Gå til innhold

Forsikre økonomien til ektefelle hvis jeg faller fra


Gjest 87e83...6cd

Anbefalte innlegg

Gjest 87e83...6cd

Vi er gift. Vært sammen i 13 år. Jeg har livsforsikring på 2 millioner. Ett felles barn og ett "mitt" barn/særkullsbarn som om noen år er ferdig på vgs. Dette barnet vil selvsagt ha krav på sin arv, med mindre en velger å sitte i uskiftet bo. Begge barna er under 18 år. Jeg går på aap som nå ligger på ca. 400.000,-. Skal ut i jobb snart, så da vil inntekten øke etterhvert. 

Kanskje ikke noe folk tenker særlig over. Men for min del er det viktig å kunne ha dette i orden i tilfelle, også pga jeg har høy sannsynlighet for å falle bort tidlig pga sykdom, arv etc, og vært vitne til hvor belastende økonomien kan være for en som mister sin ektefelle. 

Lurer på hva ektefellen min kan ha krav på hvis jeg dør? For å forsikre oss at hen vil klare seg økonomisk og eventuelt beholde bolig hvis jeg faller bort, eller om det er noen tiltak vi kan/bør gjøre? 

 

Anonymous poster hash: 87e83...6cd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis livsforsikring på 2 millioner ikke holder, så kan den vel økes?

Jeg vet ikke hva du vet, men: Livsforsikring inngår ikke i et arveoppgjør. Det er en privatrettslig sak. Dermed er det slik at med mindre du har avtalt noe annet med forsikringsselskapet, så utbetales den i henhold til vilkårene. Det er vanligvis ektefelle/registrert samboer i sin helhet. Du som forsikringstaker kan da også føre på andre personer som skal motta hele eller deler av utbetalingen.

 

Lenke til kommentar
Gjest 87e83...6cd
Nedward skrev (3 timer siden):

Hvis livsforsikring på 2 millioner ikke holder, så kan den vel økes?

Jeg vet ikke hva du vet, men: Livsforsikring inngår ikke i et arveoppgjør. Det er en privatrettslig sak. Dermed er det slik at med mindre du har avtalt noe annet med forsikringsselskapet, så utbetales den i henhold til vilkårene. Det er vanligvis ektefelle/registrert samboer i sin helhet. Du som forsikringstaker kan da også føre på andre personer som skal motta hele eller deler av utbetalingen.

 

Ja, her er det kun ektefelle som mottar livsforsikringen.

Er det kanskje lurt å øke livsforsikringen til nærmest hele lånebeløpet på boligen? 

Anonymous poster hash: 87e83...6cd

Lenke til kommentar

Det tryggeste er nok å øke forsikringen ja. Jeg har dette via jobb men har sjekket at det dekker mer enn alle mine skylder og vell så det. 

Så spørs det jo hva de betaler ut til slutt, de prøver jo alltid å vri seg unna det de klarer...

Spare er jo også en ting. Også skal en ikke glemme oppspart pensjon(privat), det går til arvtagere(i noen tilfeller). 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Gjest 87e83...6cd skrev (1 time siden):

Ja, her er det kun ektefelle som mottar livsforsikringen.

Er det kanskje lurt å øke livsforsikringen til nærmest hele lånebeløpet på boligen? 

Anonymous poster hash: 87e83...6cd

Det er absolutt en fordel at all gjeld kan nedbetales. Det gjør det mulig å sitte igjen med boligen (som i utgangspunktet må delvis kjøpes tilbake fra særkullsbarn). 2 millioner er ikke fryktelig mye når man skal betale for et hus eller en leilighet. Hvis jeg husker riktig, så arver barna 2/3.

Også er samtykke til å sitte i uskiftet bo mulig å trekke. Så det er ingen trygghet i det. Jeg ville ikke belaget meg på at min partners eks ikke plutselig bestemmer seg for å trekke samtykket (dersom særkullsbarna er under 18) eller at de (voksne) barna ikke skal plutselig kreve skifte.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Nedward skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg husker riktig, så arver barna 2/3.

For å sikre alle barna en viss minstearv, bestemmer arveloven at barna har krav på 2/3 av det foreldrene etterlater seg, men ikke mer enn et beløp som tilsvarer 15G(per barn!), dvs. femten ganger Folketrygdens grunnbeløp. (Arveloven § 50). Denne arven kalles pliktdel eller pliktdelsarv.

Lenke til kommentar
Gjest 87e83...6cd

Da tenker jeg vi øker forsikringssummen. 

At barnet mitt skulle godta å sitte i uskiftet bo er ikke noe å satse på. Bedre for dem å kunne skifte boet å bli ferdig med det. 

Arven etter meg er ikke høyere enn pliktarven i dag hvertfall. Skulle den en dag bli det så deles dette likt på alle 3. 

Anonymous poster hash: 87e83...6cd

Lenke til kommentar
Gjest 87e83...6cd
process skrev (16 minutter siden):

Inkluderer det din andel av huset?

Ja. Det er det eneste jeg har av verdier. Huset og inventar. 

Anonymous poster hash: 87e83...6cd

Lenke til kommentar
Gjest de40b...50e

Du må jo fortelle om sykdommer og slikt ved økning av forsikringssummen, dersom det er noe nytt siden du tegnet den opprinnelige. Hvis ikke kan det tenkes at det ikke blir noen utbetaling. Men det kan jo da tenkes at prisen vil øke, dersom det anses å være høy risiko for utbetaling. 

Anonymous poster hash: de40b...50e

Lenke til kommentar
Gjest 87e83...6cd
Loko skrev (14 timer siden):

Husk at du må begunstige ektefelle på livsforsikringen hvis ikke følger den vanlig arvelov. 

 

Ja, det er gjort. Det gjorde vi med engang vi opprettet forsikringen. Begge har livsforsikring begunstiget hverandre i og med det er særkullsbarn på begge sider. 

Gjest de40b...50e skrev (1 time siden):

Du må jo fortelle om sykdommer og slikt ved økning av forsikringssummen, dersom det er noe nytt siden du tegnet den opprinnelige. Hvis ikke kan det tenkes at det ikke blir noen utbetaling. Men det kan jo da tenkes at prisen vil øke, dersom det anses å være høy risiko for utbetaling. 

Anonymous poster hash: de40b...50e

Ja, det er man vel pliktige til å gjøre? Sykdommene er de samme som ved tegning av forsikringen. Jeg fikk ikke uføreforsikring pga sykdommene, men heldigvis livsforsikring. 

Skal se litt på kostnadene ved økning. Jeg har ulykkesforsikring, men litt usikker på om det er nødvendig når jeg er på aap. Og kanskje heller øke livsforsikring i stede. 

Anonymous poster hash: 87e83...6cd

Lenke til kommentar
Gjest 27854...844

Letteste er alltid livsforsikring i slike tilfeller. Enten tilsvarende lånet, eller din del av lånet.
Jeg har ikke vært borti at forsikringen øker stort ved at man dobler beløpet heller.
Mitt eks: 
Nordea = 2.5Mnok kostet 290kr/mnd   5Mnok kostet 340 kr/mnd.
Storebrand = 3Mnok kostet 280kr/mnd  5 Mnok kostet 390kr/mnd.

Så bare se litt rundt.. Livsforsikring blir verre å få billig jo lenger du venter. Og det er anbefalt å holde seg til samme leverandør. Jeg har enda til gode å finne noen som slår Nordea etter 10 år med årlige samtaler med de forskjellige leverandørene.

 

Anonymous poster hash: 27854...844

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...