Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hard bremsedal på morgenen


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har merket en ting ved enkelte tilfeller i løpet av vinteren (men ikke tenkt så mye over fersk som jeg er).

Når bilen min (Tiguan 2013) har stått over natta (lave temperaturer) er av og til bremsepedalen stein hard om morgenen. Den løser seg med en gang bilen tenner. Ingen varsler/motorlamper, og bremsene fungerer såvidt jeg vet greit.

Kan dette tyde på en vakumlekkasje el.l? Og er det noe som må fikses asap? Det har nok vært sånn noen måneder, men som sagt uten at jeg har tenkt så mye over det.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt vanlig. Vakumet forsvinner over tid. Spesielt hvis det er kaldt. Hvis pedalen siger inn idét du starter så skal alt være i orden.

Edit: Altså, hvis du presser ned pedalen mens du starter så skal pedalen synke når motoren starter.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, sedsberg said:

Helt vanlig. Vakumet forsvinner over tid. Spesielt hvis det er kaldt. Hvis pedalen siger inn idét du starter så skal alt være i orden.

Edit: Altså, hvis du presser ned pedalen mens du starter så skal pedalen synke når motoren starter.

Takk for svar! Får opp så mange treff med vakumlekkasjer når man søker på det, så tenkte jeg måtte sjekke 😊 spesielt når man bor i fjellheimen så er bremser litt viktig 🤣

Lenke til kommentar
Just now, thbergseng said:

Takk for svar! Får opp så mange treff med vakumlekkasjer når man søker på det, så tenkte jeg måtte sjekke 😊 spesielt når man bor i fjellheimen så er bremser litt viktig 🤣

Jepp, den siger inn momentant når jeg starter bilen.

Lenke til kommentar

Har forøvrig en liten ting jeg har merket i det siste som jeg kan spørre om her før jeg lager en ny tråd.

Jeg syns å merke at styringen på bilen virker litt "rykkete" de første minuttene jeg kjører. Jeg er litt usikker på om det er noe jeg innbiller meg etter å ha kjørt min kones nye T-Roc en stund 😅

Den er ikke tung å styre, men det kjennes ut som rattet går litt rykkete med en gang jeg begynner å kjøre. Det går over etter noen minutter.

Er det noen som har opplevd noe lignende?

Skal sjekke servoolja etterpå :) 

Lenke til kommentar

Bremsevæske er hygroskopisk, dvs trekker til seg vann over tid.  Derfor skal den byttes annethvert år uansett kjørelengde.

Vann i bremsevæsken vil kunne bli til is ved lave temperaturer (bremsevæsken blir mer slushy) og motsatt hvis du bremser lenge og hardt så vil vanninnhold kunne gjøre at bremsevæsken koker og all bremseeffekt forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Rune_says said:

Bremsevæske er hygroskopisk, dvs trekker til seg vann over tid.  Derfor skal den byttes annethvert år uansett kjørelengde.

Vann i bremsevæsken vil kunne bli til is ved lave temperaturer (bremsevæsken blir mer slushy) og motsatt hvis du bremser lenge og hardt så vil vanninnhold kunne gjøre at bremsevæsken koker og all bremseeffekt forsvinner.

Bremsevæsken ble skiftet i fjor sommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...