Gå til innhold

Bestille fra TEMU

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dubious skrev (3 timer siden):

Du betaler moms på Temu. 

Er klar over det, men prisen på Temu er inkludert moms. Kommer ikke i tillegg, slik som på Amazon. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
RRhoads skrev (3 minutter siden):

så er det ikke alltid Temu er billigst.

Er klar over det, men prisen på Temu er inkludert moms. Kommer ikke i tillegg, slik som på Amazon. 

Dette må du ta med når du sier det du gjør om prisene. Jeg er forøvrig enig med deg, Temu er langt fra billigst, men MYE oppveies jo av HURTIGHET og god service spør du meg!
Jeg har til gode å få problemer med moms ELLER retur av dårlige varer.. Ali og Ebay sliter med at du må betale moms ved utsjekk OG også betale moms oppå dette når pakka kommer hit til landet.
Service er ikke-eksisterende på Ali, noe jeg har opplevd og som kostet meg 1000,- DET har jeg ikke lyst til å oppleve flere ganger.
Og det har ikke hendt at ting jeg har kjøpt fra Ebay eller Ali har kommet til døra mi i løpet av kun ei uke, det betaler jeg 'gladelig' ekstra for!

Skrevet
RRhoads skrev (31 minutter siden):

Beklager, leste feil. 

Skrevet

Trodde jeg var ferdig med å handle fra Temu jeg... Eller kanskje IKKE! 🙂 
Fikk pakke nr 4 av 4 denne uka her og måtte returnere varer fra en av de. Den pakka jeg skulle returnere fra kom på mandag, jeg returnerte hele tre varer og fikk sendelapp i programmet. Etter å ha pakket inn varene så ble dette levert på en post i bensinstasjon her som ikke er veldig langt unna. En snau time etter at det ble levert så var pengene på konto, noe som passet bra siden jeg hadde litt i handlekurva! 😊 Det var altså så dyre varer at Temu valgte å få de inn til Oslo som har returmottaket for Temu.  Det jeg returnerte var en chip-leser for katter og hunder, men denne virket ikke. Jeg la merke til at flere fra Norge var fornøyd med sin leser, noe jeg ikke fatter! 😆 Grunn: Chip-leseren fungerer helt utmerket på 'vanlige' rf-id chips til dører men IKKE på dyr da de benytter en annen frekvens for dette i Norge. Jeg har selvsagt et par chip-lesere fra før, begge kattene og hunden har chip og dette ble testet grundig før jeg returnerte denne til Temu. Det eneste den fant var låse-tagene jeg har i dørkontrollanlegget her, der virket den bra! De to andre var en type vindus-hasper som faktisk var for dårlige! Når du kan låse de opp med en skrutrekker så holder det altså ikke!
Fikk også et sett med hurtigkoblinger (https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099859024249&sku_id=17593619153231&_x_channel_src=1&_x_channel_scene=spike&_x_sessn_id=ska51ly6ye&refer_page_name=bgt_order_detail&refer_page_id=10045_1747234183323_jw59898lo8&refer_page_sn=10045)
som kostet 100 kroner for 75 enheter, noe som ikke er spesielt rimelig men sammenlignet med WAGO Koblingsklemmer så er det jo rimelig!
(Og, nei, disse blir IKKE brukt i el-nettet verken her eller hos mine forbindelser, dette er kinavarer som jeg ikke stoler på enda!)

Jeg fikk også en batterilader, type SMART med 9 trinnslading / batterireparasjon, 12 Amp. Denne har jeg testet LITT, den fungerer greit nok på blybatteriene til alarmutstyret og UPS'ene men til bil så er jeg IKKE fornøyd da den riktignok var ferdig FORT, men når jeg etterpå testet med min 'vanlige' lader så tok det tid, den står faktisk fortsatt og lader på samme batteri..
Men den kosta under kr 300,- og returneres ikke da den gjør en grei nok jobb som sagt med alarm-batterier.

Skrevet

Temu er farlig. 

Så mye som er kjekt å ha. 
Skulle jo ikke kjøpe noe denne måneden...

Har fått en pakke, den kom med Helthjem, neste pakke kommer med Posten..

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 2/12/2025 at 1:56 PM, Delvis said:

Har kommet fram at der er mye farlige gifstoffer i en del varer fra TEMU.
Se  her:https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eMGkz4/miljoesjekk-fant-giftige-stoffer-i-shein-og-temu-produkter
og her: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

Har stoppet å handle inntil videre.
I den NRK artikkelen, bruker Miljø-direktoratet en handig måler bare setter over varene og får rødt når der er høye giftprosenter. Se videoer lenger nede i artikkelen.

Går det an for vanlige folk å få kjøpt en sånn noe sted? maala.thumb.jpg.a1fd5fea4a57b54c0ffdf31b501919f2.jpg

Det er en Miljøpistol®; en futuristisk antikvitet fra Star Trek:

"Med den nye miljøpistolen kan vi gå inn i en butikk undersøke en vare på stedet og få svar i løpet av få sekunder sier seksjonssjef Cecilie Kristiansen ved SFT.

Hun forteller at teknologien bak miljøpistolen er gammel men at det revolusjonerende er at instrumentet er bærbart.
Instrumentene før var store og uhåndterlige. Det unike med miljøpistolen er at vi kan ta den med inn i butikken og gjøre undersøkelser på stedet.

Miljøpistolen gjør det mulig å sjekke atskillig flere produkter enn tidligere. Det vil føre til en enorm effektivisering av arbeidet vårt sier Qno Lundkvist."

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2004/06/05/skyter-for-miljoet

Men for å måle nåtidens kreftverstinger, som DEHP og Novichok, krever enda følsommere sensorer:

“These chemicals are considered the "worst of the worst" and raise special challenges for society and the environment.”, 

“An interesting fact is that Novichoks were designed to be undetectable by standard North Atlantic Treaty Organization (NATO) chemical detection equipment (Nepovimova and Kuca 2018), so their identification is much more difficult.
For this purpose, a beneficial methodology is based on ultrasensitive detection of the Novichok nerve agent A-232 using vibrational spectroscopy...”,

“Altogether, researchers estimated that DEHP exposure collectively shortened life by roughly 10.4 million years worldwide.”

https://www.prevention.com/health/a64654670/phthalates-heart-disease-deaths-study

Strategy for addressing priority toxic chemicals

Working with the Department of Health, we are committed to identifying the most dangerous toxic chemicals and finding ways to reduce or eliminate them. Many of these priority chemicals are persistent, bioaccumulative, and toxic (PBTs). These chemicals are considered the "worst of the worst" and raise special challenges for society and the environment. PBTs can travel long distances and generally move easily between air, land, and water.

There are three criteria to be considered a PBT:

• Persistence — Chemicals that stick around in the environment for a long time cause more concern than those that quickly dissipate or react with other substances into more stable forms.
  • Bioaccumulative — Chemicals that accumulate over time in plants, animals, and people are a threat because they build up through the food chain — and we are at the top of the food chain.
  • Toxicity — Exposure to PBTs has been linked to a wide range of toxic effects in fish, wildlife, and humans. Toxicity includes both immediate effects, such as damage to the lungs, and long-term effects, such as increasing the risk of cancer.”

https://ecology.wa.gov/waste-toxics/reducing-toxic-chemicals/addressing-priority-toxic-chemicals

“Indoor exposure to phthalates and its burden of disease in China

The annual DALY associated with indoor phthalate pollution in China was over 2000 people per million, which is about 2~3 times of the DALY loss due to secondhand smoke (SHS) in six European countries or the sum of the DALY loss caused by indoor radon and formaldehyde in American homes.

Our study indicates a considerable socioeconomic impact of indoor phthalate exposure for a modernizing human society. 

This suggest the need for relevant national standard and actions to reduce indoor phthalate exposure.”
https://www.forskning.no/miljogifter/forskning-kobler-stoff-som-gjor-plast-mykt-til-risiko-for-tidlig-dod/1926347

“The Nordic enforcement project shows that 71% of the 210 products checked do not comply with EU legislation on chemicals.”:
https://www.norden.org/en/news/study-reveals-71-products-purchased-online-violate-chemical-legislation

Skrevet
Dubious skrev (På 14.5.2025 den 20.03):

Temu er farlig. 

Så mye som er kjekt å ha. 
Skulle jo ikke kjøpe noe denne måneden...

Hadde nesten glemt tråden.. ☺️
Men å IKKE bestille er ikke et alternativ hos oss! 😄 Har nå tre pakker fra Temu på vei hit, hadde det vært helthjem som skulle levere hadde de kommet i går eller senest i dag, men posten bruker som nevnt et par dager ekstra og skriver at de forventer levering i morgen.. Den eldste bestilte jeg 17 mai og den nyere 20. mai. Det er forøvrig kona som gleder seg mest da hun har bestilt mye fint til seg selv (klær og smykker), jeg får 'bare' litt verktøy og noe annet 'nødvendig'..
Den nyeste ble bestilt 24. mai og venter nå på et egnet fly.. Og DER kommer det litt bra varer til meg da! 🧐😉
Og DA skal jeg være enig med deg, tror ikke det blir bestilt mer DENNE måneden😇! (Men har allerede en handlekurv med 866,- i varere på vent.)

Skrevet

Smykker hadde jeg aldri kjøpt på Temu for der kan det være mye dritt. 

Kjøper stort sett ikke klær heller, men prøvde sokker som var helt greie. 

Jeg holder meg stort sett under 500 kroner, helst nærmest 330 kroner. 

Skrevet (endret)
Dubious skrev (59 minutter siden):

Smykker hadde jeg aldri kjøpt på Temu

Kona har kjøpt smykker fra de fleste sjappene i Kina, Ebay, Temu. Ali.. Aldri noe problem der, men hun SPISER ikke smykkene da.. 🤣 Klær kjøper hun mye av og selv jeg kjøper klær derfra, har akkurat nå på meg ei 'jukse-skorte m/ genser, underbukse og sokker fra Temu. Jeg har heller ALDRI opplevd noe problemer derfra. Men kona kjøpte et par bukser til meg fra lokal loppis for tre-fire uker siden og DE blir nok kastet da vaskemaskina vår ikke klarer å få de luktfrie.. Lurer på HVA de har blitt satt inn med, lukter ille i alle fall..

Og beløpsgrensa er aldri lett å styre, jeg handler som regel litt ekstra etter at jeg har bestilt og betalt.. Det dukker ALLTID opp noe jeg bare MÅ kjøpe! 😜 (Siste bestilling har fem ekstrakjøp etter bestilling..)

Jeg har kjøpt varer fra Kina siden 'tidenes morgen', Deal Extreme kjøpte vi mye fra, var vel fra 2006-2007 og fram til de ble alt for dyre.. (En underling 'uvane' som de alle går igjennom, rimelige til å begynne med og så øker bare prisene.) 
Når det gjelder 'farlige stoffer' så har vi nok av de i Norske produkter, jeg bor ikke langt unna en stor-forurenser som heter Gudbrandsdalen Ullvarefabrikk, de har hatt mye problemer med bruken av kreftfremkallende stoffer for å nevne en fabrikk. Mjøsa mottok MYE fra de.. 😆  

Endret av Woff
Skrevet (endret)
Woff skrev (På 27.5.2025 den 16.18):

Har nå tre pakker fra Temu på vei hit, hadde det vært helthjem som skulle levere hadde de kommet i går

Helvetes posten! Nå har de brukt to døgn på å endre status:  Fatter ikke hva de idiotene er ansatt der for! 😡

Pakken har ankommet terminalen og er snart på vei til postkassen din. Du vil få en oppdatering når den er levert.
LØRENSKOG
26. mai 2025, 15:20

Forsendelsen er sortert og videresendt.
LØRENSKOG
28. mai 2025, 15:14

Og fortsatt INGENTING, det betyr at de altså bruker mer enn ei uke på å få levert dette!

Endret av Woff
  • 2 uker senere...
Skrevet

Samarbeidet med Posten var veldig kort. 
De annonserte samarbeidet på nettsiden, men ble fort tatt vekk. 

Har 2 pakker på vei, og begge blir fraktet med nesten HeltHjem. 
Som vanlig blir de levert til Jernia. 

Kjøpte f.eks PD uttak for bilen (12v USB-C lader)
140 kroner på Temu, billigste i Norge koster 440 kroner, +frakt som sikkert er opp mot 100 kroner. 

Avisoleringstangen var ikke så dyr i Norge, bare 260 kroner, + frakt.  Hadde glatt kjøpt originalt om det var gratis frakt, eller at de hadde flere varer, men hvor miljøvennlig er det å kjøpe fra mange forskjellige nettbutikker når en kan få alt fra Temu...
Tilsvarende på Temu koster 60 kroner. 

Kjøpte meg mobilholder til 15 kroner, fordi produktet jeg kjøpte fra en norsk butikk var utgått. 

Så de som vil at vi skal handle i norske butikker, hvordan?
Ingenting av dette er tilgjengelig lokalt.

Skrevet

Rart det der, har selv tre pakker underveis hit.. Den nyeste har jeg ikke fått sporingsnummer på men de to før denne har begge posten som leverandør, noe som har vært på alle pakker siden 23 mai da den ble levert av Helt Hjem.. Posten bruker konsekvent like lang tid på å få levert pakkene som den tiden det tar fra bestilling til pakkene er ferdig fortollet.. Den siste jeg nevnte over her brukte altså ei uke på å bli levert etter at tollen var ferdig! Det siste jeg fikk var forøvrig et skjærehode til en Braun barbermaskin, prisen fra Temu var 74,- mens beste pris i Norge er 419,- for samme del.. (Har da bestilt tre til..)
Bestilte også krympetang med 7 utskiftbare hoder for forskjellige terminaler, pris for denne, komplett med 7 hoder er kr 240,-!!!
☺️ (Ikke rart jeg må bestille MYE.. 🙂)

Skrevet
Woff skrev (På 6.6.2025 den 16.29):

Den siste jeg nevnte over her brukte altså ei uke på å bli levert etter at tollen var ferdig

Og dette kostet Temu 50,- i rabatt til meg da deres leveringsgaranti ikke holdt. HÅPER posten får en skjennepreken hver gang dette skjer! 😁 

Skrevet

GØY!

Selvsagt DUMT at posten er alt for trege, men i går fikk jeg enda 50,- i rabatt fra Temu da posten hadde rotet det til med enda en bestilling! Denne brukte de 'bare' fire-fem ekstra døgn på å få levert da! 
Og da gjentar jeg denne: "HÅPER posten får en skjennepreken hver gang dette skjer! 😁"..

Det som var litt ekstra gøy var at Temu sendte meg ytterligere 50,- i dag, dette var som en kompensasjon for at en bestilt vare var utsolgt! (Dette var et klistremerke av ei marihøne!). I tillegg ble beløpet dette kostet refundert min konto!
Du blir ikke RIK av å bestille fra Temu, du simpelthen bare sparer mye penger! 😊

Skrevet

Ser ut som at HeltHjem har problemer med å levere der jeg bor, for nå har Postnord hentet pakken hos Helthjem.
Står så i sporingen i Postnord appen.  (Fikk også e-post med beskjed om at det kunne ta lengre tid..) 

Skrevet
Dubious skrev (2 minutter siden):

Ser ut som at HeltHjem har problemer med å levere der jeg bor

Jepp, det kan nok hende.. Her er det omvendt da og den siste bestillingen fra Temu blir ikke levert av posten ser jeg! 😜 Det er vel lov å håpe at Temu ikke liker å slå av kr 50,- pr levering som ikke klarer tidsfristen takket være postens laaange leveringstid? 
Uansett, fortsatt ikke lei av Temu, bestilte nok ei pakke i går! 😁

Skrevet

Gikk på en smell og gjorde en bestilling natt til lørdag. Fikk pakken i dag. Veldig kjapp levering.

Dessverre var den ene tingen jeg bestilte knust. Det var en keramisk malepalett, som jeg mistenker var pakket inn av en person som ikke liker jobben sin. Har selvfølgelig allerede fått tilbake pengene. 

Skrevet
RRhoads skrev (3 minutter siden):

som jeg mistenker var pakket inn av en person som ikke liker jobben sin.

Det gjelder vel mange hos Temu? Men skaden har jo oppstått under transport tipper jeg.. Og de plastsekkene Temu sender alt i forhindrer ikke skader veldig bra. Til tross for dette så har jeg ikke klaget på veldig mye fra Temu, stort sett kommer alt fram HELT. Men kan jo nevne at jeg har fått esker med skruer og muttere i sett på 1000 stykker sortert, knust i frakt og det som kommer er ikke mye gøy! Men en rask klage, pengene refundert, så er det jo greit da..
Har nå tre pakker som ikke har fått plass på fly enda og en som akkurat nå er ferdig fortollet.. 🙂 

Skrevet
Woff skrev (24 minutter siden):

Det gjelder vel mange hos Temu? Men skaden har jo oppstått under transport tipper jeg.. Og de plastsekkene Temu sender alt i forhindrer ikke skader veldig bra. Til tross for dette så har jeg ikke klaget på veldig mye fra Temu, stort sett kommer alt fram HELT. Men kan jo nevne at jeg har fått esker med skruer og muttere i sett på 1000 stykker sortert, knust i frakt og det som kommer er ikke mye gøy! Men en rask klage, pengene refundert, så er det jo greit da..
Har nå tre pakker som ikke har fått plass på fly enda og en som akkurat nå er ferdig fortollet.. 🙂 

Vel, jeg bestilte flere paletter, fra to forskjellige butikker på Temu, og de andre var bra pakket inn, i både papp og isopor, slik det forventes at man pakker inn keramikk. Den som var ødelagt var bare surret inn i noen plast, ikke bobleplast.

Det er ikke verdens undergang. Klageordningen de har er helt super.

Ser for meg at det er kjipt med 1000 skruer og muttere flytende rundt i posen. Ser for meg at det ble litt sortering av det?

Skrevet
RRhoads skrev (10 minutter siden):

Klageordningen de har er helt super.

Det er jeg helt enig i ja! Benytter den der det er grunnlag for klage! 
Med en plasteske (rominndelt) knust så er det veldig greit å få pengene tilbake også, og skruene sorterer jeg jo selv etterpå! 😇
Men det er ikke en jobb for folk som har begrenset med tålmodighet eller dårlig til å vurdre størrelser.. 😜
Bestilte faktisk sist nå flere plastesker sånn at jeg har for sortering.. 🙂 (Finner jo det aller meste på Temu da!)
Ellers bestilte jeg en del klær til kona samt noen pyntefigurer i glass som hun samler på og en loddebolt og et bittssett til meg selv! 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...