Gå til innhold

Hovedforskjell på DNI og INP


Anbefalte innlegg

Her må det presiseres at jeg ikke har noen inngående kjennskap til noen av disse relativt ferske (iallfall DNI) partiene, som begge er for småpartier å regne, men jeg snappet i dag opp noe som var interessant om en kortversjon vedr. forskjellen.  Som "sannhetsvitne" til det jeg refererer her, kan jeg da vise til NRK P2 sin ofte interessante programpost "Politisk kvarter" (kl. 07.45 på hverdager) og dagens sending, kan søkes opp via NRK-appen for de som ikke fikk med seg dagens sending, (men som f.eks. da ønsker å ettergå riktigheten av det jeg her refererer). 

INP hadde visstnok avholdt et slags landsmøte i går, så det var i den forbindelse at innslaget var med, og det var et  intervju med den nyvalgte kvinnelige lederen i noen minutter der.  Men det var også et lite innslag med den tidligere "bossen" i INP, vedkommende som altså har brutt ut fra INP og dannet DNI.  Den dyktige programlederen hadde hatt et telefonintervju med DNI-lederen på forhånd, og innslag fra dette ble flettet inn i sendingen.  Programlederen spurte hva som egentlig som mest skilte de to partienes politikk (et høyst relevant spørsmål så klart). 

DNI-lederen  forklarte at han mente INP etter hans syn hadde gått i det han oppfattet som en slags "høyre-retning", og antydet vel noe om f.eks.  innvandrings-problematikken først og fremst.  Og  her kommer det som jeg nok vil karakterisere som en flause for han, han hisset seg litt opp og avsluttet intervjuet i en skarp tone med følgende:  "Det er jo bare å se på det nye slagordet deres det (altså INP sitt):  ALT FOR NORGE! "...  

At det faktisk er blitt slik at dette  da liksom skal ha fått noe negativt og problematisk ved seg, (iallfall i følge DNI-lederen da), det var, må jeg nok si, både svært overraskende og nytt for meg gitt..  Mon tro hva synes f.eks. vår konge om denslags "tolkning" som den godeste DNI-lederen tydeligvis la i dette??  -  Det får vi nok aldri vite, men.

(Nå er det jo å tilføye, til de som evt. ikke måtte kjenne til det, at dette jo har vært valgspråket/mottoet til alle de tre regentene vi har hatt i Norge  siden unionsoppløsningen i 1905..).  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke INP en spinoff av DNI?

Jeg har lest en del av partiprogrammet til INP. De påstår selv å være "sunn fornuft"-partiet, men minner mest om Senterpartiet, med enda mer planøkonomi i landbruket. De er følgelig også sterke motstandere av EØS, og også blant annet arbeidsinnvandring. Er selvsagt et politisk synspunkt, men ikke noe for meg i hvert fall. Liker man ikke Senterpartiets politikk, bør man definitivt ikke gå for dette. Et lite pluss i boken for at de er for kjernekraft, men håper de aldri får politisk innflytelse med nåværende partiprogram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Cascada81 skrev (1 time siden):

Er ikke INP en spinoff av DNI?

Vel, definisjonen av spin off er noe mer omfattende enn dette, men  bl.a. heter det seg at det er noe som er avledet av et allerede eksisterende produkt.  I dette tilfellet var vel INP det "allerede eksisterende produktet" da, altså eksisterte i noen tid før splittelsen og deretter dannelsen av DNI.

Endret av Skeptikus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...