ProphetSe7en Skrevet 29. oktober Forfatter Skrevet 29. oktober (endret) Her var det rett frem å få det til å virke slik som jeg forklarte tidligere. Endret 29. oktober av ProphetSe7en
NULL Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober Har man de nyere boksene kan man kjøre de i streaming-modus. Litt dårligere kvalitet på live-sendinger, men ikke avhengig av multicast.
obygda Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober ProphetSe7en skrev (På 29.10.2025 den 19.19): Her var det rett frem å få det til å virke slik som jeg forklarte tidligere. Hmm...jeg hadde akkurat de settingene der på min UCG...med unntak av kanskje Isolate network...Skal forsøke igjen. Jeg fikk det jo til å fungere en periode...men så etter en stund så detter det ut..jeg skrur av og på tv boksen..og det fungerer en periode til...men slik kan man jo ikke ha det. Den eneste settingen jeg kanskje hadde annerledes var denne Isolate Network.. Jeg skal prøve en gang til når familien er ute av huset....
ProphetSe7en Skrevet 30. oktober Forfatter Skrevet 30. oktober obygda skrev (1 minutt siden): Hmm...jeg hadde akkurat de settingene der på min UCG...med unntak av kanskje Isolate network...Skal forsøke igjen. Jeg fikk det jo til å fungere en periode...men så etter en stund så detter det ut..jeg skrur av og på tv boksen..og det fungerer en periode til...men slik kan man jo ikke ha det. Den eneste settingen jeg kanskje hadde annerledes var denne Isolate Network.. Jeg skal prøve en gang til når familien er ute av huset.... Kanskje vi har ulike innstillinger på selve twe boksen?
obygda Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober ProphetSe7en skrev (3 minutter siden): Kanskje vi har ulike innstillinger på selve twe boksen? Tviler..den får ip adressen via dhcp..og jeg gir den en statisk ip fra ruteren. Tror ikke det er noe muffens med den boksen..Men skal sjekke for sikkerhetsskyld. Det burde være håp..Jeg opplever vel det som kalles flooding og kanskje isolate network kan bidra her...uansett så fort det er rom for å koble boksen inn i nettverket her igjen så får jeg forsøke på nytt. Som sagt fungererte det jo en periode tidligere..kanskje opp til en time eller to..før ting krasjet...Veldig snodig oppførsel i grunn. Akkurat som ruteren og boksen forhandlet med hverandre etter en tid og pang..full stopp.
obygda Skrevet mandag kl 15:55 Skrevet mandag kl 15:55 Da har jeg nøstet litt mer i dette og funnet frem til at det her går jo ikke overhodet ut av boksen; Jeg har samme issue som nevnt her : https://github.com/fabianishere/udm-iptv/issues/410 Er ganske overrasket over dette. Valgte UCG fiber fremfor en OPNSense boks..da jeg trodde det var en grei måte å bevege meg litt mer inn prosumer nettverk med god firewall støtte - men det jeg sitter igjen med er jo bare problemer og følelsen av å ha kjøpt meg problemer. Jeg er en gammel Linux bruker siden 1996 og har egentlig aldri hatt problemer med å nøste opp i ting - men denne saken her begynner å irritere litt. Jeg er ikke ferdig med feilsøking ennå - dette må jo gjøres når familien ikke er hjemme eller jeg selv må arbeide hjemmefra...så det er ikke så mange åpne tidsluker å arbeide med dette på dessverre.. Det er en litt snodig sak - fordi jeg kan sitte å se på TV i 5-6 minutter..så freeze..så er det bare å skifte kanal frem og tilbake på fjernkontrollen..så vips..er det oppe å går i nye minutter før det hele gjentar seg.......
ProphetSe7en Skrevet mandag kl 16:01 Forfatter Skrevet mandag kl 16:01 Rart at du har så store vanskeligheter med det når det var rett frem her. Jeg fikk det jo aldri til med pfsense eller firewalla, men med unifi gikk det fint. Hva med tipset du fikk tidligere om å velge streaming mode istedet?
obygda Skrevet mandag kl 16:23 Skrevet mandag kl 16:23 ProphetSe7en skrev (15 minutter siden): Rart at du har så store vanskeligheter med det når det var rett frem her. Jeg fikk det jo aldri til med pfsense eller firewalla, men med unifi gikk det fint. Hva med tipset du fikk tidligere om å velge streaming mode istedet? Ikke forsøkt eller sett noen instillinger om streaming mode. Men har gått ganske så systematisk til verks her. Skal forsøke videre når muligheten byr seg. Er sabla irriterende dette,men som jeg lenket til så er jeg ikke alene om problemet. Hvorfor Unifi ikke har løst dette skikkelig og at man visstnok bør gå ned på eldre versjoner av SW slik man anbefales av enkelte er jo helt hinsides. Er ikke imponert så langt.
Kahuna Skrevet mandag kl 19:02 Skrevet mandag kl 19:02 Har du lest telenor sin veiledning? https://www.telenor.no/kundeservice/tv/tredjepartsutstyr/ Merk at oppsett av vlan ikke er nødvendig (har det ikke på min openwrt-boks)
obygda Skrevet mandag kl 19:21 Skrevet mandag kl 19:21 (endret) Kahuna skrev (20 minutter siden): Har du lest telenor sin veiledning? https://www.telenor.no/kundeservice/tv/tredjepartsutstyr/ Merk at oppsett av vlan ikke er nødvendig (har det ikke på min openwrt-boks) Jada - lest den. Og jeg har masse ulike rutere her som jeg ikke har problemer med. F.eks Openwrt har jeg null problemer med - har også noen Asus rutere - null problem der også.. Jeg har egentlig aldri hatt problem med nettverk og IGMP - men Unifi håndterer dette på en noe spesiell måte. Jeg skal se om jeg kan remote meg meg inn på Unifi (ssh) og se om jeg kan få til noe der - for via GUI'et fungerer det definitivt ikke. Jeg mistenker at IGPMP 3 ikke er default..kun V2..og at jeg må sette den til IGMP V3 via settinger direkte i OS'et på Unifi Endret mandag kl 19:23 av obygda
obygda Skrevet tirsdag kl 13:16 Skrevet tirsdag kl 13:16 Har forsøkt litt igjen og ruteren klarer dessverre ikke håndtere IGMP snooping..Og har jeg forstått dette rett er det fordi den er avhengig av en switch som skal fungere som en IGMP querier om jeg forstår rett. På WAN siden setter man opp ruteren at den skal fungere som en IGMP Proxy mellom WAN og LAN..så velger man hvilket LAN hvor man skal dytte trafikken til via IGMP snooping..så må det finnes en querier som forteller om det er noen som lytter på IGMP nedstrøms på LAN siden. Og der sliter jeg. Nøyaktig 260 sekunder fungerer IPTV før den timer ut. Forstår det slik at ruteren sjekker om det er noen som tar imot IGMP pakkene. Og det gjør den mot en IGMP querier (som Unifi verden er en oppgave som dyttes over på en switch) ..Rett og slett spør den om noen lytter. Om ingen svarer etter 260sek..så kobler man vekk trafikken. Jeg har ingen Unifi switch..så jeg funderte på om ruteren kunne bli satt opp slik et en av portene fungerte som en querier..altså at man kunne dedikere en ethernet port slik at all IGMP trafikk ble dyttet til denne og at man her hadde en autosvar ala : ja,det er noen som lytter på IGMP pakker.. Så om denne "autosvar" på IGMP querier ikke fungerer rett fra ruteren..så må jeg inn med en Unifi Switch som kan håndtere dette...Trur eg.. Synes dette fremstår utrolig klønete håndtert..Hadde jeg hatt en switch så tror jeg at dette hadde trolig gått av seg selv..men nå vet jeg ikke..vet noen andre?
Jens Kr. Kirkebø Skrevet tirsdag kl 13:50 Skrevet tirsdag kl 13:50 Antageligvis ikke et utbredt problem da jeg tror det er få som kjører Unifi gateway uten å ha en egen switch i systemet. Det er jo ikke mange porter på selve gateway-boksen, og lite PoE.
Kahuna Skrevet tirsdag kl 13:53 Skrevet tirsdag kl 13:53 Kom på noe, hvordan kobler du til dette? På mitt oppsett har jeg..fiber-media konverter-ruter m/openwrt-t-we boks. Det er kablet hele veien. IGMP-pakkene spres ikke på trådløst nett(er IGMP over wifi 'forbudt'?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå