Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har skyld her? NAV eller arbeidsgiver?


Gjest 44ae0...4bc

Anbefalte innlegg

Gjest 44ae0...4bc

Jeg er arbeidsledig etter å ha mistet jobben min ved nyttår, var samtidig delvis sykemeldt. Så kanskje kjip situasjon å være i å miste jobben når man er syk.

Heldigvis så er retten til sykepenger uavhenging av arbeidsforhold så lenge man har opparbeidet seg rettighetene i forkant.

Fra 1.januar så har jeg gjort alt riktig, legen har krysset av for at jeg er arbeidsledig når han har sendt sykemelding, jeg har bekreftet at opplysningene stemmer, og når jeg har fylt inn søknad for sykepenger har jeg valgt at jeg er arbeidsledig som min situasjon, der jeg før har krysset av for ansatt og hvem arbeidsgiver er.

I januar så jeg under mitt sykefravær at min forrige arbeidsgiver fortsatt lå under mitt arbeidsforhold på mitt sykefravær, dette fikk jeg ikke til å fjerne manuelt selv. Jeg kunne fjerne lederen bare. Så tok jeg kontakt med NAV om dette, og jeg fikk bare til svar at alt så riktig ut fordi jeg hadde krysset av for at jeg var arbeidsledig når jeg bekreftet sykemeldingen. Så da hørtes det ut som alt var helt fint. 

Min forrige arbeidsgiver forskutterte sykepengene.

Det har skuret og gått og jeg har ikke sett noe til sykepengene, men så leste jeg på siden at behandling av søknad kunne ta 4 uker for nye søknader og 3 uker, så tenkte jeg at det var grunnen til at det dro ut.

For ca. en uke siden tok jeg kontakt med NAV og spurte når jeg kunne forvente å få utbetalte sykepengene, og påpekte at nå hadde det gått 6 uker siden jeg sendte inn søknad for januar.

Da fikk jeg plutselig svar at NAV har utbetalt sykepenger til min forrige arbeidsgiver, fra januar til mars, fordi min gamle arbeidsgiver ikke har sendt inn ny inntektsmelding med info om stopp av forskuttering, jeg ble bedt om å kontakte dem for å be dem sende inn sånn at NAV kan rette. 

Nå har jeg fikset dette, min gamle arbeidsgiver har sendt inn dette nå og jeg venter fortsatt på at NAV skal utbetale.... 

Jeg sitter her ganske så sjokkert tilbake og lurer på hvordan det er mulig at det kan svikte såpass i to ledd. For det første har min forrige arbeidsgiver tydeligvis mottatt sykepenger av en ansatt i over 2 måneder uten å reagere, for det andre har NAV til tross for at jeg har huket av for jeg ikke er ansatt hos denne arbeidsgiveren, likevel klart å utbetale til dem. Da lurer jeg i det hele tatt på hva som er poenget med å sende inn søknad om de ikke kontrollerer opplysningene. Det virker som de mener helt og holden at det er arbeidsgiver sin feil som ikke har sendt det de skulle, samtidig som en i kontaktsenteret i januar skrev til meg at alt er i orden. 

Det verste av alt at det ser ut som ingen hadde reagert om jeg ikke selv hadde tatt kontakt og etterlyst pengene, så dette kunne jo dratt ut enda lenger.

Ikke får jeg beklagelse eller noe som helst forsikring om at de kommer til å prioritere å ordne utbetalingen nå.

NAV skylder meg ganske mye penger nå, men jeg vet ikke når jeg kan forvente å få dem. Siden de ikke svarer meg på når jeg får det utbetalt så blir det vel neppe før påske. Nå sitter jeg her med kredittkort der rentene akkurat har begynt å løpe, så dette koster meg dyrt. Jeg klarer meg så vidt enda, har familie som kan hjelpe og har i verste fall en bil jeg kan selge, men jeg sitter her og tenker på hvordan det er mulig at vi kan ha et så dårlig system som går ut over sårbare og syke mennesker. Det er helt absurd at man som bruker kan gjøre alt rett og lever i god tro, også blir man sviktet fra flere hold, får ingen beklagelse, ingen vilje til å rette opp i fortløpende. Dette er bare trist.

 

Anonymous poster hash: 44ae0...4bc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe som det har lite for seg å spekulere i hvem sin skyld dette er. Hverken NAV eller arbeidsgiver kommer til å gi deg noe kompensasjon for dette.

Sannheten er at for ethvert firma med mange ansatte, så er det inn og utbetalinger på diverse kontoer hele tiden, alt fra skattekonto til forskuttering av sykepenger etc. 

Det er ingen som sitter og manuelt sjekker hver eneste inn og utbetaling, men heller avstemminger ved slutten av en måned eller kvartal, og da går man inn på eventuelle avvik for å nøste opp i disse.

Til syvende og sist, så er det arbeidsgiver som er ansvarlig for å sende inn inntektsopplysninger til NAV, så er det arbeidsgiver som har sviktet. Ikke NAV. Og NAV skylder deg ikke penger. Frem til NAV har fått papirer som de trenger, samt behandlet din søknad, så er ditt utestående hos NAV 0,-

I det øyeblikket saken blir behandlet, så endrer dette seg, og da betales det ut fortløpende. 

Lenke til kommentar
Gjest 44ae0...4bc skrev (21 timer siden):

men jeg sitter her og tenker på hvordan det er mulig at vi kan ha et så dårlig system som går ut over sårbare og syke mennesker.

Systemet er ganske bra jevnt over. Digitaliseringen har gjort at ting går raskere og tryggere enn noen gang. Ingen systemer er perfekt, og det er lett å glemme hvor komplekse slike systemer er både i form av IT-systemer men også på et fysisk nivå med organisering og de som jobber med sakene.

Det er naivt å tro at ingen feil blir å skje, og når det gjelder såpass viktige ting som lønn når man ikke har en buffer å leve på så må man dessverre følge opp selv. Det er akkurat som at som regel får du ikke beskjed om alt du har krav på her i landet, og man må undersøke selv for å få tildelt ting. 

Systemet vårt krever at de som har krav på ting også bidrar. Kanskje det burde bli kommunisert tydeligere. Akkurat på samme måte som man må sjekke alle lønnsslipper, skattemeldinger og liknende så må man også følge opp på søknader rundt sykepenger og slikt. Det har jo du gjort her og da ser det jo ut til å løse seg.

Når det er flere ledd involvert (Deg, NAV, arbeidsgiver(e)) så er det sårbarheter der noen gjør feil som ikke blir oppdaget. Det er synd, men man blir aldri helt kvitt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (På 21.3.2024 den 11:13 AM):

Dette er noe som det har lite for seg å spekulere i hvem sin skyld dette er. Hverken NAV eller arbeidsgiver kommer til å gi deg noe kompensasjon for dette.

Sannheten er at for ethvert firma med mange ansatte, så er det inn og utbetalinger på diverse kontoer hele tiden, alt fra skattekonto til forskuttering av sykepenger etc. 

Det er ingen som sitter og manuelt sjekker hver eneste inn og utbetaling, men heller avstemminger ved slutten av en måned eller kvartal, og da går man inn på eventuelle avvik for å nøste opp i disse.

Til syvende og sist, så er det arbeidsgiver som er ansvarlig for å sende inn inntektsopplysninger til NAV, så er det arbeidsgiver som har sviktet. Ikke NAV. Og NAV skylder deg ikke penger. Frem til NAV har fått papirer som de trenger, samt behandlet din søknad, så er ditt utestående hos NAV 0,-

I det øyeblikket saken blir behandlet, så endrer dette seg, og da betales det ut fortløpende. 

Dette stemmer ikke. Hans utestående hos NAV er hans sykepenger. Disse skulle ikke vært betalt til arbeidsgiver, og uavhengig av skyld hos NAV skal NAV utbetale til den trygdede.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (18 timer siden):

Dette stemmer ikke. Hans utestående hos NAV er hans sykepenger. Disse skulle ikke vært betalt til arbeidsgiver, og uavhengig av skyld hos NAV skal NAV utbetale til den trygdede.

Jeg tolker dette annerledes. Slik jeg ser det, så er refusjonen NAV har gjort til arbeidsgiver en sak for seg selv. Det er arbeidsgiver som må søke om refusjon når de forskutterer sykepenger, så at NAV har utbetalt til arbeidsgiver betyr jo at de har behandlet et refusjonskrav fra arbeidsgiver. For at dette ikke skal forekomme, så vil jeg nesten tro at da må TS ha krysset ut for at arbeidsgiver forskutterer penger, og at da blir sykepengekravet utbetalt til arbeidsgiver. 

Sykepengekravet til TS fremstår for meg som ubehandlet, og dermed er utestående kr 0,- frem til sykepengekravet blir behandlet.

 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe avkrysningsskjema i sykepengekravet for at arbeidsgiver utbetaler sykepenger. Det er _arbeidsgiver_ som krysser av dette i _arbeidsgivers_ skjema. 

Arbeidsgivers krav er ikke et selvstendig sykepengekrav. Det er et krav på utbetaling av TS' ytelse, og for å utbetale til arbeidsgiver må kravet fra TS være behandlet. 

Lenke til kommentar
Gjest 44ae0...4bc
Leatherass skrev (4 timer siden):

Jeg tolker dette annerledes. Slik jeg ser det, så er refusjonen NAV har gjort til arbeidsgiver en sak for seg selv. Det er arbeidsgiver som må søke om refusjon når de forskutterer sykepenger, så at NAV har utbetalt til arbeidsgiver betyr jo at de har behandlet et refusjonskrav fra arbeidsgiver. For at dette ikke skal forekomme, så vil jeg nesten tro at da må TS ha krysset ut for at arbeidsgiver forskutterer penger, og at da blir sykepengekravet utbetalt til arbeidsgiver. 

Sykepengekravet til TS fremstår for meg som ubehandlet, og dermed er utestående kr 0,- frem til sykepengekravet blir behandlet.

 

Nope, det har jeg ikke krysset av for. Man krysser ikke av for noe slikt i skjema.

Det foregår slik. Når legen sender inn sykemelding, skal lege også legge inn hva som er situasjonen for den syke, og der kan legen skrive in feks. hvor en jobber, eller som i mitt tilfelle velge arbeidsledig. Så får jeg melding om at legen har sendt inn sykemeldingen, og jeg må bekrefte at opplysningene stemmer, da har jeg sjekket over at legen har valgt riktige opplysninger. Så til slutt, så må man sende søknad når perioden er over, der man bekrefter om man har brukt sykemeldingen, krysset av for at man ikke har vært i utlandet/vært syk og sist men ikke minst hva som er situasjonen. Dermed er det i løpet av en sykemelding både bekreftet fra lege, av meg og ved innsending av søknad av hva som er min situasjon.

Har forøvrig endelig fått bekreftelse på NAV på at de har ordnet opp forskuddteringen og sykepengene vil bli utbetalt til meg om noen få dager. Men måtte mase og spørre konkret for å få en status i saken. 

Det er ingen måte å faktisk se enda på at søknadene er ferdigbehandlet og utbetalt under mitt sykefravær. Til forskjell fra meldekort der man kan se at meldekortet er beregnet. Med andre ord har jeg ingen grunnlag for å vite at søknaden faktisk er ferdigbehandlet før det kommer frem på utbetalinger, som gjør til at det var umulig for meg å se noen plass at NAV faktisk hadde behandlet søknad om sykepenger og utbetalt til arbeidsgiver. Når det samtidig står på siden på siden til NAV at behandling av søknad kan ta opp til 4 uker hadde jeg ingen grunnlag for å oppdage at de i mellomtiden hadde utbetalt sykepenger til min arbeidsgiver i stedet.  Det burde jo i det minst gå an å se under mitt sykefravær status på søknaden, om de er ferdigbehandlet eller ei.

Anonymous poster hash: 44ae0...4bc

Lenke til kommentar
Gjest 44ae0...4bc
Leatherass skrev (5 minutter siden):

Da tok jeg feil. Kan sverge på at jeg har krysset av for at arbeidsgiver forskuttererer tidligere, men riktignok lenge siden jeg har levert en sykemelding. 

Det har sikkert vært annerledes før, men nå hentes jo informasjon om arbeidsgiver fra A-registeret, og når arbeidsgiver er lagt inn vil det jo automatisk komme frem om arbeidsgiver forskutterer sykepenger eller ikke. Det har jeg kunne se under mitt sykefravær fra starten, der står det "Ditt arbeidsforhold - også informasjon om at arbeidsgiver utbetaler lønn etter de 16 første dagene av sykefravær - ergo forskuttering av sykepenger".

Anonymous poster hash: 44ae0...4bc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...