det har blitt sagt i 30 år nå, det har ikke skjedd betydelige økninger dessverre. 

• Liker 4
Skrevet

Det er naivt å tro at grunnløse asylsøkere fungerer som helsefagarbeidere.

Det ble påstått at Syrias befolkning var doktorer, det viste seg å ikke stemme.

Hvis vi trenger arbeidsinnvandring må vi ikke tro at asylsøkere kan fylle disse rollene.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
16 hours ago, skaftetryne32 said:

Jeg forstår det, men forstår du at byrden vår blir langt større om ingen vasker sykehusene våre ? Det er flere aspekter ved dette enn utlending = kriminell. 

Er det reelle tall ? 

Det har blitt sagt i 30 år nå, det har ikke skjedd betydelige økninger dessverre. 

Jeg har ikke påstått (i det siste) at utlendinger = kriminell. Jeg ville fortsatt sagt det samme om kriminalstatestikken likestilte innvandrere med resten av befolkningen. Poenget er ikke at vi ikke skal kunne ta inn folk vi trenger, men heller å hindre de andre vi ikke trenger - selektiv innvandring basert på behovet til nasjonen.

Tallene er hentet fra helsedirektoratet og SSB. Du finner sikkert en grunn til å avvise dem.

Jeg sier lønn, men det jeg egentlig tenker er hele pakken. Fair arbeidsordninger, fulle stillinger, god nok bemanning til å ha "greie dager". Problemet er at man har løst floken med å først bruke innvandrere. Dernest når dette ikke har helt nådd opp, så tøyer vi kravene til forsvarlighet. Men uansett, dette kan vi diskutere i en helt annen tråd - det eneste jeg ville si er at vi ikke løser eldrebølgen med innvandring. 

• Liker 1
Skrevet
rozon skrev (2 minutter siden):

Du finner sikkert en grunn til å avvise dem.

Du projiserer, mulig du er av den typen, men ikke jeg. Jeg har alltid likt å lære, jeg er ikke fanatisk opptatt av å stå på mitt, aldri vært det. 

rozon skrev (4 minutter siden):

Poenget er ikke at vi ikke skal kunne ta inn folk vi trenger, men heller å hindre de andre vi ikke trenger - selektiv innvandring basert på behovet til nasjonen.

Problemet er det samme som sist, de innvandrerne vi ønsker har ikke nødvendigvis et ønske om å komme. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

De innvandrere som ikke ønsker å komme til Norge skal få slippe.

Å ta inn trangbodde og sårbare for å kompensere hjelper ikke. Da får vi heller klare oss med færre innvandrere.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Skrevet (endret)
rozon skrev (23 minutter siden):

Tallene er hentet fra helsedirektoratet og SSB

Altså jeg tviler ikke, men dette er jeg ikke noe god til å lese, så kan du hjelpe meg litt med å vise hva her det er som indikerer at man må ta i mot 71 innvandrere for å få en helsearbeider ? 

Vi har tydeligvis 41000 innvandrere ansatt, dette var i 2020,  prosentandel andel økt fra 15.7 % i 2016 til 18.1 %  i 2020 det er bekymringsverdig.

innvandrere står for 1 av 6 årsverk, det har jeg skjønt står svart på hvitt, men om vi har 41000 helsearbeidere, og vi trenger 71 for å få en, da har vi vel nærmere 2,9 millioner innvandrere her i landet ? Som sagt dette skjønner jeg ikke helt, så om du kan hjelpe meg forstå dette så hadde jeg satt pris på det, matte og tall er ikke helt min greie. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, skaftetryne32 said:

kan hjelpe meg forstå dette så hadde jeg satt pris på det

Det er omtrent 965.000 innvandrere i Norge.

Av disse jobber 13274 som helsefagarbeidere, i prosent blir dette ca 1.4%

1.4% er det samme som 1/71. Altså 1 av 71.

Du kan ikke bruke hele 41000 i regnestykket; 14349 av disse er ikke utdannet. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
rozon skrev (Akkurat nå):

1.4% er det samme som 1/71. Altså 1 av 71.

Du kan ikke bruke hele 41000 i regnestykket; 14349 av disse er ikke utdannet. 

Utdannet eller ikke betyr ikke at de ikke jobber og er 100% essensielle i helsevesenet, men greit nok.

Personlig har jeg begynt å helle en smule mot militærtjeneste for alle, det er klart det er alltids de som nekter militærtjeneste, da har vi alltids siviltjeneste, å bidra til helsetjenester som ikke krever utdannelse er da noe av det mer naturlige tenker jeg. 

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, skaftetryne32 said:

Utdannet eller ikke betyr ikke at de ikke jobber og er 100% essensielle i helsevesenet, men greit nok.

Personlig har jeg begynt å helle en smule mot militærtjeneste for alle, det er klart det er alltids de som nekter militærtjeneste, da har vi alltids siviltjeneste, å bidra til helsetjenester som ikke krever utdannelse er da noe av det mer naturlige tenker jeg. 

Alle burde hatt 19 måneder plikt til nasjonen. Om den avtjenes som verneplikt, eller andre nødvendige samfunnsoppgaver, burde være valgfritt. Men den må justeres slik at den også favner innvandrere over 40 år liksom - rettferdighet og likt for alle. Men dette blir vel OT.

• Liker 1
Skrevet
rozon skrev (33 minutter siden):

Men dette blir vel OT.

Problemet er at vi må ha denne arbeidskraften, så dette kunne vært en del av løsningen, greia er den at vi må ha en løsning for dette problemet før vi kan redusere innvandringen, vi kan ikke bare redusere arbeidsinnvandringen, og vi er pliktet til å hjelpe flyktninger, der er det lite å gjøre stemmer ikke det ? Så om vi skal stoppe noe så blir det jo arbeidsinnvandringen, så må vi på et eller annet vis finne arbeidere, ikke sant ? 

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, skaftetryne32 said:

Problemet er at vi må ha denne arbeidskraften, så dette kunne vært en del av løsningen, greia er den at vi må ha en løsning for dette problemet før vi kan redusere innvandringen, vi kan ikke bare redusere arbeidsinnvandringen, og vi er pliktet til å hjelpe flyktninger, der er det lite å gjøre stemmer ikke det ? Så om vi skal stoppe noe så blir det jo arbeidsinnvandringen, så må vi på et eller annet vis finne arbeidere, ikke sant ? 

Vår juridiske plikt til å motta flyktninger er selvpåført, og kan endres med et pennestrøk. Forøvrig justeres kvotene hvert år politisk, så vi har litt wiggle-room.

Du hyler om arbeidskraften vi trenger. Det er 100.400 ledige stillinger i Norge og 129.000 arbeidsledige per april 2025. Dette vil du fikse med mer innvandring? La meg låne ordene til jenta i TINE Lett Sjokolademelk: "Tror det går greit, jeg!"

• Liker 4
Skrevet
rozon skrev (11 minutter siden):

Du hyler om arbeidskraften vi trenger. Det er 100.400 ledige stillinger i Norge og 129.000 arbeidsledige per april 2025. Dette vil du fikse med mer innvandring? La meg låne ordene til jenta i TINE Lett Sjokolademelk: "Tror det går greit, jeg!"

Kanskje, men tro er sånt man gjør i kjerka, og det står fremdeles ganske dårlig til med resultatene av det. Mange av de arbeidsledige er nok fast bestemt på en mye bedre jobb enn vaskehjelp, og mange andre igjen har ikke utdannelsen som trengs.

Og seriøst er du nødt til å lage sånne stråmenn ? Jeg hyler ikke, jeg er faktisk ganske restriktiv med mine utropstegn, selv om jeg skal innrømme at jeg brukte ett i går.

Vår juridiske plikt til å motta flyktninger er selvpåført, og kan endres med et pennestrøk.

Fint det, men da må vi faktisk gjøre det også, stemme for det, ta konsekvensene av det, og det har vi altså ikke gjort, ikke ennå, og personlig håper jeg det aldri skjer, kanskje den dagen kommer da nordmenn trenger å flykte, tenkt på det ? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...