Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan denne "døde" delen av plenen min reddes?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig overtatt ny bolig, og en liten del av hagen ser slik ut som på bildet under. Hagen ellers er grønn og fin.

IMG_4058.thumb.jpg.41189927a13910dc86bab48bdaa265de.jpg

IMG_4059.thumb.JPG.064704b23fa1ae28f7423214d25ddddc.JPG

Jeg lurer på to ting:

1. Hva kan det skyldes at det har blitt slik? Hva kan jeg passe på så ikke resten av hagen ender opp slik også? 🤔
2. Er det noe jeg kan gjøre for å redde denne hageflekken eller må jeg så nytt gress der?

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være en underliggende årsak til at det har blitt slik. Bor du et sted der snøen ligger lenge? Er det mye slitasje på den flekken under vinterstid? Er det tilstrekkelig med jord under plenen?

Du kan kjøpe rimelige gressfrø på Jula og strø over. Så lenge den underliggende årsaken ikke vil fortsette å være et problem så kommer det til å gro nytt gress over sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som den har tørket, men det kan også være mye annet som f.eks isbrann. Så forsøk å vanne og ikke la det tørke for mye. Gress er en ganske hardfør plante, så de kan komme seg fint bare de får godt med vann. Det ser ut som om den ligger på en topp og da vil den naturlig være tørkeutsatt siden vannet dreneres vekk ganske fort, i forhold til andre områder av plenen.

Så kan du ta og lufte plenen, det er å ta et greip og stikke huller ned i jorda så den får mer luft. Tettpakket jord gjør at røttene kveles. Deretter toppdresser du plenen ved å strø et tynt lag jord med sand over plenen og bruker en kost til å feie det forsiktig ned. I de feltene hvor det mangler gress kan du ha på plenfrø. Deretter anbefaler jeg å gjødse plenen med plengjødsel (høyt jerninnhold, det holder også mose vekk) noen uker etter å ha luftet og toppdresset plenen. Husk å vanne etter å ha gjødslet så gresset ikke blir svidd av gjødselen (evt gjødsle rett før regnvær). Å lufte og toppdresse plenen er noe du kan gjøre hver vår for å opprettholde en sunn og fin plen. Lykke til 🍀

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...