Gå til innhold

Noen som kan forklare et helt enkelt nettverksoppsett som passer hos oss?


Anbefalte innlegg

Synes det er litt av en jungel å finne ut av hvordan vi skal sette opp nettverket vårt hjemme for å få ordentlig dekning. 

- vi har altibox, inntaket går til sikringsskap i kjelleren. Skapet er i metall og det er både ventilasjonsrør i metall over skapet og betong i etasjeskille, så ingenting av trådløse signaler slipper ut derfra.

- det er trukket cat6 kabel til stue i 1. etasje og stue i 2 etasje, hver etasje er ca 90 kvm der stuen er i enden.

- vi har til nå hatt Google Wifi med hovedenhet koblet til uttak i 1 etasje, og så er det seriekoblet til 2 punkter i 2. etasje. Dette fungerer ikke så bra. Antar det er fordi hastigheten halveres mellom punkter eller fordi signalet blir dårligere av å gå gjennom etasjeskille. Og at systemet er klart til å byttes ut, det er 5 år gammelt, så kanskje ikke så rart. Ser det er dårlig forbindelse mellom punktene selv om det bare er et vanlig etasjeskille (bjelkelag) og litt tv-benk mellom to av de. 

- hvis vi skal bytte dette lurer jeg nå på om det lønner seg med nytt mesh nettverk, eller om det finnes en bedre løsning der man kan koble to punkter (aksesspunkt?) med sterkt signal på de kablede uttakene, et i hver etasje, og likevel bare ha ét samlet trådløst nettverk i huset? 

- Hvilket utstyr trenger jeg i så fall, hvordan skal det kobles sammen og hvordan settes det opp?

Som dere skjønner er jeg ikke så veldig flink til dette, så det er viktig at det er enkelt og gjerne forklar med helt enkelt språk 😅

Hilsen den digitale amøbe.

Endret av Flamingooo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (57 minutter siden):

Du kan glemme å finne noe som er enkelt.

Jeg anser TP-Link Deco som det minst kompliserte systemet.

Takk for svar, mobile999! 


Nå har jeg prøvd å sjekke litt på dette, men forstår ikke om jeg kan plugge to enheter på uttaket i veggen i hver sin etasje, eller om det bare er 1 i veggen + ekstrapunkter i meshnettverket som da henter forbindelse fra første punkt? 😵‍💫🙈 Og trenger jeg egentlig å koble to punkter i veggen, eller er det bedre med 1 + mesh? For det er konsoll nettverket vårt fungerer i dag.

Lenke til kommentar
Flamingooo skrev (13 minutter siden):

Nå har jeg prøvd å sjekke litt på dette, men forstår ikke om jeg kan plugge to enheter på uttaket i veggen i hver sin etasje, eller om det bare er 1 i veggen + ekstrapunkter i meshnettverket som da henter forbindelse fra første punkt?

Dette er noe som må sjekkes i spesifikasjonene før man kjøper. Det du trenger er "kablet backhaul".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Flamingooo said:

Ah, perfekt, da skal jeg gå i butikken å spørre etter det 👍

Tp-Link Deco støtter kablet backhaul. Jeg har Tp-Link Deco M9+ (litt eldre modell) og Altibox. En jeg kjenner har Tp-Link Deco X60. Du kan bruke Deco-modellene både kablet og trådløst, men kablet er best. Deco er veldig lett å sette opp (du trenger mobil under oppsett).

Endret av cacb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Hvilken butikk?

Hva slags internett har boligen?

Ble anbefalt Elkjøp eller lignende, evt har altibox egne rutere.

Vi har fiber fra altibox. Leieboerne er koblet på samme, men med egen ruter og nettverk.

Lenke til kommentar
cacb skrev (2 minutter siden):

Tp-Link Deco støtter kablet backhaul. Jeg har Tp-Link Deco M9+ (litt eldre modell) og Altibox. En jeg kjenner har Tp-Link Deco X60. Du kan bruke Deco-modellene både kablet og trådløst, men kablet er best.

Så bra! Den skal jeg sjekke ut! Hvordan har du koblet switcher og lignende i systemet ditt? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Flamingooo said:

Så bra! Den skal jeg sjekke ut! Hvordan har du koblet switcher og lignende i systemet ditt? 

I mitt oppsett har jeg satt Altibox hjemmesentral i bromodus og koblet en Deco-node med kabel til den (se Altibox innstruks for bromodus). Da er det Deco-systemet som er ruter.  Jeg har kablet videre til en annen Deco-node på andre siden av huset, og en TP-link switch i mellom, der er det koblet en NAS-disk og diverse annet. En tredje Deco-node står trådløst i kjelleren der jeg har en liten server. Det er mange muligheter, pass på å bruke nye cat6-kabler.

Endret av cacb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke f.eks. Deco X10 har kablet backhaul.

Flamingooo skrev (5 minutter siden):

Vi har fiber fra altibox. Leieboerne er koblet på samme, men med egen ruter og nettverk.

Hva mener du med egen router og nettverk? Hvis du deler din Altibox fiber med leieboeren bør du forsikre deg om at nettverket deles opp slik at leieboerens nettverk ikke kan kommunisere med ditt nettverk. Hvordan er dette gjort?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke f.eks. Deco X10 har kablet backhaul.

Hva mener du med egen router og nettverk? Hvis du deler din Altibox fiber med leieboeren bør du forsikre deg om at nettverket deles opp slik at leieboerens nettverk ikke kan kommunisere med ditt nettverk. Hvordan er dette gjort?

De har egen router med eget nettverksnavn og passord. De har ikke brukernavn og passord til nettverket vårt. De har egen kabel ut fra boksen i kjelleren (det er 4), bromodus er av. Men klart, om vi plutselig kobler samme merke noder kan det nok bli kaos. Tror imidlertid at leiligheten vi leier ut er såpass liten at slikt nettverk hadde vært fullstendig overkill. Etter hva jeg har sett har de helt enkelt oppsett. Det er betonggulv, fliser og masse isolasjon i bjelkelaget, så er uansett ganske dårlig forbindelse gjennom etasjeskillet til kjelleren - vi får så vidt kontakt med altibox-boksen om vi står rett over der den er plassert (og der er det ikke fliser, men ventilasjonsrør). Godt mulig vi er naive her altså - men det fungerer utmerket og har aldri skapt noe som helst av problemer.

Lenke til kommentar
Flamingooo skrev (5 minutter siden):

De har egen router med eget nettverksnavn og passord. De har ikke brukernavn og passord til nettverket vårt. De har egen kabel ut fra boksen i kjelleren (det er 4), bromodus er av.

Jeg er ganske sikker på at dette ikke umuligjør at nettverkene kan kommunisere med hverandre. Det er mulig at utstyret dere bruker har funksjonalitet til å sperre slik kommuniksjon, men er det aktivert?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (20 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at dette ikke umuligjør at nettverkene kan kommunisere med hverandre. Det er mulig at utstyret dere bruker har funksjonalitet til å sperre slik kommuniksjon, men er det aktivert?

Ikke noe vi har stilt inn nei. Men ser hvilke enheter som er pålogget, og det er bare våre. Er ikke så bekymret for dette altså siden vi har er godt forhold til leieboerne våre, men kan man sperre det på Deco? Ville jo umiddelbart tenkt at man var beskyttet mot at andre bruker vårt nettverk dersom de ikke har passord?

Lenke til kommentar
Flamingooo skrev (3 timer siden):

Ville jo umiddelbart tenkt at man var beskyttet mot at andre bruker vårt nettverk dersom de ikke har passord?

Når nettverksutstyr er koblet sammen (f.eks. med kabel) og det ikke er gjort "riktig", kan man være uheldig og åpne mulighet for at kommunikasjon mellom nettverkene blir mulig. Dette er altså på et "annet nivå" og har ingenting med at de ikke har passord eller at dere ser hvilke enheter som er "pålogget".

Jeg vet ikke hva slags sperrer som er mulig på deco.

Har dere kun internett fra Altibox eller har dere/leieboeren også tv-signaler fra Altibox?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Når nettverksutstyr er koblet sammen (f.eks. med kabel) og det ikke er gjort "riktig", kan man være uheldig og åpne mulighet for at kommunikasjon mellom nettverkene blir mulig. Dette er altså på et "annet nivå" og har ingenting med at de ikke har passord eller at dere ser hvilke enheter som er "pålogget".

Jeg vet ikke hva slags sperrer som er mulig på deco.

Har dere kun internett fra Altibox eller har dere/leieboeren også tv-signaler fra Altibox?

Vi har både tv og fiber allesammen. Men leieboerne bruker ikke TV-signalene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...