Gå til innhold

Noroclav til ammende katt


Anbefalte innlegg

Kan det gi oppkast og diaré hos kattunger?

Den ene kattungene min har oppkast og diaré,  er slapp... moren begynte på norovlav igår.  5 uker gamle.  Har gitt han litt ekstra væske ikveld og probiotika, må kanskje til veterinær imorgen.  Men lurte på om noen vet?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling på katter, men jeg kan ikke tenke meg at det skulle være veldig annerledes mtp. opptak, nedbryting og spalting av disse stoffene. Pencillin, kaliumklavulanat og klavulansyre er godkjent for ammende menneskemødre. Noe av det kan overføres i brystmelken. Det er en svært lav teoretisk mulighet for at kattungen kan være allergisk mot pencillin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke peiling på katter, men jeg kan ikke tenke meg at det skulle være veldig annerledes mtp. opptak, nedbryting og spalting av disse stoffene. Pencillin, kaliumklavulanat og klavulansyre er godkjent for ammende menneskemødre. Noe av det kan overføres i brystmelken. Det er en svært lav teoretisk mulighet for at kattungen kan være allergisk mot pencillin.

 

BadCat skrev (2 minutter siden):

Det er som med ammende menneskekvinner som drikker alkohol. Konsentrasjonen i melka vil være svært lav. Det bør ikke være et problem. Les vedleggene som følger medisineringen. Kjente problemer skal være listet.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001518

Det skulle i utgangspunktet ikke være noe problem ifølge felleskatalogen, eller det vil si, det stod ikke noe om amming.... nå virker han kvikkere idag, så det er bra... 

Takk for svar 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

.. men jeg lar ikke det stoppe meg fra å gi råd om noe jeg ikke har noe greie på! 😄


Jeg har derimot veldig god peiling på mennesker, og pattedyr er ganske like sånn sett. Dette er nøyaktig de samme medisinene, i andre doser, som gis mennesker. Er det trygt å amme et menneskelig spedbarn så er det rimelig å anta at det samme gjelder katter, som er mye mer hardføre og tidligere utviklet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...