Gå til innhold

Harddisk kjøling


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en kabinett vifte i front i PC-en som ikke vifter lengre, den er forran harddiskene mine. Vet ikke om den er helt død da led lysene får strøm og funker, men viften snurrer ikke. Spørsmålet er hvor lenge kan harddiskene stå uten vifte kjøling? Har reformaterer PC-en og holder på med og finne ut om den viften er kaputt eller ikke. 
takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært mange undersøkelser angående temperatur på harddsiker og levetid. Jeg så en studie som konkluderte med at ca 40 grader var en fin driftstemp. 25-30 grader som det fort blir med kjøling kan være for kaldt. Med mindre du har masse harddisker montert tett sammen går det nok fint uten vifte. Du kan evt bare finne en gammel vifte som funker og sette den på svært lav fart, lydløs, for å ha bare litt kjøling. Det skal veldig lite til. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det har vært mange undersøkelser angående temperatur på harddsiker og levetid. Jeg så en studie som konkluderte med at ca 40 grader var en fin driftstemp. 25-30 grader som det fort blir med kjøling kan være for kaldt. Med mindre du har masse harddisker montert tett sammen går det nok fint uten vifte. Du kan evt bare finne en gammel vifte som funker og sette den på svært lav fart, lydløs, for å ha bare litt kjøling. Det skal veldig lite til. 

Takk for svar, er vertfall 8-10cm mellomrom, så satser på det går greit da 

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Det har vært mange undersøkelser angående temperatur på harddsiker og levetid. Jeg så en studie som konkluderte med at ca 40 grader var en fin driftstemp. 25-30 grader som det fort blir med kjøling kan være for kaldt. Med mindre du har masse harddisker montert tett sammen går det nok fint uten vifte. Du kan evt bare finne en gammel vifte som funker og sette den på svært lav fart, lydløs, for å ha bare litt kjøling. Det skal veldig lite til. 

Mulig det er samme undersøkelse jeg også har sett. Mener å huske den jeg så var fra skylagring/en serverpark hvor de konkluderte med at harddisker som hadde en del arbeidstemperatur holdt lenger enn de som var kjølige. Fullt mulig som du er inne på at omkring 40 grader eller deromkring er det optimale. Så ja, kjøling er nok heller en ulempe enn en fordel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...