Gå til innhold

Hvor stort kan et purregebyr settes?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble for sen med å betale mobilregninga pålydene 600kr til drittselskapet Unifon. Fikk da et "forsinkelsesgebyr" på 349,- kr. Er det innafor? Hva er det som hindrer slike opportunisert i å ta 10 000 i purregebyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Siden du nevner Unifon så regner jeg med du er bedriftskunde hos dem. Regelverket sier at de kan ta opptil 460 kroner ved forsinket betaling, så det er ikke mulig å ta 10.000 kroner i purregebyr om man så har lyst til dette. 

https://info.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/

For næringsdrivende kunder eller offentlige myndigheter kan du kreve opptil 460 kroner i kompensasjon for inndrivelseskostnader dagen etter betalingsfristen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RaymondK skrev (1 time siden):

Stemmer det!  Har fått henvist dette regelverket forsinkelsesrenteloven §3 a «Kompensasjon for inndrivelseskostnader» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1976-12-17-100

Men tolker det slik at det skal dekke faktiske kostnader, så da er det jo svindel å kreve så mye betaling for at dem har måttet sende ut en purring.

Det er vanskelig å etterprøve hva de faktiske kostnadene er, så i lovverket har man estimert at det ikke er rimelig at kostnadene overstiger 460 kroner, dette er da satt som tak. Med andre ord; Har man større kostnader enn dette med å utstede en purring må man ta det overskytende på egen kappe.

Så det er fullt lovlig å kreve 349,- dagen etter betalingsfristen, gitt at du er bedriftskunde. For privatkunder gjelder andre regler.

  • Liker 1
Skrevet
RaymondK skrev (4 timer siden):

Stemmer det!  Har fått henvist dette regelverket forsinkelsesrenteloven §3 a «Kompensasjon for inndrivelseskostnader» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1976-12-17-100

Men tolker det slik at det skal dekke faktiske kostnader, så da er det jo svindel å kreve så mye betaling for at dem har måttet sende ut en purring.

Hvordan leser du dette som at det skal dekke faktiske kostnader? 

  • Liker 2
Skrevet

Vi har en epostadresse hos Telenor som jeg tror koster under kr. 50 hver mnd, og dessverre ser faktura ut til å bli borte hver gang og vi kun mottar purringene. De smører på kr. 460,- på hver purring, og vi har med dette garantert norges dyreste epostadresse. Gebyret er nok noe lavere for privatpersoner. Det er ingen som slår Telenor på pris, det er sikkert!

Skrevet
Trulss skrev (2 minutter siden):

Vi har en epostadresse hos Telenor som jeg tror koster under kr. 50 hver mnd, og dessverre ser faktura ut til å bli borte hver gang og vi kun mottar purringene. De smører på kr. 460,- på hver purring, og vi har med dette garantert norges dyreste epostadresse. Gebyret er nok noe lavere for privatpersoner. Det er ingen som slår Telenor på pris, det er sikkert!

Haha, og så hører jeg at det tross spam-beskyttelse kommer massevis av spam inn til Telenor abonnenter ?

I motsetning til Yahoo Pro hvor det er ca null (samme prisklasse). 

Skrevet
Rune_says skrev (1 time siden):

Haha, og så hører jeg at det tross spam-beskyttelse kommer massevis av spam inn til Telenor abonnenter ?

I motsetning til Yahoo Pro hvor det er ca null (samme prisklasse). 

Ja, det stemmer - det er ingen som slår Telenor på noe område!
De er rett og slett helt unike.

Skrevet

Klagde til kundeservice, og dem gikk faktisk med på å kredittere beløpet på neste faktura. Ikke så verst det da! Men synes jo uansett det er en hårreisende måte å drive butikk på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...