Gå til innhold

Mobilt bredbånd. Egen ruter?


Anbefalte innlegg

Vurderer å bestille mobilt bredbånd. Feks fra PlussMobil til å ha som alternativ til det vanlige internettet m.m.
Der står det (på bestilling-siden) at du kan velge ruter fra dem, eller at du har selv.

Hva er mest å anbefale, kjøpe egen ruter selv? I såfall hvilke er å anbefale til et helt vanlig/moderat bruk?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med vanlig/moderat bruk? Skal du bruke det som ditt eneste hjemmebredbånd og surfe fra PC, streame TV osv?

I tilfelle det andre internettet er nede og sånt. Kanskje ha det med meg en og annen gang.
Ganske moderat bruk antar jeg, surfe fra pc og noe stream muligens. ca 100mbps skal jo være nok for det? så tenker meg det bør være minst det hvertfall kanskje litt mer.. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (Akkurat nå):

I tilfelle det andre internettet er nede og sånt. Kanskje ha det med meg en og annen gang.
Ganske moderat bruk antar jeg, surfe fra pc og noe stream muligens. ca 100mbps skal jo være nok for det? så tenker meg det bør være minst det hvertfall kanskje litt mer.. 

Først og fremst: Det høres jo veldig ut som du likegreit kunne klart deg med å dele wi-fi fra mobilen. Sånn fra og til en og annen gang er jo det deling fra mobilen er laget for.

Ellers er det okey priser og rutere som følger med de fleste steder, men det kommer helt an på behov. Det finnes helt trådløse rutere med batteri som er laget for å ta med rundt forbi og bare plugges i en USB for å lade. Det finnes rutere laget for fastmontert hjemmebruk. Det finnes vanlige rutere for kablet internett med SIM-kort slot på.

Men alt i alt skjønner jeg ikke helt hvorfor du skulle trenge det så lenge du har en smarttelefon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det høres jo veldig ut som du likegreit kunne klart deg med å dele wi-fi fra mobilen. Sånn fra og til en og annen gang er jo det deling fra mobilen er laget for.

Men alt i alt skjønner jeg ikke helt hvorfor du skulle trenge det så lenge du har en smarttelefon.

Har lite data på mobilabo(1gb) bruker det lite. Så tenkte at med mobilt bredbånd kan det brukes mer når jeg bruker det for pc, og så kan det jo fryses når man ikke bruker det.
Hvordan wifi fra mobilen kan brukes på pc er jeg ikke inne på, men kan jo vurede det

( Fortrekker altså å bruke internett på pc, det ligger vel litt i bunn her. Gidder ikke plyndre med internett/surfing osv på en liten mobil. Det blir stort sett bare for viktige ting der, logge inn med Bank app på pc og bare sporadisk litt annet.. )

Lenke til kommentar
Delvis skrev (Akkurat nå):

Har lite data på mobilabo(1gb) bruker det lite. Så tenkte at med mobilt bredbånd kan det brukes mer når jeg bruker det for pc, og så kan det jo fryses når man ikke bruker det.
Hvordan wifi fra mobilen kan brukes på pc er jeg ikke inne på, men kan jo vurede det

Jeg tror du ender opp å betale mye mindre med å bare dele fra mobiltelefonen. Bare ta et kjapt Google-søk. Du kan oppgradere abonnementet midlertidig, eller bare kjøpe en ekstra datapakke de gangene du har behov. Veldig lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ofte kan man utvide mobilabonnementet med et sim-kort og heller endre abonnement om det skulle bli nødvendig. En ruter kan feks. kjøpes brukt. Pass på at den støtter 4G+, om ikke vil det kunne gå litt tregt til tider.

Jeg er litt usikker på om mobilabonnement kan fryses i lange perioder.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt usikker på om mobilabonnement kan fryses i lange perioder.

Du skal jo ikke fryse noe mobilabm. Da kan man jo ikke ringe lenger. Du bare oppgraderer til høyere abm de månedene du trenger. Eller kjøper datapakker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Du skal jo ikke fryse noe mobilabm. Da kan man jo ikke ringe lenger. Du bare oppgraderer til høyere abm de månedene du trenger. Eller kjøper datapakker.

Ja, jeg mente egentlig at det muligens er begresning på hvor lenge man kan fryse mobilt bredbånd. Plussmobil har rimelige mobilabonnement og datasim til kr. 29.-

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (1 minutt siden):

Plussmobil fri data 399 kr pluss datasim er din løsning om du virkelig har så lyst på en ruter 

Hvorfor det? Når han i ny og ne skal bruke litt mobilt bredbånd så skal han plutselig skifte abm til et med fri data? Når han bruker 1GB fra før av? Dårlig råd spør du meg. Det som er løsningen her er å google hvordan man deler internett fra mobilen (kostnad: 0,-). Deretter kjøpe datapakke/oppgradere abm ved behov som ikke er 399 per mnd hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det? Når han i ny og ne skal bruke litt mobilt bredbånd så skal han plutselig skifte abm til et med fri data? Når han bruker 1GB fra før av? Dårlig råd spør du meg. Det som er løsningen her er å google hvordan man deler internett fra mobilen (kostnad: 0,-). Deretter kjøpe datapakke/oppgradere abm ved behov som ikke er 399 per mnd hvertfall.

Behovet er jo håpløst i utgangspunktet så det står jo ikke på penger. Min løsning er den som er biliigst når man vil ha en løsning der man slipper å tenke på noe, bare plug and play. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Jeg tror du ender opp å betale mye mindre med å bare dele fra mobiltelefonen. Bare ta et kjapt Google-søk. Du kan oppgradere abonnementet midlertidig, eller bare kjøpe en ekstra datapakke de gangene du har behov. Veldig lett.

Høres litt ineressant ut dette. Kjøpe ekstra datapakker ja, det tenkte jeg ikke på.
Skal prøve å søke opp hvordan man kan benytte wi fi fra mobilen på PC.

Det beste ville vært om man kunne koble mobilen til stasjonær pc uten trådløst nettverkskort med kabel, og fått internettet gjennom sånn. Gjorde det en gang for lenge siden, men husker ikke hvordan det gikk til.  

Lenke til kommentar
Delvis skrev (8 minutter siden):

Høres litt ineressant ut dette. Kjøpe ekstra datapakker ja, det tenkte jeg ikke på.
Skal prøve å søke opp hvordan man kan benytte wi fi fra mobilen på PC.

Det beste ville vært om man kunne koble mobilen til stasjonær pc uten trådløst nettverkskort med kabel, og fått internettet gjennom sånn. Gjorde det en gang for lenge siden, men husker ikke hvordan det gikk til.  

Du kan bruke ladekabelen til mobilen om du har usb-c på data. Evt kjøpe overgang. Eller finne en kabel hjemme med usb-c og usb-a (den "vanlige" gamle usb) . 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpe ekstra datapakker er som regel dyrt.

Har 10GB abonnementet hos ICE. Koster 199kr. Når jeg er i Danmark på sommeren øker jeg til 30GB til 299kr. Siden jeg har roll over blir det 60GB å bruke på sommeren. Bruker telefonen som trådløs modem. Har vurdert å betale 29kr/mnd for data tvillingsim for å sette inn i en LTE modem. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

Kjøpe ekstra datapakker er som regel dyrt.

Har 10GB abonnementet hos ICE. Koster 199kr. Når jeg er i Danmark på sommeren øker jeg til 30GB til 299kr. Siden jeg har roll over blir det 60GB å bruke på sommeren. Bruker telefonen som trådløs modem. Har vurdert å betale 29kr/mnd for data tvillingsim for å sette inn i en LTE modem. 

Ja, eller om man blir værende i Norge så kan man bare slå på Fri Data for en hundrings!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Hvorfor det? Når han i ny og ne skal bruke litt mobilt bredbånd så skal han plutselig skifte abm til et med fri data? Når han bruker 1GB fra før av? Dårlig råd spør du meg. Det som er løsningen her er å google hvordan man deler internett fra mobilen (kostnad: 0,-). Deretter kjøpe datapakke/oppgradere abm ved behov som ikke er 399 per mnd hvertfall.

 

Komplett ubrukelig skrev (2 timer siden):

Du kan bruke ladekabelen til mobilen om du har usb-c på data. Evt kjøpe overgang. Eller finne en kabel hjemme med usb-c og usb-a (den "vanlige" gamle usb) . 


Testet dette, det var enkelt og ser ut til å fungere bra👍Da tror jeg nesten at det holder som løsning foreløpig, blir antagelig ikke behov så ofte.  

 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (33 minutter siden):

Ja, eller om man blir værende i Norge så kan man bare slå på Fri Data for en hundrings!

Har aldri brukt det. Eneste grunnen jeg øker data på sommeren er streaming av TV via T-We appen. Ungene ser tegnefilm etc 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...