Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Råd til livsstilsendring (jeg er for tjukk)


Gjest 182d1...c97

Anbefalte innlegg

Mitt tips er å ikke gjøre det vanskeligere enn hva det faktisk er. Sette seg inn i rekke forskjellige dietter, vurdere prosesserings mengden på maten en spiser, kutte ut alt av noe osv. Er bare en distraksjon for spesielt interesserte, jeg har gått i den fellen alt for mange ganger selv og det ender som regel opp som jo-jo slanking i de aller aller fleste tilfeller. Det du bør gjøre er ganske enkelt å sette deg inn i hva kalorier det du spiser har, ved å bevisstgjøre seg selv på hva kalorier forskjellige ting innholder blir det enklere å ta smarte valg. Det neste rådet er å ikke gjøre slankingen til en eneste stor test av selvdisiplin og alt for livsglede dempende. Unn deg det du liker, men moderer mengden om det er en høykalori matvare. 

Selv er jeg ned 20+ kilo siden februar i år, riktignok med god hjelp av Wegovy, men selv med medisinsk hjelp så er nok noe av det største for min del stort sett bare dreid seg om å få kontroll over hvilken matvarer som har høyt kalori innhold og hvilken "kosemat" som er bedre og dårligere enn andre matvarer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som viser seg over tid er at veganere som regel alltid utvikler mangelsykdommer. Hvis en følger ihuga veganere så kommer som regel disse innrømmelsene når en har brukt opp de reservene som kroppen har bygget opp og en har kjørt for lenge på felgen og ting begynner å bli plagsomt. Skal en være veganer må en i utgangspunktet være svært god på kombinere riktig mat for å få god nok proteinkvalitet. Mangler du *en* essensiell aminosyre så gjør du ting vanskelig for kroppen din som må kannibalisere noe annet for å prioritere det viktigste, og har du allerede gjort dette så mye før har du et alvorlig problem.

Evolusjonært har vi alltid spist animalia for å få dekket de ernæringsmessige behovene som vi ikke får fra planter. Dette stemmer også for bluezones folkene som er de lengstlevende med god helse rundt i verden. Greia er at alle disse spiser begrensede mengder animalia, men det er alltid med i dietten.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 182d1...c97 skrev (På 13.5.2024 den 10:12 PM):

Hei
Skrivebordsjobb, to unger i barnehagealder, samboer, katt og lite "fritid" til overs. Hvordan kan jeg legge om livet på en slik måte at jeg slutter å legge på meg, og går ned i vekt?

Jeg har noen laster:
- Spiser ikke frokost, så ofte svak når jeg drar innom butikken eller kantina og kjøper "dritt".
- Drikker alt for mye energidrikke, men sukkerfritt gjerne 1-2 bokser redbull per dag. Samme med Cola, sukkerfritt, i helgene. Tannlegen er lite imponert og tennene har syreskader så det holder.
- Spiser for mye når jeg spiser. For store porsjoner.
- Sulten på kvelden, så blir ofte kveldsmat klokka 23.
- For glad i godis, for svak på butikken.

Jeg prøver å komme i gang med trening igjen. Drev me dstyrke før livet ble travelt og var i temmelig grei form. Men nå har vekta økt sakte men sikkert. Har kanskje lagt på meg 10 kg de siste 10 årene. Men der det før var 90kg med muskler, er det nå 100kg med fett.
Jeg ser spesielt på bilder at jeg er feit, og vil endre det. Både for min egen del, ungene og ikke minst at kona skal bli mer fysen ;)

Så jeg trenger noen råd rundt kosthold spesielt. Jeg tror ikke jeg spiser spesielt usunn mat, men jeg tror det er mengde og tidspunkt.
- Lunch: 4 brødskiver med leverpostei og majones. Eller salami og majones. Eller hvitost og syltetøy. 4dl ekstra lett melk
- Middag: Stor porsjon vanlig pose og glassmat. Spagetti med Dolmio saus, Kjøttkaker med potet eller chips og grønnsaker osv. Alt for skjeldent fisk, men da med bacon og fløtesaus. Osv.
- Kveldsmat ish 22-23: 3 skiver med samme pålegg som lunch.
- Random snacks: i dag en pose med 500kalorier "vingummi" og redbull. I går "lett" chips og dipp.

Jeg tror det er i den siste delen det ryker mest, men gjerne også generelle tips til hvilke grep jeg kan gjøre som er enkle å opprettholde i hverdagen som kan snu vektpilen.

Trening har jeg høvelig kontroll på hva som kreves, så jeg tenker her mest på maten.
Noen som har vært i samme situasjon og endret seg?
 

Anonymous poster hash: 182d1...c97

Du beskriver både utfordringene og derved løsningene best selv. Med din forbrenning og livsstil ville jeg vurdert medisin som er beregnet for diabetespasienter.

For egen del har jeg holdt stabil trivselsvekt +/- et par kilo de siste 30 år ved å spise variert og uten spesielle begrensinger.
2-3 måltider om dagen holder lenge hvor en solid frokost er det viktigste. Lunsj på jobben handler om salatbaren. Snop og vin er forbeholdt helgen. Det finnes mye godt lettøl også. Trener ikke mye, men liker å gå tur eller sykle til jobben når været tillater det.

Kurer og dietter har jeg skydd som pesten. De er kun egnet til manisk fokus på kalorier, usunn jojo-slanking, nedturer etter «sprekk» og inntekter til ukeblader og mat-guruer.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest 182d1...c97
:utakt skrev (9 timer siden):

Jeg har aldri sett en overvektig vegetarianer. Verdt å tenke på. 

Sier ikke at du nødvendigvis trenger å gå all in på vegetardiett, men det kan sikkert hjelpe å ha 3-4 vegetariske dager i uka. 

Det er utrolig mye digg mat i den verdenen. Jeg fikk en aha-opplevelse av oppskriftene på vegetarentusiast.no. :)

(en annen fordel med slike oppskrifter er at man lager nesten alt fra bunnen av, med rene råvarer. Det er en god ting i seg selv) 

Kan godt spise bare vegetar. Har prøvd en del kjøtterstatninger til feks gryteretter, og det går fint. Men det havner jo i ultraprossesertland. Problemet mitt der er at alt stort sett baserer seg på bønner/erter/belger, og de har en smak jeg overhode ikke klarer å bli venn med, tross iherdige forsøk nettopp pga kjøttkutt. Men det er kanskje det som er nøkkelen, at jeg ikke klarer å spise store porsjoner om det er bønner i maten xD

Anonymous poster hash: 182d1...c97

Lenke til kommentar
Gjest 182d1...c97 skrev (12 minutter siden):

Kan godt spise bare vegetar. Har prøvd en del kjøtterstatninger til feks gryteretter, og det går fint. Men det havner jo i ultraprossesertland. Problemet mitt der er at alt stort sett baserer seg på bønner/erter/belger, og de har en smak jeg overhode ikke klarer å bli venn med, tross iherdige forsøk nettopp pga kjøttkutt. Men det er kanskje det som er nøkkelen, at jeg ikke klarer å spise store porsjoner om det er bønner i maten xD

Anonymous poster hash: 182d1...c97

Prøv å lage denne en dag 

https://vegetarentusiast.no/onepotpasta/

(det er sikkert noen som kicker på at pasta heller ikke er optimalt og jada jada) 

Men bare for å gi litt inspirasjon. Den nettsiden har skikkelig mange bra oppskrifter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...