Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vallyy skrev (57 minutter siden):

Hei. Har meldt meg på nå jeg også. Er det noen som vet hvordan disse testene fungerer? Altså er det 1 og 1? Eller er alle som skal på fysiske tester den dagen samlet hele dagen å får se på hverandre utføre testene? Og hvis det er 1 og 1, får man reise hjem når man er ferdig med sin test? Når skal jeg satse på å bestille fly hjem tror dere?

Når jeg var med i fjor, så var det først opprop. Deretter ble alle geleidet inn i et fellesrom. Jeg var blant de fire første som ble ropt opp, og vi begynte med pull-ups, deretter benkpress. Deretter ble vi fire tatt med til gymsalen hvor løpingen skulle foregå. Man løper 4 om gangen. Deretter var det rett inn i garderoben å skifte til badebukse. Først 100m svømming, før de resterende testene i vann ble gjennomført. Fikk da bare beskjed om at jeg var ferdig og kunne dra hjem. Jeg fikk ikke beskjed om at jeg hadde bestått, og det husker jeg fra opptakstråden for 2024 at flere andre også reagerte på. Man konkluderte med at man blir stoppet og sendt hjem om man ryker på en av de fysiske testene. Jeg husker at når jeg skulle skifte tilbake til tøy, så var det en i garderoben som hadde kledd på seg yttertøy. Han hadde røket på pull-ups. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
OG24 skrev (12 minutter siden):

Når jeg var med i fjor, så var det først opprop. Deretter ble alle geleidet inn i et fellesrom. Jeg var blant de fire første som ble ropt opp, og vi begynte med pull-ups, deretter benkpress. Deretter ble vi fire tatt med til gymsalen hvor løpingen skulle foregå. Man løper 4 om gangen. Deretter var det rett inn i garderoben å skifte til badebukse. Først 100m svømming, før de resterende testene i vann ble gjennomført. Fikk da bare beskjed om at jeg var ferdig og kunne dra hjem. Jeg fikk ikke beskjed om at jeg hadde bestått, og det husker jeg fra opptakstråden for 2024 at flere andre også reagerte på. Man konkluderte med at man blir stoppet og sendt hjem om man ryker på en av de fysiske testene. Jeg husker at når jeg skulle skifte tilbake til tøy, så var det en i garderoben som hadde kledd på seg yttertøy. Han hadde røket på pull-ups. 

4 stk sammen på samme 44-meters bane??

Skrevet
phssøker2025- skrev (3 minutter siden):

4 stk sammen på samme 44-meters bane??

Ja vi begynte i hvert vårt hjørne. Og det var rikelig med plass til at flere kunne legge sed ned på rygg/mage på langsidene. Det fungerte egentlig ganske greit. Nå får man sekundering på hver eneste runde, så man vet jo hvordan man ligger an. Men det var noe motivasjon i å ta igjen den foran også. 

Skrevet
OG24 skrev (29 minutter siden):

Takk for svar! Men ser man bare på hverandre å venter på tur i svømmingen å styrkeøvelsene?

Skrevet

Ja man venter på tur. Foruten 100m svømming og løpingen. Der var vi 4 samtidig. Med forbehold om at de ikke endrer praksis i år da :)

Følte det var god flyt, og at man ikke rakk å tenke så mye. Det gikk fort fra det ene til det andre, noe som sikkert er greit for de som eventuelt er litt nervøse også. 

Skrevet
OG24 skrev (13 minutter siden):

Ja man venter på tur. Foruten 100m svømming og løpingen. Der var vi 4 samtidig. Med forbehold om at de ikke endrer praksis i år da :)

Følte det var god flyt, og at man ikke rakk å tenke så mye. Det gikk fort fra det ene til det andre, noe som sikkert er greit for de som eventuelt er litt nervøse også. 

Var det noe som skilte dere, eller svømte dere tett ved siden av hverandre?

Skrevet
Majed skrev (1 time siden):

Var det noe som skilte dere, eller svømte dere tett ved siden av hverandre?

Oi det husker jeg faktisk ikke, men det var i alle fall ikke utfordrende på noen måte. Det var godt med plass. Men i og med at det er på Idrettshøgskolen i år, så kan det uansett være forandringer. Her er noen bilder i en reportasje (Flunkende ny, men ser nøyaktig ut som for 50 år siden,ingen baneskiller, men mulig de kan ta det frem?) i fjor var det jo på Politihøgskolen hvor det er 12,5 meter basseng. I år blir det altså prøver i 25 meter basseng. 

Skrevet
OG24 skrev (2 timer siden):

Rart dere ikke fikk vite om dere besto. Greit nok at du har klart det om du får gå til neste øvelse, men om du kun får beskjed om å gå hjem etter svømmingen vet du jo ikke om den er bestått eller ikke. Fikk dere ikke vite tid, evnt. nedtelling underveis? Tenker det hadde vært veldig greit å vite om det er 10 sekund igjen når du ligger på rygg og nesten er i mål. Kan faktisk være forskjellen på om du klarer det eller ikke  med et lite sekund 😅

Skrevet
Siddis94 skrev (1 minutt siden):

Rart dere ikke fikk vite om dere besto. Greit nok at du har klart det om du får gå til neste øvelse, men om du kun får beskjed om å gå hjem etter svømmingen vet du jo ikke om den er bestått eller ikke. Fikk dere ikke vite tid, evnt. nedtelling underveis? Tenker det hadde vært veldig greit å vite om det er 10 sekund igjen når du ligger på rygg og nesten er i mål. Kan faktisk være forskjellen på om du klarer det eller ikke  med et lite sekund 😅

I og med at 100m svømming er før de andre svømmeøvelsene vil jeg tro at dersom du stryker får du ikke tatt resten av svømmeøvelsene. Resten av svømmeøvelsene sier på en måte seg selv, der vet du om du består eller ikke. Men helt klart enig i at det er litt rart man ikke får vite noenting. 

• Liker 1
Skrevet
OG24 skrev (1 time siden):

Oi det husker jeg faktisk ikke, men det var i alle fall ikke utfordrende på noen måte. Det var godt med plass. Men i og med at det er på Idrettshøgskolen i år, så kan det uansett være forandringer. Her er noen bilder i en reportasje (Flunkende ny, men ser nøyaktig ut som for 50 år siden,ingen baneskiller, men mulig de kan ta det frem?) i fjor var det jo på Politihøgskolen hvor det er 12,5 meter basseng. I år blir det altså prøver i 25 meter basseng. 

En annen ting som trolig kommer til å kjennes bedre i år, er løpetesten. Gymsalene på NIH er også renoverte, så man kan anta at de har et godt fungerende ventilasjonsanlegg. 

I gymsalen på PHS var det svært klam og innestengt luft, som gjorde løpetesten mer utfordrende. Jeg ser frem til de fysiske testene, når de nå arrangeres ved NIH istedet.

Skrevet (endret)
Tongo skrev (5 timer siden):

I og med at 100m svømming er før de andre svømmeøvelsene vil jeg tro at dersom du stryker får du ikke tatt resten av svømmeøvelsene. Resten av svømmeøvelsene sier på en måte seg selv, der vet du om du består eller ikke. Men helt klart enig i at det er litt rart man ikke får vite noenting. 

Han skrev at svømming ble tatt etter dykking, men jeg har også hørt motsatt tidligere😊

Endret av Siddis94
  • Liker 1
Skrevet
Siddis94 skrev (1 time siden):

enker det hadde vært veldig greit å vite om det er 10 sekund igjen når du ligger på rygg og nesten er i mål. Kan faktisk være forskjellen på om du klarer det eller ikke  med et lite sekund 😅

Ingen sekundering på svømming. Så nei, jeg aner ikke hva tiden ble. Jeg vet bare om jeg ligger foran eller bak de andre ved å se om man kommer i mål før eller ikke, men det sier jo ingenting om noen av oss faktisk er innenfor på tid eller ikke. Helt enig i at det er litt rart at man ikke får beskjed, men ut i fra hva jeg hørte, så var det veldig tydelig for de som ikke klarte kravene. Da ble man stoppet og fikk beskjed om at man var ute. De er også veldig tydelige før man starter om hvilke regler som gjelder, hvordan øvelsen skal gjennomføres. 

Skrevet

Noen som vet om badehette er påbudt i år? Mener å huske da jeg skulle ta fysiske tester i 2022 oppdaget jeg at vi måtte ha det på opptak og hastekjøpte rett før oppmøte. Kom aldri til svømmedelen så vet ikke om dette var av realitet eller ikke😅

Skrevet
Padden skrev (4 minutter siden):

Noen som vet om badehette er påbudt i år? Mener å huske da jeg skulle ta fysiske tester i 2022 oppdaget jeg at vi måtte ha det på opptak og hastekjøpte rett før oppmøte. Kom aldri til svømmedelen så vet ikke om dette var av realitet eller ikke😅

Står at man må pakke med badehette til svømmedelen, i mailen fra phs, så regner med det :)

Skrevet
Vallyy skrev (14 timer siden):

Jenter, hva skal dere velge, lav eller høy stang?

Frister litt å ta høy, men tipper at jeg kommer til å safe meg på lav. Er ikke veldig stødig på pullups, tar 2 nå der siste rep er veeldig seig. Hva skal du velge?

Skrevet
Student2025 skrev (4 timer siden):

Hei! Er det noen som vet hvor tykk vektstangputen på lav stang er? Synes det er vanskelig å komme helt opp😬

På videoen til phs ser den ganske tjukk ut, så vil tippe at det ikke er så stor forskjell på den og bommen de brukte før. Kom heller ikke helt opp da jeg trente i fjor, men klarte det med god margin på selve bommen

• Liker 1
Skrevet
Student2538 skrev (11 timer siden):

På videoen til phs ser den ganske tjukk ut, så vil tippe at det ikke er så stor forskjell på den og bommen de brukte før. Kom heller ikke helt opp da jeg trente i fjor, men klarte det med god margin på selve bommen

Jeg tenker også lav stang. Jeg håper det er sånn pute som på videoen til phs også? For jeg klarer heller ikke nå helt opp med en vanlig stang..

Skrevet
Siddis94 skrev (På 5.5.2025 den 14.04):

Du får vite underveis om du har bestått eller ikke. Så fort du ryker på om det er pull ups eller om det dykking. Så er det over og du får beskjed om det. Du får tiden din også om du spør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...