Ratleto Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Hvis man VIRKELIG skal ha oversikt over hver krone, så kan man jo gjøre som meg. Ha ørten kontoer der man setter av penger til ting hver måned. Kun absolutt faste beløp går til regningskontoen. Ting som forsikring endres jo hvert år, så den har egen konto. Sparer litt til tannlege hver måned. Samme med briller/linser. Drivstoff til bilen har egen konto, men også bilhold har egen konto. Dagligvarer har egen konto tilknyttet debetkort. Osv osv. Siden jeg har så kontroll på pengene, så bruker jeg debetkortet til alt som har med dagligvarer å gjøre. Resten bruker jeg kredittkortet til. Også går jeg gjennom alle kvitteringer på slutten av hver måned, og henter penger til kredittkort-betalingen fra respektive kontoer. Har jeg brukt penger på noe som ikke skal tas fra de vanlige kontoene, må det tas fra sparekontoen helt til kredittkortet er nedbetalt. Men altså, denne typen kredittkortbruk krever at man har full oversikt hele tiden. Det går an å løse det på andre måter med debetkort, dersom man ikke vil bruke kredittkort.
arne22 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) 4 hours ago, Ratleto said: Ha ørten kontoer der man setter av penger til ting hver måned. Kun absolutt faste beløp går til regningskontoen. Det er nok litt individuelt hva som fungerer best for hver enkelt tilbake. For noen år siden så hadde jeg masser av abonnementer og faste utgifter, og også forholdvis god lønn, slik at pengene på et vis forsvant ut i den store tåka. Så bestemte jeg meg for å snu om, ved å kutte alle faste utgifter til et minimum, og å legge meg til nye vaner i hverdagen som gjør at det ikke går særlig mye penger ut. Det finnes for eksempel ikke et eneste abonnement tilbake, med unntak ett for mobiltelefon. Alle innkjøp gjøres nå via kredittkort, og så har jeg tilhørende app på mobiltelefonen som gjør at jeg kan følge med og ha oversikt via registreringene i appen. Det er i grunnen det hele. Praktiserer ikke noen form for budsjett eller regnskap ut over det. Nøyer meg med å sjekke at alle måneder går med overskudd. For meg så drier det seg stort sett om å legge vekk alle dyre uvaner og erstatte dem med tilsvarende rimelige vaner, og så kommer egentlig innsparingene nokså automatisk, som følge av det. En av grunnen til "minimalistisk filosofi" og "sparing" er at jeg reiser mye i utlandet og utenfor EU. Hvis jeg ikke hadde hatt "sparing som normalmodus" så hadde det ikke vært mulig å reise så mye og fortsatt ha balanse mellom inntekter og utgifter. For den som reiser mye utenfor EU, så har jeg nå erfart at et mobilabbonement i fra Happybytes, er noe som både kan gi innsparing og forenkle ganske mye. De har særdeles gunstige utenlandspriser, og så kan man endre den datamengden man abbonerer på, ettersom man befinner seg i Norge/EU eller utenfor. Utenfor EU så betaler jeg 70 kr fast, pluss så rimelige utenlandspriser at slike ting som lokale som kort og ip telefoni ikke lengre er nødvendig. Endret 14. januar av arne22
robertaas Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar arne22 skrev (2 timer siden): For meg så drier det seg stort sett om å legge vekk alle dyre uvaner og erstatte dem med tilsvarende rimelige vaner, og så kommer egentlig innsparingene nokså automatisk, som følge av det. En av grunnen til "minimalistisk filosofi" og "sparing" er at jeg reiser mye i utlandet og utenfor EU. Hvis jeg ikke hadde hatt "sparing som normalmodus" så hadde det ikke vært mulig å reise så mye og fortsatt ha balanse mellom inntekter og utgifter. Jeg kunne skrevet dette selv. Jeg bruker penger der hvor det teller og har i mange år systematisk reist til 2 nye destinasjoner hver måned. Når folk hører om hvor mye og hvor jeg har reist så spør nesten alle om jeg har vunnet i lotto. Jeg er bare systematisk og bruker ikke penger ukontrollert. Flere bruker mere penger på bil enn hva jeg bruker på reise. arne22 skrev (2 timer siden): For den som reiser mye utenfor EU, så har jeg nå erfart at et mobilabbonement i fra Happybytes, er noe som både kan gi innsparing og forenkle ganske mye. De har særdeles gunstige utenlandspriser, og så kan man endre den datamengden man abbonerer på, ettersom man befinner seg i Norge/EU eller utenfor. Utenfor EU så betaler jeg 70 kr fast, pluss så rimelige utenlandspriser at slike ting som lokale som kort og ip telefoni ikke lengre er nødvendig. Man bør passe seg for Happybytes er veldig dyre i enkelte land og områder. Jeg skal fx til ABC-øyene og vil kanskje brenne av 3 GB i løpet av oppholdet. Det vil koste ca. 2500,- hos Happybytes. Jeg vil betale ca. 200,- med eSIM. Totalt sparer jeg flere tusen i året på å bruke eSIM. Og idag er all telefoni ip-telefoni.
arne22 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) 2 hours ago, robertaas said: Man bør passe seg for Happybytes er veldig dyre i enkelte land og områder. Jeg skal fx til ABC-øyene og vil kanskje brenne av 3 GB i løpet av oppholdet. Det vil koste ca. 2500,- hos Happybytes. Jeg vil betale ca. 200,- med eSIM. Totalt sparer jeg flere tusen i året på å bruke eSIM. Og idag er all telefoni ip-telefoni. Ja, man må tydeligvis passe på prisnivået i det landet man reiser til. For de landene i Asia som jeg har rist i, i det siste, så har prisene fra Happybytes vært så gode at jeg har hoppet over esim og iptelefoni. Brukte det alltid før abonnementet i fra Happybytes. Når man kjøper de billigste billettene og bor på billig måte, i billig land, så kan man egentlig reise utrolig mye, uten at forbruket blir stort større enn "vanlig norsk forbruk hjemme i Norge" Pris for en av ABC øyene med Happybytes, og jo det stemmer, det blir jo ca 2.500,- for 3 gigabyte. Hvilken esim er det som er billig på ABC øyene?. Endret 14. januar av arne22
leticia Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) Ratleto skrev (11 timer siden): Hvis man VIRKELIG skal ha oversikt over hver krone, så kan man jo gjøre som meg. Ha ørten kontoer der man setter av penger til ting hver måned. Kun absolutt faste beløp går til regningskontoen. Ting som forsikring endres jo hvert år, så den har egen konto. Sparer litt til tannlege hver måned. Samme med briller/linser. Drivstoff til bilen har egen konto, men også bilhold har egen konto. Dagligvarer har egen konto tilknyttet debetkort. Osv osv. Siden jeg har så kontroll på pengene, så bruker jeg debetkortet til alt som har med dagligvarer å gjøre. Resten bruker jeg kredittkortet til. Også går jeg gjennom alle kvitteringer på slutten av hver måned, og henter penger til kredittkort-betalingen fra respektive kontoer. Har jeg brukt penger på noe som ikke skal tas fra de vanlige kontoene, må det tas fra sparekontoen helt til kredittkortet er nedbetalt. Men altså, denne typen kredittkortbruk krever at man har full oversikt hele tiden. Det går an å løse det på andre måter med debetkort, dersom man ikke vil bruke kredittkort. Det virker som du har stålkontroll, og ikke et så ulikt mønster som jeg selv har. Men..., hver gang du handler med debetkortet ditt så er det et tap, hvor du går glipp av fordelene som kredittkortene har, så der ville jeg nok ha gjort en endring. Jeg får f.eks 2 % igjen av det jeg har handlet for hver måned i dagligvarebutikker, rett inn igjen på kredittkortet. Andre kredittkort har andre fordeler, som oppsparing av poeng til bonusovernattinger på hotell osv, dette går du glipp av ved å bruke debetkortet ditt til dagligvarehandlingen. Endret 14. januar av leticia overflødig ord
arne22 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) 12 hours ago, leticia said: Det virker som du har stålkontroll, og ikke et så ulikt mønster som jeg selv har. Men..., hver gang du handler med debetkortet ditt så er det et tap, hvor du går glipp av fordelene som kredittkortene har, så der ville jeg nok ha gjort en endring. Jeg får f.eks 2 % igjen av det jeg har handlet for hver måned i dagligvarebutikker, rett inn igjen på kredittkortet. Andre kredittkort har andre fordeler, som oppsparing av poeng til bonusovernattinger på hotell osv, dette går du glipp av ved å bruke debetkortet ditt til dagligvarehandlingen. Synes rent personlig at innsparinger på 1 og 2 % er så lite at det er lite å bry seg om. Kan man der i mot legge om rutiner, slik at man sparer for eksempel 50%, så er det noe å bry seg om. (Mat: Kjøpe mye billig på tilbud som passer for fryseren.) DNB Mastercard gir 20% på endel innkjøp, bla elektronikk. Ved å utnytte denne rabatten som "minimum" og andre tilbud, og ved å vente med innkjøpene til tilbudene kommer, så oppnås jo for eksempel vanligvis en rabatt på innkjøp av elektronikk på 20-50%. Hvis man så også oppnår 100% rabatt på reiseforsikring, 100% rabatt på gebyrer for uttak i utlandet, pluss at man hele tiden har et rullerende beløp for kredittkortene, som man ikke betaler rente på, så blir jo dette ganske gunstig på årsbasis. Forutsetter at man betaler hele beløpet ved forfall, slik at man ikke ender opp med å betale 20% rente. I norge så er jo ikke en krone spart, det samme som en krone tjent. Med et system for progressiv beskatning, så tilsvarer jo 1 krone i besparelse 2 kroner i økt inntekt. Endret 15. januar av arne22
BadCat Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar On 1/14/2026 at 2:09 AM, Ratleto said: Hvis man VIRKELIG skal ha oversikt over hver krone, så kan man jo gjøre som meg. Ha ørten kontoer der man setter av penger til ting hver måned. Kun absolutt faste beløp går til regningskontoen. Ting som forsikring endres jo hvert år, så den har egen konto. Sparer litt til tannlege hver måned. Samme med briller/linser. Drivstoff til bilen har egen konto, men også bilhold har egen konto. Dagligvarer har egen konto tilknyttet debetkort. Osv osv. Siden jeg har så kontroll på pengene, så bruker jeg debetkortet til alt som har med dagligvarer å gjøre. Resten bruker jeg kredittkortet til. Også går jeg gjennom alle kvitteringer på slutten av hver måned, og henter penger til kredittkort-betalingen fra respektive kontoer. Har jeg brukt penger på noe som ikke skal tas fra de vanlige kontoene, må det tas fra sparekontoen helt til kredittkortet er nedbetalt. Men altså, denne typen kredittkortbruk krever at man har full oversikt hele tiden. Det går an å løse det på andre måter med debetkort, dersom man ikke vil bruke kredittkort. Dagligvare og netthandel er der du har mest igjen for å bruke kredittkort. 1
BadCat Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) Jeg ser at folk snakker ned bil. Bilen gir frihet og livskvalitet som ikke kan måles i penger. Kanskje hvis man bor i gangavstand til jobb og handelspark. En moderat bil koster nok drøye 3k i måneden. 100 kr/dag, så gratis er det ikke. Pluss på 1k hvis det er bomring. Endret 15. januar av BadCat 1
arne22 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) 2 hours ago, BadCat said: Jeg ser at folk snakker ned bil. Bilen gir frihet og livskvalitet som ikke kan måles i penger. Kanskje hvis man bor i gangavstand til jobb og handelspark. En moderat bil koster nok drøye 3k i måneden. 100 kr/dag, så gratis er det ikke. Pluss på 1k hvis det er bomring. Bil er en veldig bra ting å ha. Hvis man snakker om et bilhold på 3-4000,- pr mnd, inklusive nedskriving, vedlikehold, drivstoff, veiavgift og forsikring, så er man nok nede i den forholdvis rimelige enden av skalaen. Mener dette kan være i samsvar med det som jeg selv betalte, før jeg bestemte meg å kutte utgifter, for alvor. Da forsvant bilen. Det finnes også alternativer til å gå, som er rimeligere enn bil. En elsykkel til ca 10.000,- kan i praksis dekke mye av transportbehovet. Et alternativ er også en 50 cc moped eller scooter, eller et veterankjøretøy. Da kan man betale mye mindre forskiring og årsavgift enn det som gjelder for "vanlig bil". Man betaler heller ikke for bompasseringer. https://www.skatteetaten.no/satser/trafikkforsikringsavgift/ (Beløp pr dag.) En mulighet, hvis man eier en garasje og reiser bort i perioder, det er jo at man også kan avregistrere bilen mens man er bortreist. En annen mulighet er jo hvis man er flere som har "litt behov for bil", slik at man kan dele på bruken og utgiftene til drift av en bil. Jeg for min del ble i grunnen litt overrasket over hvor godt kombinasjonen av månedkort for kollektivtransport og elsykkel kan fungere. Savnet av bil, det dukker vel stort sett opp når regnet høljer ned eller hvis man skal transportere noe som er stort og tungt. Har motorsykkel i utlandet, men der er avgiften kr 0,- og drivstoffprisene ca det halve, i forhold til Norge. Når det gjelder "frihetsfølelse" så synes jeg nok at motorsykkel kan være enda bedre enn bil, men når det gjelder til tungtransport, mange pasasjerer og dårlig vær, så er den vel ikke helt det store. Endret 15. januar av arne22
BadCat Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Quote "Alt er relativt." Ingenting er absolutt eller universelt sant/sant for alle. Alt avhenger av sammenligningsgrunnlag, observatør, tid, sted og perspektiv, og kan ses fra flere sider, der «godt» og «dårlig» eller «stort» og «lite» ikke har fast mening uten kontekst. Uttrykket brukes i dagligtale for å understreke at betydninger og verdier er avhengige av forholdene, og har også røtter i fysikkens relativitetsteori, der hastighet og tid er relativt til observatøren. Jeg bruker 10 minutter, med bil, der jeg skal. Hvis man kan gå der man skal i løpet av 10 minutter, spiller det liten rolle bortsett fra 9 måneder med dårlig vær.
arne22 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) 26 minutes ago, BadCat said: Jeg bruker 10 minutter, med bil, der jeg skal. Hvis man kan gå der man skal i løpet av 10 minutter, spiller det liten rolle bortsett fra 9 måneder med dårlig vær. Med riktig utstyr så kan det faktisk fungere med motorsykkel også. (eller moped eller elsykkel) Her i utlandet så dekker jeg stort sett alt innenfor 1 times kjøring, med motorsykkel, året rundt, og ved behov i all slags vær. Man kan selvfølgelig kjøre lengre, men da blir det jo lett "anstrengende". (På den motorsykkeltypen som jeg bruker i utlandet.) Kjørte tidligere også motorsykkel 365 dager i året, i all slags vær, hjemme i Norge. (Suzuki GS1100G) Egentlig ikke for å spare penger, men kanskje heller på grun av at det var stor stas å kjøre motorsykkel. (Og det synes jeg jo egentlig framdeles.) Får man tak i en slik i dag, så er det vel noenlunde samme avgift og forsikring som for en moped.) Tung motorsykkel av gammel type bruker vel på den annen side litt drivstoff. Det blir vel nesten som en liten bil. Ikke langt unna. Kjørte gjennom mestepartern av landene i Europa med Suzukien, så der var det ikke noe problem å kjøre langt. Endret 15. januar av arne22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå