Gå til innhold

Jobbe som "private banker"


Gjest 1b4f8...5c9

Anbefalte innlegg

Gjest 1b4f8...5c9

Har vært leid inn som konsulent for en mindre bank en liten periode.

Mye av tiden går på å observere.

Og jeg blir virkelig ikke klok på gutta som jobber på avdeling hvor "private banker" er tittelen.
Glorifisert rådgiver kaller nå jeg det.. Men so be it..Har aldri vært noe fan eller enig i fancy titler uansett.

Det jeg derimot observerer er at de knapt jobber.. Det er mye "guttastemning".. De har det morsomt på jobb og trives akkurat her på denne avdelingen i det minste.

Men rent jobbmessig.. Der blir jeg ikke klok.  Jeg kan ikke konverserer direkte med arbeiderne enda, da dette er mer i sluttfasen av mitt arbeid her.. Som ikke er før om noen uker.

Men er det noen her som har erfaring som private banker? 
Sjefene deres maler et bilde av en stilling jeg ikke klarer helt å se.. Og det er heller ikke noe som "trengs"

Disse gutta er ansatt til å bistå velstående kunder, de er 13 stk. Har rundt 150 klienter fordelt på disse 13.
de får 5-10 telefonsamtaler i uka..og rundt 20-30 mailer.  Og der stopper det.  Det meste av samtaler og epost går til potensielt nye kunder. 

Av det jeg har overhørt, så virker det som den avdelingens kunder mer eller mindre går av seg selv.

Er det virkelig sånn?  Tjener bankene så fett på rike kunder at de kan ha folk i stillinger som knapt jobber og bare må stå "parat" tilfelle noen skal et spørsmål ?  Som i de 3 siste tilfellene har vært om tekniske ting som tilgang til kontoer osv.


Derimot på avdeling nr 2 som ikke defineres som "private banker" men mer som rådgiver.. Så ser man at de gjør samtlige ting.
De rådgir, selger og sørger før møter o.l.    Jobber riktignok ikke hele tiden de heller, men sett fra private banker gutta så er disse rene arbeidshestene.

Anonymous poster hash: 1b4f8...5c9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skjønner det fra "kjenninger" som har "privat bank" har dem en enkeltperson og forholde seg til.
Denne personen er tilgjengelig mer eller mindre døgnet rundt.
(direkte nr. trenger ikke gå gjennom noe sentralbord eller "press 9 for english" dem bare ringer og får svar på få sekunder og problemet løst på rekordtid)

Mange som har privat banking har store summer som går gjennom banken,
Og ofte penger på konto også.
Så ja bankene tjener fett på disse kundene.

Når du tjener noen 100tusen netto pr mnd forventer du mer av banken en stakkars ole norman som tjener under 50tusen brutto.

Og en del av jobben dems er nok også og skaffe nye kunder.
Som sagt det er mye penger i disse kundene.

Lenke til kommentar
Gjest 1b4f8...5c9 skrev (På 27.5.2024 den 3:07 PM):

Er det virkelig sånn?  Tjener bankene så fett på rike kunder at de kan ha folk i stillinger som knapt jobber og bare må stå "parat" tilfelle noen skal et spørsmål ?

Bank er perfekt for stordriftsfordeler. Kostnadene med å ha 1 kunde med 1 mill i innskudd og 1 mill i lån er den samme som en med 100 mill i lån/innskudd. Så i stor grad kan du se på det som at de tjener penger per krone kunden har hos banken, mens kostnader er per hode. Så at de ekstremt rike har en egen ansatt er nok definitivt lukrativt nok til at man kan gjøre sånne ting ja. 

Lenke til kommentar
Gjest 97171...260

Å jobbe for timer er for de "vanlige". Innenfor salg og ledelse er det helt normalt å jobbe når det trengs og ta det rolig når det går. 

Personlig jobber jeg gjerne 20 timer når det brenner på dass og 2 timer på en normal mandag.

Anonymous poster hash: 97171...260

Lenke til kommentar

Høres egentlig mest ut som en slags delegert KAM-rolle (key account manager) hvor man jobber under en KAM-sjef.

Det er nok en slags VIP behandling som ikke krever så mye jobb, men at en er tilgjengelig og agerer kjapt om klienten skulle ha behov for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...