Gå til innhold

Posten rotet vekk pakken min, hvilke forpliktelser har de nå?


Anbefalte innlegg

De fortalte meg at de ikke kan finne pakken å rådet meg til å kontakte butikken for å få erstattet varene eller pengene tilbake.

Men det er de som rotet den vekk! Har de ingen ansvar?

Varene jeg hadde kjøpt er noen kortstokker fra en svensk nettbutikk. Det er ikke en butikk som er del av en kjede, den er bare eid av en person, så vidt jeg vet. Jeg vil helst ikke spørre dem om å få varene sent igjen eller pengene tilbake vist jeg ikke må.

Jeg føler at posten må ta ansvar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, TheKims said:

Det er sender som må kontakte Posten også be om refusjon for tapt vare. Når sender har fått godkjent refusjon så skal vedkommende gi deg pengene tilbake visst du har forhåndsbetalt for varen.

Ååå det viste jeg ikke. Jeg har sent posten en e-post hvor jeg spør om de kan sjekke med det lokale lageret (vet ikke hav de kaller dem). Etter jeg får svar på det så kontakter jeg butikken om de ikke finner pakken.

46 minutes ago, mobile999 said:

Har pakken sporingsnummer?

Jepp. Det var her om dagen at jeg fant ut at noe var galt. Jeg hadde ventet i ca over 2 uker å spurte butikken om de faktisk hadde sent varene. De sa ja og gav meg et nytt sporings nummer. Av en eller annen grunn så er det ikke mulig å spore pakken med det originale sporings nummeret jeg fikk når jeg bestilte varen. 
 

Sender er som sagt I Sverige å de bruker PostNord. Så vidt jeg forstår så tar Posten over når pakken kommer til Norge. Ikke sikker på hvorfor. Men når jeg sporer pakken med 17Track så får jeg link til Posten.no ikke PostNord i Norge. 
 

Når jeg sporer pakken med det nye nummeret så står det at pakken hadde blitt forsøkt levert i postkassen min 27 mars. Etter det (og før) er ingen andre oppdateringer. 
 

Jeg var innom den lokale Post-i-butikken og det lokale PostNord utleverings stedet. Personen i kiosken for PostNord spurte etter et annet nummer enn det jeg hadde. Et annet format. Hun prøvde uansett med det jeg hadde, fant ingenting. Hun letet også manuelt, fant ingenting. 

Lenke til kommentar
TheOats skrev (1 time siden):

De sa ja og gav meg et nytt sporings nummer. Av en eller annen grunn så er det ikke mulig å spore pakken med det originale sporings nummeret jeg fikk når jeg bestilte varen.

Merkelig. Har du sporet med begge nummerne på postnord.se?

Lenke til kommentar
9 hours ago, mobile999 said:

Merkelig. Har du sporet med begge nummerne på postnord.se?

Ja her er det jeg får på det originale nummeret, den eneste oppdateringen som er listet opp: 

IMG_1345.jpeg.92e796b6745bd1a66c60a6c8e955170b.jpeg

Her er hva jeg ser når jeg sporer det oppdaterte nummeret jeg fikk her om dagen:

IMG_1346.thumb.jpeg.f0256330946622b647f9bd6f9855a3a2.jpeg
 

Her er hva jeg ser når jeg sporer pakken i på posten.no (appen):

IMG_1347.jpeg.2bb031aa6113c09b639ced69226c382e.jpeg

Vist jeg sporer det originale nummeret hos posten så er det ingen info der i det heletatt. Den godtas, men den eneste hendelsen på tidslinjen er at jeg la den til i appen. Ingenting annet. 

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Så jeg sente butikken jeg handlet for en e-post om at de må kontakte posten angående erstatning. Dette er svaret jeg fikk:

Sadly Postnord or Norway Post do not pay anything back even if the package disappear. So it’s nothing to do except waiting. There is no insurance if you don´t use a more expensive shipping so they take no responsibility. BUT packages do not use to disappear. They almost always will be returned in cases like this. So we have to give it some more time to see if it comes back. And after that we can deside what we will do and how to send package.
 

Som sagt er det en svensk butikk å vi har snakket på engelsk for de det er lettere.
 

Jeg vet ikke hva som er riktig her. Jeg trenger hjelp med å bedømme situasjonen. 

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Står det hvilket fraktprodukt som er brukt på sporingen til postnord.se?

Ettersom den har vært innom en Postnord Brevterminal i Sverige, og er forsøkt levert i postkassen i Norge er det et brevprodukt, som feks brev eller pakke i postkassen.
 

TheOats:
Ta gjerne kontakt med din lokale Post i butikk, det kan være at den ligger der selv om du ikke har fått hentemelding.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, iknutis said:

Ettersom den har vært innom en Postnord Brevterminal i Sverige, og er forsøkt levert i postkassen i Norge er det et brevprodukt, som feks brev eller pakke i postkassen.
 

TheOats:
Ta gjerne kontakt med din lokale Post i butikk, det kan være at den ligger der selv om du ikke har fått hentemelding.

Det har jeg gjort*. Etter samtale med posten sin support fikk jeg e-post om at de ikke kan finne pakken å at de har spurt butikken selv, å de kunne ikke finne pakken. Jeg sente et svar til den e-posten hvor jeg spurte om de kan spørre det lokale post lageret (hva heter de?) om de kan lete etter pakken der. Har ikke fått svar enda.

 

*Edit: Med "det har jeg gjort" mente jeg at jeg selv var innom butikken. Tok til å med med meg en eske som skal se veldig lit ut som den jeg venter på, med samme tape fra butikken. De fant den ikke. Etter det var jeg i kontakt med support å de spurte også butikken om å lete.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
TheOats skrev (20 timer siden):

 lokale post lageret (hva heter de?) om de kan lete etter pakken der. Har ikke fått svar enda.

*Edit: Med "det har jeg gjort" mente jeg at jeg selv var innom butikken. Tok til å med med meg en eske som skal se veldig lit ut som den jeg venter på, med samme tape fra butikken. De fant den ikke. Etter det var jeg i kontakt med support å de spurte også butikken om å lete.

Da høres det ut som om du har gjort det du kan. Det heter forresten terminal, eller distribusjonsenhet hvis det er en mindre enhet ute i distriktene. Det normale når en pakke ikke får plass i postkassen er at den returneres til terminalen/enheten som postbudet kjører ut fra, og deretter sorteres til rett Post i butikk.
Det er veldig begrenset sporing på slike produkter sammenlignet med ordinære pakker. Men fortsett dialogen med kundeservice, så får vi krysse fingrene for at den dukker opp. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, iknutis said:

Da høres det ut som om du har gjort det du kan. Det heter forresten terminal, eller distribusjonsenhet hvis det er en mindre enhet ute i distriktene. Det normale når en pakke ikke får plass i postkassen er at den returneres til terminalen/enheten som postbudet kjører ut fra, og deretter sorteres til rett Post i butikk.
Det er veldig begrenset sporing på slike produkter sammenlignet med ordinære pakker. Men fortsett dialogen med kundeservice, så får vi krysse fingrene for at den dukker opp. :)

Takk for infoen! Jeg var nede ved terminalen i dag å det var heldigvis en person der. Spurte om han kunne se etter pakken, viste et bilde av en identisk pakke (har handlet fra denne butikken før), men han fant den ikke. 
 

Har også snakket med butikken jeg handlet fra å de har nå sent ny pakke med nesten de samme varene. Varene er kort stokker, å en av dem var det bare en igjen av. De var veldig sikker på at pakken vil bli returnert til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pakker kan bli borte av mange forskjellige grunner. For eksempel kan fraktetiketten bli revet av eller ødelagt slik at den ikke er lesbar. I et slikt tilfelle vil pakken havne på noe som Posten kaller for avdelingen for "ubesørgelige pakker". Jeg jobber selv i en bedrift som sender mye pakker, og når en forsendelse stopper opp så finnes den ofte der. Da finner de den hvis de får en god nok beskrivelse av pakken.

Men de kan også bli helt borte, for all tid. Det er vanskelig å si hvorfor og hva som har skjedd med den. Det skjer dessverre innimellom. Kan kanskje bli utlevert til noen som ikke skulle ha den, blitt stjålet enten i frakt eller fra hentested eller rett og slett mistet et sted på veien av en sjåfør eller annen ansatt i Posten/på hentested.

I ditt tilfelle så kan det høres ut som de bruker tape med firmanavn. Da er det jo alltids en sjanse for at de med tid og stunder får den tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...