Gå til innhold

Samsung Galaxy Tab S9 Plus/Ultra


Anbefalte innlegg

Det er nå på tilbud på Samsung Galaxy Tab S9 Pluss og Ultra
https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/nettbrett/samsung-galaxy-tab-s9-wifi-nettbrett-12256gb-grafitt/630940
https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/nettbrett/samsung-galaxy-tab-s9-ultra-wifi-nettbrett-12256gb-grafitt/630946

Elkjøp, Komplett og Power har nå tilbud på S9 Ultra med 12GB RAM, 256GB
Til 13490kr (5G), 11490kr (WiFi)

Forrige modell Samsung Galaxy Tab S8 Ultra, er nå på tilbud hos ComputerSalg.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5973893
Til 12499kr (5G), 11499kr (WiFi)

Det er lite som skiller på prisen nå som det er tilbud på Ultra 9 for 5G-modellen, men for WiFi er det samme pris og da kan man jo like greit kjøpe Ultra 9.

Noen som har erfaring med enten S8 eller S9 Ultra?

Jeg hadde tenkt å bruke denne både som Nettbrett og PC-brett og ta med meg på feriereiser.
Hvordan er Ultra 9 å bruke som PC med tilhørende tastatur-stand (eventuelt også mus)?

Er Ultra litt for stor til å holde i hendene?
Elkjøp har også tilbud på S9+ som har litt mindre skjerm (12.4 vs 14.6).
Kanskje S9+ 12.4 er bedre hvis man har tenkt å bruke det som vanlig nettbrett i tillegg til PC.

 

Er det verdt det å betale 2000kr mer for 5G-versjonen?
Man kan jo ha med seg en 5G-WiFi ruter, men det er jo en ekstra ting man må ha med og koble opp og er man ute å reiser så er det kanskje tungvint å ha med egen 5G-ruter.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • DJViking endret tittelen til Samsung Galaxy Tab S9 Plus/Ultra
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (23 minutter siden):

Er det noe vits å betale litt mer for 5G? Man kan jo ha med seg en 5G-WiFi ruter, men det er jo en ekstra ting man må ha med og kobleo pp.

Da må du kjøpe en WiFi-ruter og ta med deg? Hvorfor skal du det? 5G-ruter er dyrere enn de 1000 kronene det koster å gå for 5G-versjonen.

Men om det er vits å ha 5G kan jo ikke noen andre svare for på dine vegne. Hvis du kun har tenkt å bruke den hjemme eller steder med WiFi-dekning er det jo ikke vits. Men hvis du skal reise med den er det sabla greit å alltid ha internett. Du kan dele internett fra mobilen hvis det er sjeldent du er utenfor WiFi-dekning, men jeg personlig savnet det ute på reise da jeg hadde en iPad uten mobilnett.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Da må du kjøpe en WiFi-ruter og ta med deg? Hvorfor skal du det? 5G-ruter er dyrere enn de 1000 kronene det koster å gå for 5G-versjonen.

Men om det er vits å ha 5G kan jo ikke noen andre svare for på dine vegne. Hvis du kun har tenkt å bruke den hjemme eller steder med WiFi-dekning er det jo ikke vits. Men hvis du skal reise med den er det sabla greit å alltid ha internett. Du kan dele internett fra mobilen hvis det er sjeldent du er utenfor WiFi-dekning, men jeg personlig savnet det ute på reise da jeg hadde en iPad uten mobilnett.

Det var 2000kr mer for den med 5G.

Å dele Internett fra mobilen er jo ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg har S8 Ultra, og den var enormt stor i starten, men har blitt vandt til det.

Fikk med tastaturdekselet, men aldri brukt det annet enn å teste. Syntes det ble for klumpete for min bruk, men det fungerer. Mus har fungert bra for meg både på telefoner og nettbrett fra Samsung.

Ikke testet noe med PC.

Med 5G versjonen så slipper du å drasse med ekstra enhet, og heller kan ha SIM kortet i nettbrettet. Men kommer an på bruk ellers. Men man kan jo dele nett fra nettbrettet også på lik linje som fra telefonene tipper jeg. Valgte selv å bruke 4G ruter på jobb i stedet for å dele fra telefon, da det hendte den kappet nettet til PCen når folk ringte inn, men regner med man slipper det problemet på ett nettbrett. (Dette var i 2018 jeg slet med det)

Lenke til kommentar
DJViking skrev (6 minutter siden):

Det var 2000kr mer for den med 5G.

Å dele Internett fra mobilen er jo ganske enkelt.

Jeg leste på feil versjon, så på S8-utgaven.

Jepp, det er ikke veldig vanskelig. Men det er litt ekstra jobb, det trekker mye batteri fra telefonen, det slår seg typisk av når tableten går i dvale(skrur av skjermen) osv. Men det er ganske lett. Om det er verdt 2000 kroner for deg kan kun du svare på.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

det trekker mye batteri fra telefonen, det slår seg typisk av når tableten går i dvale(skrur av skjermen) osv. Men det er ganske lett. Om det er verdt 2000 kroner for deg kan kun du svare på.

Du har rett, det trekker mye strøm ja.
Og når jeg er på feriereise er det viktigere at mobiltelefonen har strøm mens jeg er ute. Har ikke lyst å drasse med meg en powerbank også.

Lenke til kommentar

Jeg har S9 Ultra WiFI med Logi MX mini tastatur. Jeg deler nettet fra mobilen på lange tog/bussturer(turer som varer i 3,5 - 5 timer) og hytteturer. merker ikke så voldsomt tap av batteri når det bare er en ekstra forbruker av internett på toget men om jeg er på hyttetur med unger og slikt og alle bruker det jeg deler ut så går det mye strøm. 😛 Telefonen jeg deler nett fra er en S23 Ultra.
For meg er den litt stor når jeg bruker den som lesebrett der jeg leser bøker på sofaen eller på sengekanten men det går. merker generelt at den er litt mer tohåndsbruk en det gamle S5e nettbrettet jeg hadde før. Pennen blir ofte brukt når jeg aktivt spiller eller surfer nett. skal jeg skrive mye så merker jeg at det er (for meg) mye enklere å bruke fysisk tastatur enn å bruke det som er på skjermen. den blir liksom litt for stor til at det er enkelt blir mye til at jeg bruker pennen til å trykke på bokstavene når jeg skjermtastaturet.

Jeg vurderte å ha deksel med tastatur men det var for dyrt og jeg syntes den ble litt ekstra klumpete.

Lenke til kommentar

Den modellen som kommer med 5G, er det også mulig å bruke den med WiFi?

Hvis ikke, så kommer jeg nok til å gå for den med WiFi, for da kan jeg bruke den hjemme på WiFi, og på reiser kan jeg bruke WiFi der det eksisterer (Fly, Hotell, etc.) +VPN.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (10 minutter siden):

Den modellen som kommer med 5G, er det også mulig å bruke den med WiFi?

Hvis ikke, så kommer jeg nok til å gå for den med WiFi, for da kan jeg bruke den hjemme på WiFi, og på reiser kan jeg bruke WiFi der det eksisterer (Fly, Hotell, etc.) +VPN.

Jaja, så klart har den WiFi også.

Lenke til kommentar

Men en Ultra er i alle fall mye billigere enn Surface.
Men fordelen med Surface er at den kommer med Windows, som da vil fungere bedre som Laptop PC.
Jeg har aldri prøvd å bruke Android til PC-bruk, men det fungerer vel sikkert godt nok (avhengig av hva du trenger laptop til).

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Jeg har lyst til å bytte fra laptop til denne Ultra + tastaturdeksel. For det meste bruker jeg bare skjerm / konsum, og det lille jeg skriver kan fikses med Google docs. 

Galskap å bruke så mye penger på det, da.. 😅

Jeg kjøpte på Elkjøp for en måned siden ca og må si den er veldig god å bruke til filmer/serier/youtube/tiktok, leser også bøker på den veldig greit. skjermen er og såpass stor at tegnemulighetene som pennen gir er lette å bruke da den er omtrent som et A4 ark i størrelse.

DJViking skrev (2 timer siden):

Men en Ultra er i alle fall mye billigere enn Surface.
Men fordelen med Surface er at den kommer med Windows, som da vil fungere bedre som Laptop PC.
Jeg har aldri prøvd å bruke Android til PC-bruk, men det fungerer vel sikkert godt nok (avhengig av hva du trenger laptop til).

for meg så er det liten forskjell på S9Ultra og en laptop, stort sett at Windows er lettere å få spilt på i daglig bruk så merker ikke jeg noe forskjell. kan koble til ekstern mus til S9 hvis man foretrekker det fremover fingre eller pen på skjermen.

Lenke til kommentar

De siste årene har jeg ikke hatt med PC på (jobb-/ferie-)reiser, kun nettbrett. Når jeg bruker nettbrettet, er jeg som oftest et sted med WiFi, så for meg betyr det lite om nettbrettet har 5G eller ikke. Ved akutte behov deler jeg nett fra mobil, og en powerbank har jeg alltid med. Det som avgjør den enkeltes valg er eget bruksmønster, ikke andres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...