Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er det vanskelig å stoppe kjente "dealere"?


Gjest 019ed...a57

Anbefalte innlegg

Gjest 019ed...a57

Jeg må bare anta at det er vanskelig. Og at det er noe juridisk som stopper politiet fra å kunne gå videre.

I nabolaget der jeg bor florerer det med ryktes om hvem som selger narkotika til barn ned i 13 års alder ( kan fint være lavere også, men det er hva vi har fått bekreftet hittil)

Det er 3 hus som er videns kjent for å huse dealere i området her.
Jeg husker selv 2 av husene når jeg gikk på barneskolen, og de husene holdt vi oss unna ( de fleste av oss hvertfall) 

Nå derimot er det trendy å røyke hasj, eller ta litt kokain på fest som 15 åring, eller det de anser som harmløs gass for en kort rus.

Jeg bestemte meg etter mye spekulering og ingen håndfaste bevis å teste ut dette, jeg har erfaring med folk som har havnet litt utpå, så for meg er det ikke noe problem å gå inn i slike hus og se med egne øyne.

Og selv om eksperimentet kostet meg 3000kr, har jeg nå fått det bekreftet..Alle 3 husene dealer de.

Etter å ha delt mine erfaringer i en lukket gruppe for foreldre i dette området, så har jeg fått vite at politiet har fått oppimot nærmere 50 henvendelser om disse 3 husene siden 2022, og hver gang sier de at de skal se på saken.

Men ingenting skjer.
Jeg drodlet med min mor om dette, og hun husker godt de 2 husene fra da jeg var liten. Den gang var det ikke noe problem, men de rapporterte likevel husene flere ganger dersom det var fester, eller hva man antok var dealing som skjedde.

Nå 15-20 år senere..bor fortsatt de samme menneskene der og dealer.

Hvordan er det mulig?

Hva er det som gjør at det er vanskelig å få disse folka bort fra allmennheten?

I alle husene stinket det hasj, det var åpenbart narkotika tilgjengelig i huset.

Skal også sies at 1 av husene har 10 leietagere innabords..bare folk som "sliter" 
Og attpåtil..1 av husene har politi som Nabo..


Hvis det ikke er noen juss som er kjent for å gjøre det vanskelig kan tråden flyttes til evt der den hører hjemme.
jeg vil egentlig bare høre om jussen rundt det som evt stopper politiet fra å gjøre jobben sin.

Når en da med stor sannsynlighet kan si at det til enhver tid er narkotika tilgjengelig i husene som bør være enkelt å finne.

Anonymous poster hash: 019ed...a57

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler nok mest med kva politiet vil prioritere å bruke tida si på.

Reint juridisk så er det spørsmålet om det føreligg grunnlag til gjennomføre til dømes ei husransaking for å leite etter narkotika. Kravet for å ransake ein bustad er at det føreligg skjellig grunn og at lovbrotet gir grunnlag for fengselsstraff og ikkje berre bot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, The Avatar said:

Det handler nok mest med kva politiet vil prioritere å bruke tida si på.

 

Med tanke på at politiet har brukt ihuga mye tid på å bøtlegge alle brukerne på gata de siste 50 år så burde jo dette være en no-brainer.

De har også brukt tid på å "hacke" nettsider som selger narkotika, en mye mer tidkrevende jobb enn å spasere inn i et hus.

Endret av Bing123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (5 timer siden):

Med tanke på at politiet har brukt ihuga mye tid på å bøtlegge alle brukerne på gata de siste 50 år så burde jo dette være en no-brainer.

Det er enklare å bøtelegge narkotikasalg som politiet sjølv har observert, då kan politiet gripe inn med ein gong.
Terskelen for å få innvilga ransakingsordre er relativt høg fordi innbyggarane skal i størst mogleg grad vernast mot vilkårleg bruk av kontrollmiddel frå myndigheitene. Står du på gata og selger dop så kan du ikkje gjemme deg bak privatlivets fred.

Det å gjennomføre ransakinga er veldig enkelt, men politiet må fyrst skaffe det juridiske grunnlaget for å få lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...