Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er problemet med laptopen min?


Anbefalte innlegg

Heisan, 

 

Har en ASUS TUF Gaming A17 FA706IU 17,3" FHD 120 Hz laptop som jeg kjøpte i 2021. Den har fungert meget bra, men i de siste månedene har den begynt å oppføre seg litt rart noen ganger. Jeg kan spille i et par timer der alt går fint, men så begynner den plutselig å skape seg. Har gjort en del feilsøking og løst et par problemer underveis slik at blue screen sluttet å dukke opp, og hadde i tillegg et problem med at ikonene i verktøylinjen gikk ut av posisjon (har dessverre ikke bilde på dette), men tror det har løst seg etter litt feilsøking og problemløsning.  

 

Hovedproblemet i det siste er at maskinen låser seg og får svart skjerm noe som gjør at jeg på tvinge restart av maskinen. 
I går oppstod et problem som vises i bildene i vedlegget. Har aldri sett noe lignende.
Noen som vet hva som kan forårsake dette/disse problemene og som muligens har en løsning?
Noe feil med skjermen eller skjermkortet? Kan det være at kjølepasta på CPU må byttes? 

Skjønner at laptoper ikke alltid har så lang levetid, men synes 2 og et halvt år er i korteste laget :( 

 

Mvh, 

Bekymret datagutt

 

pixler 1.jpg

pixler 2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, TheKims said:

Kan se ut som du har noe krøll med grafikkortet. Ville startet med å bruke DDU for å avinstallere driver for så å installere på nytt. Visst ikke det hjelper så har du alltids 5 år reklamasjon.

Mange takk! Skal avinstallere driveren og se om det hjelper :D 

Lenke til kommentar

De gangene jeg har sett noe sånt har det vanligvis vært feil temmelig nært utgangstrinnet. Som du ser er grafikken under problemet helt grei, men det er korrupsjon av data over der igjen som kan tyde på problemer med minnet i utgangsbufferet.

Sjekk gjerne om du kan avsløre overopphetning. Fikk dette selv på et GeForce kort i sin tid og det havnet i søpla da ingenting funker for å fikse det. Støtter å gjøre det du kan med maskin og drivere.

Lenke til kommentar

At det kommer "etter et par timer" tyder på overoppheting. Artifactene du ser er typisk fra overopphetet videoram. Sjekk at viftene går som de skal, og at det ikke ligger støv og smuss og tetter for luftflyten inn og ut. Har du endret noe med vifteprofiler, nullstill det.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, vidor said:

De gangene jeg har sett noe sånt har det vanligvis vært feil temmelig nært utgangstrinnet. Som du ser er grafikken under problemet helt grei, men det er korrupsjon av data over der igjen som kan tyde på problemer med minnet i utgangsbufferet.

Sjekk gjerne om du kan avsløre overopphetning. Fikk dette selv på et GeForce kort i sin tid og det havnet i søpla da ingenting funker for å fikse det. Støtter å gjøre det du kan med maskin og drivere.

Takk for svar. Har overvåket temperaturen til CPU i hvert fall, og modifisert strømforsynings innstillingene for å senke temperaturen litt. Nå ligger temperaturen stabilt på ca. 65-75 grader C på CPU (Tidligere kunne den være på 75-90 grader C) Har også rengjort innsiden av laptopen for støv. Har ikke sjekket temperaturen på GPU, så jeg tror jeg må se på det også 👍

Problem oppstår alltid mellom 1-3timer etter jeg lukker den opp. Veldig trist å måtte kaste den ettersom den funker fint ellers :( 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, likferd said:

At det kommer "etter et par timer" tyder på overoppheting. Artifactene du ser er typisk fra overopphetet videoram. Sjekk at viftene går som de skal, og at det ikke ligger støv og smuss og tetter for luftflyten inn og ut. Har du endret noe med vifteprofiler, nullstill det.

Takk for svar. Skal sjekke temperatur til GPU. CPU ligger stabilt på 65-75 grader C. Innsiden er renset for støv og det var ikke så ille innvendig når jeg renset den. Har aldri endret vifteprofiler :) 

Lenke til kommentar

Nvidia eller produsent av laptopen har sikkert noe software der en kan lese ut GPU temperatur og gjøre innstillinger for GPU.

Om en kan justere ned effekt eller frekvens på GPU så en får lavere temperatur kan det tenkes at det hjelper på problemet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er nok smart med en repaste av kjølepasta. Denne tørker normalt ut over tid og gir lavere effekt som fører til at temperaturer bygger seg opp. Det at du har fått ned temperaturen ved rens er bra, men du blir ikke kvitt slitasjen som har skjedd mens ting har vært for varmt tidligere, så nå bør du gjøre det du kan for at ting skal blir så godt kjølt du får til. Nvidia har f.eks 90 grader som makstemperatur på sine GPU-løsninger.

Jeg bruker som regel entusiast-kjølepasta som Arctic Silver 5, Thermal Grizzly Kryonaut eller TX4. Ikke bruk for mye av det, men samtidig må du ha nok til å gi bra nok varmeledning. Husk å rens bort den gamle pastaen før du legger på nytt. Bruk isopropanol for å fjerne fettrester og annet smuss før du smører på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...