Gå til innhold

Pensjon når man blir ufør?


Anbefalte innlegg

Jeg er en av de med fysisk krevende jobb og som da hadde mulighet for å gå av med pensjon ved 62år. Den ble så hevet til 65år og nå skal vi da altså jobbe til vi er 70. Det er helt urealistisk da 70% av mine kolleger ikke vil greie det og de 30% resterende vil rett og slett sinke produksjonen. Hvilken effekt vil det ha for pensjonen når man blir ufør 5år før pensjonsalder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå snakker jeg uten detalj kunnskap om loven og uten faktisk å ha regnet på dette. 

Men jeg vil tro den som blir ufør som 60 åring og dermed er ufør fram til 67 (eller 70 hvis de endrer eller har endret)  kommer mye bedre ut av det økonomisk enn de som pensjonerer seg når de er 62.  

Endret av HW1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Loko said:

Minpensjon.no

Hva man får når man blir pensjonist og har jobbet frem til pensjon er en ting. Hva som skjer hvis man blir ufør før den tid er det jeg lurer på. Antar det blir en avkortning av pensjonen man får ved 67/70år og man vanligvis ville gått av.

Lenke til kommentar

Har konsekvenser for AFP i privat sektor, står det her. 

https://viover60.no/artikler/ufor-for-alderspensjon-dette-ma-du-vite/

Det lønner seg å jobbe litt ved siden av uføretrygden. Men det er nokså selvsagt. Det er ulikt i offentlig og privat sektor, og har en eventuell ektefelle pensjon eller ikke. En ektefelle som ikke tjener noe kan øke pensjonen, hvis NAV blir gjort oppmerksom på det. Bruk kalkulatoren DinPensjon.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...