Gå til innhold

Selvhosting


Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på hva slags løsninger brukerne her inne på diskusjon.no har for egne nettverkstjenester i hjemmet?

Selv har jeg en eldgammel server stående i gangen i et skap for seg selv som har duret trust og trofast 24/7 siden 2011. Bruker en Pi3 for lokal DNS og på serveren har jeg 2stk Xeon prosessorer med 96 gb på et supermicro hovedkort i en helt ordinær ATX forpaktning. På softwaresiden kjører jeg illumOS (tidligere Solaris), en Svr4 avart av Unix. Sonesystemet til Solaris og ZFS filsystemet er hovedårsaken til at jeg valgte å bruke det og det fungerer utmerket til mitt bruk. Jeg kan kjøre så og si alt jeg ønsker på det av diverse tjenester. Matrix, Mastodon, Jellyfin, Nextcloud - alt med reverse proxy via apache og et mylder av forskjellige dedikerte servere for diverse spill.

Det eneste jeg savner er en dedikert IP så jeg kunne ha kjørt min egen mail server også hjemmeifra (har det og, men det er på en egen linode).

Det jeg er mest fornøyd med er platelageret. 4stk 2TB WD Reds også kjøpt i 2011 og det har aldri vært noe feil med de (men det er vel bare tidsspørsmål nå).

Så hva kjører andre folk her inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjørte to 2U dell servere frem til strømprisene skøyt i været med proxmox løsning på de slik at det var redundans. Siden jeg skrudde de av har jeg flyttet ting over til desktop maskinen og kjører VM fra den til div ting. Brannmuren ble byttet ut med ubiquiti dreammachine når dette skjedde også så at det ble en maskin mindre å kjøre til det. 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
minim skrev (4 timer siden):

kjørte to 2U dell servere frem til strømprisene skøyt i været med proxmox løsning på de slik at det var redundans. Siden jeg skrudde de av har jeg flyttet ting over til desktop maskinen og kjører VM fra den til div ting. Brannmuren ble byttet ut med ubiquiti dreammachine når dette skjedde også så at det ble en maskin mindre å kjøre til det. 

Ja, jeg vurderte også å hanke inn brukt serverhardware i den formfaktoren. Det er jo mye brukt man kan få billig, men jeg slo det fra meg som upraktisk pga plass men mest som du er inne på, strømbruk.

Lenke til kommentar

Har en supermicro SOC build med lsi raid og sas disker. Bygget for å være stillegående og generere lite varme ettersom jeg bor i leilighet. Kjører esxi og er til små utility vm / containere, local wireguard osv.  Før virtualiserte jeg også router, men har gått bort i fra det for å eliminere kompleksitet når du plutselig har en oppgradering som ikke går som forventet og "kunden" (samboer) ringer. Tenker også på en "break-glass" løsning med en ferdig-konfigurert ISP router som kan kobles til med fargede kabler via telefon dersom jeg er på reise. 😄 

For tyngre løft og offentlige tjenester som spillserver, git, DNS, epost, www, mer containere har jeg et par baremetal maskiner i ulike datasenter, mens tjenester som konsumeres fra hjemmet er tilgjengelig via wireguard og av og til ssh tunneller. 

Å holde spf, MX og clean SBL for mailserver på dynamisk IP adresse er noe herk. Deler kan forsåvidt automatiseres og hookes fra dhcp config, men det er ikke verdt det imo. DNS oppslag caches og utgående smtp er ofte blokkert fra ISP nett. Epost skal være så pålitelig du får det og jeg ønsker ikke utfall, om enn kort, ved endring av IP adresse. 

Har også en del i sky (GCP + AWS, noe Azure) og flytter mer og mer dit, rett og slett pga overlegene muligheter for automatisering og gitops, men det hjelper at jobb stiller ressurser. 

Lenke til kommentar

Kjører noe janky greier da jeg ennå ikke har satt opp noe varig ennå. 

Planene er å bruke flere overskuddsPCer til Proxmox med TrueNAS, Minecraft server, jellyfin, pihole osv. Har også lyst å teste ut Tailscale. Kjøre Windows i VM med PCIe pass-through. Oppgradere til kablet 2.5GHz nettverk siden alle PCene er i boden og kan kjøpe miniPCer til å ha på rommet til ungene. Men....

Tidsklemma 🙄

Har flere PCer som kan brukes, en dedikert serverPC har jeg ikke. 

En R5 5600G med RX5700

En HP Prodesk 400 g4 med i5-7500

Ellers bruker jeg kun Google drive.

 

 

Lenke til kommentar

Kjører forøvrig ikke pihole eller lignende rett og slett fordi jeg har satt opp TSIG autentisering mot mine egne offentlige autorative DNS servere fra lokale resolvere. Det er en del lokal logikk for logisk nettverkssegmentering og subdomener som tilhører disse (alle lokasjoner har flere ulike nett med ulike subdomener) som jeg ikke ønsker å forsøke å gjenskape i automatisert oppsett av en "moving target" som pihole, samt at det er en del Bind spesifikt oppsett. En dag flytter jeg til powerdns.. 

Edit: I tillegg har jeg dårlig erfaring med PI og korrupte SD kort, så kjører DNS på nettverksutstyr jeg "stoler på" og er del av samme failure domain. 

Endret av process
Lenke til kommentar

FreeBSD og FreeNAS for filserver / NAS på PC hardware.
Linux (armbian) på Raspberry PI lignende maskin for Home Assistant, rtl433 på en raspberry pi for å få inn alle sensorene til Home Assistant,
FreeBSD med bhyve som virtualiseringserver (kjører vm'er for musikklagring / spilling, mediawiki, webservere, proxy og en bastion host)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
process skrev (8 timer siden):

Edit: I tillegg har jeg dårlig erfaring med PI og korrupte SD kort, så kjører DNS på nettverksutstyr jeg "stoler på" og er del av samme failure domain. 

Hvem bruker SD kort når 2.5" og M.2 SSD er så billig som de er? Trenger ikke å bruke en Pi for å kjøre Pi-hole.

Har hatt en Pi 3+ i ett tett kabinett av treverk(hjemmelaget bilderamme med 24" PC skjerm) i 4-5 år nå. Pi med SD kort har stått på konstant hele tiden. Men det skjer ikke mye på det SD kortet bortsett fra når jeg overfører nye bilder.

 

 

Mange som bruker Opnsense? Vurderer å kjøpe en passende liten PC med flere NICs Aliexpress eller Amazon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...