Gå til innhold

Roblox-sjefen avviser anklager om at spillet utnytter barnearbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Merker jeg vet ikke nok om jussen til å kunne mene så mye her.

Men ryggmargsrefleksen sier: Barn som syr klær og graver etter diamanter blir jo også gitt en mulighet. Om muligheten er god avhenger vel av arbeidsvilkår, lønn og lovgiving - ikke hvor god spindoktor arbeidsgiveren er.

Sitter i grunnen igjen med flere spørsmål enn svar etter å ha lest denne saken.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Joelsp3anuts said:

Hmm... Merker jeg vet ikke nok om jussen til å kunne mene så mye her.

Men ryggmargsrefleksen sier: Barn som syr klær og graver etter diamanter blir jo også gitt en mulighet. Om muligheten er god avhenger vel av arbeidsvilkår, lønn og lovgiving - ikke hvor god spindoktor arbeidsgiveren er.

Sitter i grunnen igjen med flere spørsmål enn svar etter å ha lest denne saken.

En av Norges mest vellykkede spillutviklere begynte som barn i Roblox. Jeg vet heller ikke om dette er representativt, men det er hvertfall en god indikasjon på at det ikke er utelukkende negativt.

https://www.gamer.no/artikler/naboane-star-og-skrik-i-vindauget-nar-nora-helen-18-koyrer-forbi/510807

Lenke til kommentar
Joelsp3anuts skrev (27 minutter siden):

Hmm... Merker jeg vet ikke nok om jussen til å kunne mene så mye her.

Men ryggmargsrefleksen sier: Barn som syr klær og graver etter diamanter blir jo også gitt en mulighet. Om muligheten er god avhenger vel av arbeidsvilkår, lønn og lovgiving - ikke hvor god spindoktor arbeidsgiveren er.

Sitter i grunnen igjen med flere spørsmål enn svar etter å ha lest denne saken.

Nå er det vel de mindreårige selv som tar initiativ til å selv produsere innholdet de selv har lyst til å produsere..
Se for deg at barn blir gitt en mulighet til å selv f.eks sy klær de selv vil sy etter eget initiativ og ønske, etter design de selv ønsker å lage, er det da feil av noen å kjøpe disse klærne?

Dette er ikke noe sweat-shop der de jobber for luselønn under en viss grad av tvang.

Dette er ikke sammenlignbart med tradisjonelt barnearbeid man ser i slummen..
Bør man f.eks ha samme reaksjon på barne-skuespillere som Daniel Radcliffe?

Endret av aklla
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev:
Joelsp3anuts skrev (27 minutter siden):

Hmm... Merker jeg vet ikke nok om jussen til å kunne mene så mye her.

Men ryggmargsrefleksen sier: Barn som syr klær og graver etter diamanter blir jo også gitt en mulighet. Om muligheten er god avhenger vel av arbeidsvilkår, lønn og lovgiving - ikke hvor god spindoktor arbeidsgiveren er.

Sitter i grunnen igjen med flere spørsmål enn svar etter å ha lest denne saken.

Nå er det vel de mindreårige selv som tar initiativ til å selv produsere innholdet de selv har lyst til å produsere..
Se for deg at barn blir gitt en mulighet til å selv f.eks sy klær de selv vil sy etter eget initiativ og ønske, etter design de selv ønsker å lage, er det da feil av noen å kjøpe disse klærne?

Dette er ikke noe sweat-shop der de jobber for luselønn under en viss grad av tvang.

Dette er ikke sammenlignbart med tradisjonelt barnearbeid man ser i slummen..
Bør man f.eks ha samme reaksjon på barne-skuespillere som Daniel Radcliffe?

Nå er det vel ikke om det er feil å kjøpe klærne som er spørsmålet. Tror heller det er spørsmål om det er riktig at de som ga barna symaskinen til å begynne med kan ta en del av kjøpesummen for klærne som barna solgte. Selv synes jeg ikke at Roblox er verre enn alle de loppemarkedene eller andre innsamlingsaksjoner hvor barn jobber for inntekt til musikkorps eller idrettslag etc. rundt om kring i landet.
Lenke til kommentar

Uansett om de ikke driver barnearbeid så utnytter de fortsatt stakkars barn som føler de må ha alt i spillene ved å selge de in game currency og ting i spillet. Sykt at de holder på sånn i et slikt spill og det gjør meg kvalm! Jeg er forresten 31 år og spiller Roblox fordi jeg har en ung nevø, håper virkelig ikke han blir interessert i noe annet enn selve spillet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
rabler skrev (På 5.4.2024 den 4:32 PM):

En av Norges mest vellykkede spillutviklere begynte som barn i Roblox. Jeg vet heller ikke om dette er representativt, men det er hvertfall en god indikasjon på at det ikke er utelukkende negativt.

https://www.gamer.no/artikler/naboane-star-og-skrik-i-vindauget-nar-nora-helen-18-koyrer-forbi/510807

Et barn som vokser opp under trygge kår i Norge og utvikler spill i Roblox kan ikke sammenlignes med et barn som gjør det samme i den tredje verden. En liten historie fra lykkens land gjør lite for millioner av fattige barn som utnyttes verden over. At Roblox-ledelsen vil spinne dette som utelukkende positivt er ikke veldig overraskende.

 

Dette er lite annet enn "American dream" vås. Selskapet påberoper seg å lære verden lua så da sitter vel alle i trygge jobber som programmerere snart? 12000 personer tjener på å utvikle til Roblox. Det er 0,0017 promille av verdens befolkning. Alle monner drar sies det, men ærlig talt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...