Gå til innhold

Evolusjonsteorien

Anbefalte innlegg

Ribo skrev (17 minutter siden):

javel, da kan vi vel i stor grad bare drite i dine utsagn.

Vi er klar over stoltheten til de som kaller seg biologer. 

Ribo skrev (18 minutter siden):

Om DU ikke har en definisjon

Definisjonen min baserer seg på hva flertallet av forskere kaller liv. Om du er uenig for så være ditt problem.

PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Liv

De fleste definisjoner er en samling av flere kriterier, herunder metabolisme(levende organismer forbruker noe og lager avfallsstoffer), evnen til formering og evnen til å tilpasse seg til miljøbetingelsene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Vi er klar over stoltheten til de som kaller seg biologer. 

Definisjonen min baserer seg på hva flertallet av forskere kaller liv. Om du er uenig for så være ditt problem.

Så gjøre rede for at DETTE er det flertallet sier. At du har er, som jeg ser det, uttalelsene for ÉN person. Det er ikke engang referanse for dette sitatet. Så, vis meg.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ribo skrev (2 minutter siden):

At du har er, som jeg ser det, uttalelsene for ÉN person.

Er det ‘en person som har uttalt seg på Wikipedia?

^ «Mora C, Tittensor DP, Adl S, Simpson AGB, Worm B (2011) How Many Species Are There on Earth and in the Ocean? PLoS Biol 9(8): e1001127. doi:10.1371/journal.pbio.1001127». Arkivert fra originalen 6. mars 2012. Besøkt 5. november 2011.

^ a b c Espen Aas (2017) – Vi har funnet verdens eldste form for liv. Urix (web), NRK, 1. mars 2017. Besøkt 2017-03-01

^ Cavalier-Smith, T. (2004): Only six kingdoms of life. The Royal Society PDF.

^ a b Hallingbäck, T., et al: Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna, Bladmossor, Artsdatabanken, SLU Uppsala, 2006

^ a b Nature - Francesca D. Ciccarelli, Tobias Doerks, Christian von Mering, Christopher J. Creevey, Berend Snel, Peer Bork. (2006) Toward Automatic Reconstruction of a Highly Resolved Tree of Life, Nature, No 311.

^ Thomas Cavalier-Smith. (2004). Only six kingdoms of life. Proc. R. Soc. Lond. B 2004 271, 1251-126. doi: 10.1098/rspb.2004.2705. Besøkt 6. november 2011

^ Rybicki, E.B. (1990). «The classification of organisms at the edge of life, or problems with virus systematics». South Africal Journal of Science. 86: 182–186. Besøkt 24. april 2016.

^ In Warm, Greasy Puddles, the Spark of Life?

^ Scharf, C. (2014). «Is Earth’s Life Unique in the Universe?». Scientiffic American.

^ Rosen, J. «Scientists may have found the earliest evidence of life on Earth». Science. Besøkt 24. april 2016.

^ Borenstein, Seth (19. oktober 2015). «Hints of life on what was thought to be desolate early Earth». Excite. Yonkers, NY: Mindspark Interactive Network. Associated Press. Arkivert fra originalen 23. oktober 2015. Besøkt 20. oktober 2015.

^ Croswell, Ken (februar 1996). Alchemy of the Heavens. Anchor. ISBN 0-385-47214-5.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Jobber ikke du innenfor feltet?

Det er likegyldig for din redegjørelse ovenfor. 

Btw. Betyr "fleste definisjoner er en samling " (i sitatet ditt) at det er et bra utgangspunkt for å vise til en konsensus ?

Endret av Ribo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

Er det ‘en person som har uttalt seg på Wikipedia?

Som jeg sa, sitatet ditt har ikke fotnote så INGEN av disse er relevante. 
Altså det er forfatteren sitt ord. Ikke flesteparten av forskerene.. 

Endret av Ribo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Jeg venter i spenning på å lese artikkelen din i illustrert vitenskap.

Jeg leser ikke IV, men jeg vil uansett ikke lage en artikkel på hva du gjøre rede for.
At du unngår dette så brutalt viser vel bare at du ikke har til hensikt å gjøre rede for påstanden... Fargelegg meg overraska.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Ribo said:

Det er temmelig naivt. men men. 
Det er ikke lenge siden de sa det samme om det å kunne fly. 

Frister med et annet minne om skråsikkerhet:

"Heavier-than-air flying machines are impossible." - Lord Kelvin, president, Royal Society, 1895.

"There is nothing new to be discovered in physics now. All that remains is more and more precise measurement" - Lord Kelvin.

"Flight by machines heavier than air is impractical and insignificant, if not utterly impossible." - Simon Newcomb, 1902.

"Space travel is bunk" -Sir Harold Spencer Jones, Astronomer Royal of Britain, 1957, two weeks before the launch of Sputnik

"Louis Pasteur's theory of germs is ridiculous fiction." - Pierre Pachet, Professor of Physiology at Toulouse, 1872.

"The abdomen, the chest, and the brain will forever be shut from the intrusion of the wise and humane surgeon." - Sir John Eric Ericksen, British surgeon, appointed Surgeon-Extraordinary to Queen Victoria 1873.

"Such startling announcements as these should be deprecated as being unworthy of science and mischievous to its true progress" - Sir William Siemens, 1880, on Edison's announcement of a successful light bulb.

"Fooling around with alternating current is just a waste of time. Nobody will use it, ever." - Thomas Edison, 1889

"It is apparent to me that the possibilities of the aeroplane, which two or three years ago were thought to hold the solution to the [flying machine] problem, have been exhausted, and that we must turn elsewhere." - Thomas Edison, 1895

"Aeroplanes are interesting toys but of no military value." - Marechal Ferdinand Foch, Professor of Strategy, Ecole Superieure de Guerre.

"There is not the slightest indication that nuclear energy will ever be obtainable. It would mean that the atom would have to be shattered at will." -- Albert Einstein, 1932.

"Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons." - Popular Mechanics, forecasting the relentless march of science, 1949.

"I have travelled the length and breadth of this country and talked with the best people, and I can assure you that data processing is a fad that won't last out the year." - The editor in charge of business books for Prentice Hall, 1957.

"There is practically no chance communications space satellites will be used to provide better telephone, telegraph, television, or radio service inside the United States." -T. Craven, FCC Commissioner, 1961.

"But what... is it good for?" - Engineer at the Advanced Computing Systems Division of IBM, 1968, commenting on the microchip.

"There is no reason anyone would want a computer in their home." - Ken Olson, president, chairman and founder of Digital Equipment Corp., 1977.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981.

Ovenstående: Backup of “23rd Sep 2006, 16:17 airyana Thread Starter Join Date: Mar 2006 Location: UK Age: 39 Posts: 67”  in case it disappears one day: 

Heavier-than-air flying machines are impossible - PPRuNe Forums - - :)

Min norske samling

“Internet debunked” https://www.google.com/search?q=internett+er+en+flopp

“Man kan se bort fra mulighetene for at det skulle finnes kull, olje eller svovel på kontinentalsokkelen langs den norske kyst.” Norges Geologiske Undersøkelse februar 1958. https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/olje-og-gass/norsk-oljehistorie-pa-5-minutter/id440538/

Gjensidige Forsikring etter Sola parkeringshusbrannen: https://www.tv2.no/a/11118044/ Det viste seg senere at en dieselbil startet brannen og at ingen elbil-batteri hadde brent. https://elbil.no/ett-ar-etter-p-hus-brannen-pa-sola-lufthavn-elbiler-brannsikkerhet-og-myteknusing-velkommen-til-webinar/

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (38 minutter siden):

Frister med et annet minne om skråsikkerhet:

Min norske samling

“Internet debunked” https://www.google.com/search?q=internett+er+en+flopp

“Man kan se bort fra mulighetene for at det skulle finnes kull, olje eller svovel på kontinentalsokkelen langs den norske kyst.” Norges Geologiske Undersøkelse februar 1958. https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/olje-og-gass/norsk-oljehistorie-pa-5-minutter/id440538/

Gjensidige Forsikring etter Sola parkeringshusbrannen: https://www.tv2.no/a/11118044/ Det viste seg senere at en dieselbil startet brannen og at ingen elbil-batteri hadde brent. https://elbil.no/ett-ar-etter-p-hus-brannen-pa-sola-lufthavn-elbiler-brannsikkerhet-og-myteknusing-velkommen-til-webinar/

@Ribo

Interessant. Hva tenker dere om  "mind uploading" – å laste opp en menneskelig hjerne med selvbevissthet til en datamaskin. Dette innebærer:

Kartlegging av hele hjernen (alle nevroner og koblinger).

Digitalisering av ikke bare minner og personlighet, men selve selvbevisstheten.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

@Ribo

Interessant. Hva tenker dere om  "mind uploading" – å laste opp en menneskelig hjerne med selvbevissthet til en datamaskin. Dette innebærer:

Nå er vi i bokstavelig talt i stand til å se hva andre tenker. 
Dog ikke spesielt praktisk, men betydningen er ekstrem.

Jeg er Star-trek fan, det du beskriver her er en "transporter" hendelse. 
La meg si det slik, det er bare 100år frem i tid og det er nok alt for lite ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ribo skrev (8 minutter siden):

Nå er vi i bokstavelig talt i stand til å se hva andre tenker. 
Dog ikke spesielt praktisk, men betydningen er ekstrem.

Jeg er Star-trek fan, det du beskriver her er en "transporter" hendelse. 
La meg si det slik, det er bare 100år frem i tid og det er nok alt for lite ;)

Har du noen referanser til slike tankeeksperiment, eller er det kun fantasi enda. Dette kan jo i prinsippet være en metode til å få leve evig.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (9 minutter siden):

Har du noen referanser til slike tankeeksperiment, eller er det kun fantasi enda. Dette kan jo i prinsippet være en metode til å få leve evig.

Nei det er ikke noe leve evig, heldigvis.. 

Det er mulig å se hva andre tenker gjennom å dekode informasjon fra hjernescanning. 

Her f.eks er det mulig å rekonstruere figurer og bokstaver. De prøvde seg på flere andre mere komplekse bilder. Teknikken er langt fra perfekt, men dette er første artikkel på tema (om jeg ikke husker feil)

Det er gjort flere andre studier i ettertid. 

image.thumb.png.b8ea5cc093b4329f0d5a3dc4c5ff7907.png

* Deep image reconstruction from human brain activity
og 
* Semantic reconstruction of continuous language from noninvasive brain recordings

Endret av Ribo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, PÃ¥inter said:

Det er nok flertallet av forskere som definerer liv, ikke @Ribo og ChatGPT.

Om vi legg det premisset til grunn er jo denne diskusjonen uinteressant? Forskarar på relevante fagfelt står jo unisont bak evolusjon. Det er ingen reell dissens i akademia om at evolusjon skjer.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (40 minutter siden):

Et godt stykke igjen.

New imaging method developed at Stanford reveals stunning details of brain connections

Synapse numbers in the brain vary over time. Periods of massive proliferation in fetal development, infancy and adolescence give way to equally massive bursts of "pruning" during which underused synapses are eliminated, and eventually to a steady, gradual decline with increasing age. The number and strength of synaptic connections in various brain circuits also fluctuate with waking and sleeping cycles, as well as with learning. Many neurodegenerative disorders are marked by pronounced depletion of specific types of synapses in key brain regions.

In particular, the cerebral cortex - a thin layer of tissue on the brain's surface - is a thicket of prolifically branching neurons. "In a human, there are more than 125 trillion synapses just in the cerebral cortex alone," said Smith. That's roughly equal to the number of stars in 1,500 Milky Way galaxies, he noted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...