Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Komfyravsug, erfaringer


Anbefalte innlegg

En ny type komfyravsug har kommet på markedet de siste årene. Denne suger dampen fra grytene nedover i komfyrtoppen gjennom en spalte.

Jeg vil tro at dette forutsetter at lokkene er av grytene for å fungere godt? Lite energivennlig?

Krever kraftig avsug som trekker mye varme ut fra kjøkkenet?

Utblåsing i yttervegg, nær bakken? Fettansamling over tid i gressplenen, tiltrekker rotter?

Noen som har erfaring med denne typen avsug kontra tradisjonell hette over komfyren? Pros & cons?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har den enkleste modellen fra Bora (pure) og har hatt denne i ca. 2,5 år nå. Jeg er veldig fornøyd og min opplevelse er at det er den beste ventilatoren jeg har brukt. De største fordelene er at den er utrolig god til å få vekk damp og matos og at støynivået oppleves mindre støyende siden den sitter lavere montert. Den største ulempen er prisen. Har ikke erfaring med andre benkeventilatorer så for alt jeg vet kan de være både bedre og dårligere enn den vi har.

oole skrev (40 minutter siden):

Jeg vil tro at dette forutsetter at lokkene er av grytene for å fungere godt?

Nei, hvorfor skulle det ha noe å si?

oole skrev (40 minutter siden):

Lite energivennlig?

Vet ikke. Men opplever ikke at kjøkkenventilatoren gir noe særlig utslag på strømregningen. I følge energimerkingen på den vi har er årlig energiforbruk 33,7 kWh.

oole skrev (40 minutter siden):

Krever kraftig avsug som trekker mye varme ut fra kjøkkenet?

En ventilator, uavhengig av type, må nødvendigvis flytte luft ut av rommet for å få vekk damp og matos. Ventilatoren er koblet til ventilasjonen som øker lufttilførselen når ventilatoren kjører og vi legger ikke merke til noe varmetap når vi lager mat. Om man er redd for varmetap så finnes det også ventilatorer som kjører luften gjennom et kullfilter før den blåser luften tilbake i rommet igjen. Den vi har har maksimal luftstrøm på 622 kubikkmeter per time.

oole skrev (40 minutter siden):

Utblåsing i yttervegg, nær bakken?

Utblåsing i yttervegg på veranda. Spjeld som åpnes av overtrykk når ventilatoren kjører og holdes lukket med magneter når den er av.

oole skrev (40 minutter siden):

Fettansamling over tid i gressplenen, tiltrekker rotter?

Det slipper nok noe fett ut gjennom filteret, men ikke nok til at det har samlet seg opp nok på 2,5 år til at vi kan se det.

Mannen med ljåen skrev (38 minutter siden):

Hvordan funker det når grauten/kakaoen koker over? Usikker på hygienen mtp. tyngdekraft. 

Så lenge du er tilstede når du lager mat så er det jo bare å skru av platen for å stoppe kokingen. Det lille som eventuelt renner over rekker man å stoppe med klut eller papir før det renner ned i ventilatoren. Om man likevel skulle være så uheldig at det renner ned i ventilatoren så er det ikke verre enn at det først renner ned i filteret, som kan tas ut og rengjøres, og deretter ned i bunnen av platetoppen som rommer tre liter og enkelt kan tas av for rengjøring.

Endret av nVIDIAsucks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oole skrev (39 minutter siden):

En ny type komfyravsug har kommet på markedet de siste årene. Denne suger dampen fra grytene nedover i komfyrtoppen gjennom en spalte.

Jeg vil tro at dette forutsetter at lokkene er av grytene for å fungere godt? Lite energivennlig?

Krever kraftig avsug som trekker mye varme ut fra kjøkkenet?

Utblåsing i yttervegg, nær bakken? Fettansamling over tid i gressplenen, tiltrekker rotter?

Noen som har erfaring med denne typen avsug kontra tradisjonell hette over komfyren? Pros & cons?

Disse er som regel kullfilter-enheter.
Altså dem resirkulerer luften i rommet og trekker ikke luften ut.

Jeg ville styrt unna dem.
Dem må ha ekstremt sug for å overvinne dampen sitt ønske om å bevege seg oppover.
Dette må bråke no jævlig siden dem skal flytte så mye luft.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Disse er som regel kullfilter-enheter.
Altså dem resirkulerer luften i rommet og trekker ikke luften ut.

Nei, de finnes både med utluft og filter.

Eskove skrev (2 timer siden):

Dette må bråke no jævlig siden dem skal flytte så mye luft.

Siden viften ikke sitter rett ved siden av hodet ditt, slik den gjør i en "tradisjonell" ventilator så oppleves faktisk støyen som mindre.

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...