Gå til innhold

Hjelp til å sette opp to separate hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei! Har bredbånd fra Altibox. Skal leie ut en del av kjelleren, og ønsker eget nettverk for utleieleiligheten separat fra nettet vi selv bruker. Lurer på hvordan nettet vårt best kan splittes til to separate nettverk, gjerne med mulighet for å sette hastighetsbegrensning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er wifi dekningen der nede per i dag?

En del routere har støtte for gjestenett, typisk via wifi, hvor nettverket er på et eget VLAN, som betyr at det er helt separat fra det ordinære nettverket.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (11 minutter siden):

Hvordan er wifi dekningen der nede per i dag?

En del routere har støtte for gjestenett, typisk via wifi, hvor nettverket er på et eget VLAN, som betyr at det er helt separat fra det ordinære nettverket.

Har Altibox en i bridge mode koblet til Google wifi, så dekningen nede er ok. Ønsker å trekke cat 6 med eget vegguttak i utleie hybel. Slik at leietaker tak benytte egen router derifra.

Lenke til kommentar

Da vil du nok trenge en mer avansert router så du kan opprette et eget VLAN på en egen port, slik at leietaker kan koble til egen ruter på et kablet nett. Da vil det være helt separert og det vil være muligheter til å sette hastighetsbegrensninger etc.
Det er typisk noe produkter ment for vanlige forbrukere ikke støtter.
Det krever litt nettverk peiling.

Hva slags budsjett har du?

Lenke til kommentar

Det beste er å skaffe seg en skikkelig switch.  Nei ikke Nintendo men nettverks switch 

 

Litt avansert modell lar deg lage et slikt VLAN 

 

Ikke bare vil en sånn løsning være tryggere,  du kan også hindre fullstendig tilgang til eget nettverk.

 

Enkelt forklart blir det som å dele "hjemmesentralen" sitt wifi (den hvite boksen fra altibox. Har samme greiene jeg og ) 

Det eneste er at du bør sette den i bromodus. Deretter kobler du inn en wifi ruter på hvert av VLAN i switch. 

 

Du bør selv finne ut hva som passer best 

 

Alternativt få tak i en liten sånn pfSense router, de kan ha flere porter feks 4 stk og 1 inngang.  Lag et nett på hvert av dem. Trekk kabler til hvert punkt og ferdig. Derfra får leietaker ordne. 

 

Imidlertid er det beste å benytte vlan. Om du har feks 192.168.10.1 og 192.168.20.1 med 24 submett på hvertfall 

Evt 10. Nettverk med 10.0.0.100 som DF GW og 10.0.10.1 for leietaker 

 

Eller benytt 172.16.100.1 tik 172.16.200.255

 Og så fra 17.100.1 til 17.200.255

 

 

Om du trenger hjelp kan jeg guide deg mer detaljert 

Endret av skygamer
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
skygamer skrev (53 minutter siden):

Det beste er å skaffe seg en skikkelig switch.  Nei ikke Nintendo men nettverks switch 

 

Litt avansert modell lar deg lage et slikt VLAN 

 

Ikke bare vil en sånn løsning være tryggere,  du kan også hindre fullstendig tilgang til eget nettverk.

 

Enkelt forklart blir det som å dele "hjemmesentralen" sitt wifi (den hvite boksen fra altibox. Har samme greiene jeg og ) 

Det eneste er at du bør sette den i bromodus. Deretter kobler du inn en wifi ruter på hvert av VLAN i switch. 

 

Du bør selv finne ut hva som passer best 

 

Alternativt få tak i en liten sånn pfSense router, de kan ha flere porter feks 4 stk og 1 inngang.  Lag et nett på hvert av dem. Trekk kabler til hvert punkt og ferdig. Derfra får leietaker ordne. 

 

Imidlertid er det beste å benytte vlan. Om du har feks 192.168.10.1 og 192.168.20.1 med 24 submett på hvertfall 

Evt 10. Nettverk med 10.0.0.100 som DF GW og 10.0.10.1 for leietaker 

 

Eller benytt 172.16.100.1 tik 172.16.200.255

 Og så fra 17.100.1 til 17.200.255

 

 

Om du trenger hjelp kan jeg guide deg mer detaljert 

Det hadde vært fint med litt guiding😊 Jeg så denne på youtube i dag: 

 

 

Men her brukes vel bare 3 wifi routere? Men oppsettet er litt likt det du nevner tror jeg?

Jeg ønsker et oppsett hvor leietaker får kablet nett inn til en wifi router for både mulighet for rask kablet gaming og trådløs streaming til tv etc.

Liker tanken på økt sikkerhet (blir det switchen du sikter til?) så ingen med litt peiling ikke lett kan snoke rundt på vårt nett.

Er det mulig å forsatt benytte Google wifi boksene på vår del av blandet?

Har sett at enkelte anbefaler en switch som denne: https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/kablet-nettverk/rutere-for-kablet-nettverk/ubiquiti-edgerouter-x-tradbunden-ruter-p61432?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwwr6wBhBcEiwAfMEQs1Km_AGK0OwvCKpZlIIiLlFrT5wWE-P6Ym_HlhEF2DVHrr29cO7GkxoC0RgQAvD_BwE

Gjør denne det samme som pfsensen du nevnte over?

Endret av TCW83
Lenke til kommentar

Jeg har splittet nettverket hjemme med en slik: https://www.komplett.no/product/1183098/datautstyr/nettverk/switch/zyxel-switch-gs1200-8hpv2
 

Der kan man også skille nettet med et egne seperate VLAN, samt også begrense hastighet per port.

  • Port 1 = Ruter 1
  • Port 2 = Ruter 2
  • Port 3 = Altibox Modem

Port 1 og 2 har begrenset hastighet til halvparten (opp og ned) av hastigheten til selveste internetthastigheten.

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (3 minutter siden):

Jeg har splittet nettverket hjemme med en slik: https://www.komplett.no/product/1183098/datautstyr/nettverk/switch/zyxel-switch-gs1200-8hpv2
 

Der kan man også skille nettet med et egne seperate VLAN, samt også begrense hastighet per port.

  • Port 1 = Ruter 1
  • Port 2 = Ruter 2
  • Port 3 = Altibox Modem

Port 1 og 2 har begrenset hastighet hver halvparten (opp og ned) av hastigheten til selveste internetthastigheten.

Interessant, har du justert/begrenset hastigheten på port 1 og 2 selv, eller kan du feks legge inn begrensning kun på den ene, og full fart på den andre feks?

 

Hva er fordelen med dette oppsettet sammenlignet med noen av de andre switchen/oppsettene det vises til her? E kelt å sette opp?

Lenke til kommentar
TCW83 skrev (7 minutter siden):

Interessant, har du justert/begrenset hastigheten på port 1 og 2 selv, eller kan du feks legge inn begrensning kun på den ene, og full fart på den andre feks?

 

Hva er fordelen med dette oppsettet sammenlignet med noen av de andre switchen/oppsettene det vises til her? E kelt å sette opp?

Jeg tror det er litt samme som jeg tenkte 

Men fa må du ha to vlan dvs at altibox IKKE brukes 

 

 

Enklest er følgende å bruke dette 

Slik at altibx som gir ut 192.168.10 iper kan du sette DHCP til feks 100 til 150. Og deretter sette leietaker ruters ip (i altibox ) til feks 192.168.10.15 og din egen til 10.10. Da er alt bak denne ruteren skjult. Det er sånn altibox har det (men litt mer proff og sikrere) med mindre du har  han gta 6 hackeren eller elliot fra mr robot som leieboer tror jeg ikke de bryter seg inn m vilje )

Endret av skygamer
Edit
Lenke til kommentar
TCW83 skrev (10 minutter siden):

Interessant, har du justert/begrenset hastigheten på port 1 og 2 selv, eller kan du feks legge inn begrensning kun på den ene, og full fart på den andre feks?

 

Hva er fordelen med dette oppsettet sammenlignet med noen av de andre switchen/oppsettene det vises til her? E kelt å sette opp?

Har justert begrensingene selv, og man kan legge inn forskjellig begrensing per port. Så full hastighet på den ene porten er fullt mulig, er bare å ikke legge inn begrensings på den i det hele tatt. Den har et enkelt web grensenitt man logger seg inn på. Og håndboka er også ganske grei.

Se på f.eks Chapter 6 her :)
https://download.zyxel.com/GS1200-8HP_v2/user_guide/GS1200-8HP v2_V2.00_Ed2.pdf

Jeg har ikke aktivert bromodus på Altibox modemet. Og spill, strømming, VOIP osv har fungeret helt flott.


 

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
TCW83 skrev (26 minutter siden):

Det hadde vært fint med litt guiding😊 Jeg så denne på youtube i dag: 

 

 

Men her brukes vel bare 3 wifi routere? Men oppsettet er litt likt det du nevner tror jeg?

Jeg ønsker et oppsett hvor leietaker får kablet nett inn til en wifi router for både mulighet for rask kablet gaming og trådløs streaming til tv etc.

Liker tanken på økt sikkerhet (blir det switchen du sikter til?) så ingen med litt peiling ikke lett kan snoke rundt på vårt nett.

Er det mulig å forsatt benytte Google wifi boksene på vår del av blandet?

Har sett at enkelte anbefaler en switch som denne: https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/kablet-nettverk/rutere-for-kablet-nettverk/ubiquiti-edgerouter-x-tradbunden-ruter-p61432?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwwr6wBhBcEiwAfMEQs1Km_AGK0OwvCKpZlIIiLlFrT5wWE-P6Ym_HlhEF2DVHrr29cO7GkxoC0RgQAvD_BwE

Gjør denne det samme som pfsensen du nevnte over?

Pfsemse er et os som er veldig bra for brannmur og router DHCP osv

Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (4 minutter siden):

Har justert begrensingene selv, og man kan legge inn forskjellig begrensing per port. Så full hastighet på den ene porten er fullt mulig, er bare å ikke legge inn begrensings på den i det hele tatt. Den har et enkelt web grensenitt man logger seg inn på. Og håndboka er også ganske grei.

Se på f.eks Chapter 6 her :)
https://download.zyxel.com/GS1200-8HP_v2/user_guide/GS1200-8HP v2_V2.00_Ed2.pdf


 

Mulig jeg har litt feil oppfatning men trodde egt vlan var so om du kappa switchen i to. Altså at de ikke er på samme nett idetheletst dvs om du hadde to switcher er det samme. 

 

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere (beklager mye rot) 

Den BILLIGSTE løsningen er som følger

1. Ha altibox i vanlig modus 

2. Koble inn 2 routere i hver sin lan port. 

3. I hver routers innstilling må du finne ut hva din altibox sin op er (altså den lokale gw dette via cmd skriver du IPCONFIG og default gateway vil du ha )

4. I ruteren du skal ha så setter du denne til feks 192.168.10.15

5. I routeren til leieboer kan du bruke 192.168.10.20 

Det er viktig st du setter det opp slik fordi da vil de begge være avskilt, blir som å ha to linjer inn. Du lager ditt eget lille nettverks leverandør TILBYDER opplegg ( altså ISP )

 

Det koster ikke noe særlig mer heller for deg 

Faktisk kun den koblingen. Resten er jo software 

Så vidt jeg kjenner altibox sin sånt oppsett er det elendig og knotete.  

Vurder derfor en skikkelig router. Med skikkelig mener jeg en fra linksys cisco etc og ikke sånne jallaløsninger. 

Både telenor, canaldigital og altibox prakker på deg disse smartboxene og de er generelt forferdelig å sette opp. Selv har jeg skikkelig router system. 

Lenke til kommentar
skygamer skrev (9 minutter siden):

Mulig jeg har litt feil oppfatning men trodde egt vlan var so om du kappa switchen i to. Altså at de ikke er på samme nett idetheletst dvs om du hadde to switcher er det samme. 

 

Enhetene (WAN på ruterene) kan få tildelte ipdresser fra samme DHCP (Altibox modemet), men svitsjen sørger for at dem ikke kan kommunisere med hverandre hvis de er på seperert VLAN (ekstremt kort forklart).

F.eks :

  • Port 1 med Ruter 1 = VLAN 1
  • Port 2 med Ruter 2 = VLAN 2
  • Port 3 med Altibox modem = VLAN 1 & VLAN 2

"Et virtuelt lokalnett, også kalt virtuelt lokalnettverk eller virtuelt LAN (VLAN), er en teknikk for å segmentere ett fysisk nettverk i flere logiske nettverk. VLAN er en ganske vanlig og grunnleggende funksjon i administrerbare svitsjer for ethernet. En fysisk switch kan bære flere adskilte nett. Med VLAN-teknikken kan trafikk fra flere ulike LAN transporteres i et og samme samband, dette kalles gjerne en trunk (Cisco) eller tagged link (HP).

I tillegg til svitsjer finns det også brannmurer, og rutere som håndterer Ethernet-pakker som er VLAN-merket.

VLAN opererer på lag 2 i OSI-modellen."
https://no.wikipedia.org/wiki/Virtuelt_lokalnett

https://networkengineering.stackexchange.com/questions/45459/routing-between-2-different-vlans-but-same-subnet


Disclaimer: Er en stund siden jeg har aktivt jobbet med nettverk, så kunnskapen kan være litt utdatert, feil og dårlig forklart. :)

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (52 minutter siden):

Har justert begrensingene selv, og man kan legge inn forskjellig begrensing per port. Så full hastighet på den ene porten er fullt mulig, er bare å ikke legge inn begrensings på den i det hele tatt. Den har et enkelt web grensenitt man logger seg inn på. Og håndboka er også ganske grei.

Se på f.eks Chapter 6 her :)
https://download.zyxel.com/GS1200-8HP_v2/user_guide/GS1200-8HP v2_V2.00_Ed2.pdf

Jeg har ikke aktivert bromodus på Altibox modemet. Og spill, strømming, VOIP osv har fungeret helt flott.


 

Med det oppsettet her, om du ikke setter Altibox i bromodus, får du ikke da tre trådløse nett? For min del da, feks om vlan 2 går til utleie, men Altibox og vlan 1 går til meg, vil det vel være en fordel med bare ett trådløs nett for å unngå signal konflikt etc?

Lenke til kommentar

 

TCW83 skrev (1 time siden):

Med det oppsettet her, om du ikke setter Altibox i bromodus, får du ikke da tre trådløse nett? For min del da, feks om vlan 2 går til utleie, men Altibox og vlan 1 går til meg, vil det vel være en fordel med bare ett trådløs nett for å unngå signal konflikt etc?

Kan skru av Wifi på Altibox'en. Gjør det via Mine Sider->Internett->Internett-Instillinger, og sette 2.4GHz og 5GHz som Av.

Spoiler

image.png.8efd6fe6272b7fb8918e3944133d2d4d.png

2 WiFi nett (via 2 rutere) er ikke noe problem. Bruker blant annet det her i huset.
Er et hus jeg har kjøpt sammen med min bror, som er seksjonert opp i 2 boenheter med delt Internett, splittet opp i 2 nettverk. Signal konflikt burde ikke være noe stort problem.

Er også mer praktisk for dem som skal leie at dem har egen ruter, og da et eget nettverk også. :)
Husk forskjellige SSID'er (navn på WiFi nettverkene)

F.eks slik:

 

Spoiler

Blankdiagram.thumb.png.0ce73e19638a6f8fc109ccacb65ea2bc.png

 

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Laserbeam skrev (8 timer siden):

 

Kan skru av Wifi på Altibox'en. Gjør det via Mine Sider->Internett->Internett-Instillinger, og sette 2.4GHz og 5GHz som Av.

  Vis skjult innhold

image.png.8efd6fe6272b7fb8918e3944133d2d4d.png

2 WiFi nett (via 2 rutere) er ikke noe problem. Bruker blant annet det her i huset.
Er et hus jeg har kjøpt sammen med min bror, som er seksjonert opp i 2 boenheter med delt Internett, splittet opp i 2 nettverk. Signal konflikt burde ikke være noe stort problem.

Er også mer praktisk for dem som skal leie at dem har egen ruter, og da et eget nettverk også. :)
Husk forskjellige SSID'er (navn på WiFi nettverkene)

F.eks slik:

 

  Vis skjult innhold

Blankdiagram.thumb.png.0ce73e19638a6f8fc109ccacb65ea2bc.png

 

Takk for forklaring🙂 Forstår jeg deg rett om oppsettet ikke vil fungere om Altiboxen settes i bromodus? Regner med Google wifi kan erstatte "ruter 1"?

 

 

En ting til; i ditt oppsett lar du switchen tildele dhcp, eller er dette noe ruteren lengre ned i systemet gjør på det enkelte vlan? Litt grønn på dette. Lurer altså på om man må legge inn dhcp range på de ulike planene i switchen du bruker?😅

Endret av TCW83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...