Gå til innhold

Nytt utstyr for en avdanket amatør som vil ta bilder av familien?


Anbefalte innlegg

litt vanskelig å direkte sammenligne med m43. spørs hva man langsiktig vil ha. hadde nok sett på sample images. (når a6000 til a6700 har så lite si på bildekvalitet at jeg har min mening på det) prossessor på nye kamera er noe annet på autofokus og video.

(spørs om vekt/pris for bokeh er verdt det)

 

(christopher frost gjør ikke review på m43)

spørs om man syntes det er verdt bytte ut kamera med et annet. https://cameradecision.com/compare/Olympus-PEN-E-PL7-vs-Olympus-PEN-E-PM1

 

Spoiler

 

 

 

Endret av joandreas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å lukte at det muligens blir Fuji, etterhvert som man tenker mer og mer.

Under 10K for X-S10 med 18-55 virker som det er mulig å få ganske greit på bruktmarkedet. Er det fair pris, eller er det andre komboer jeg heller burde være obs på?

Lenke til kommentar

ikke som vil gjøre det mindre utsatt for kjøpe mer enn man trenger nei. det er  spørsmål 1. finnes ingenting som best i alt på markedet idag.

https://www.musicradar.com/news/7-stages-of-gear-acquisition-syndrome

lengre versjon.

1. vit hvike videospesifikasjoner man vil ha på forhånd 4k tar mye plass. ihvertfall med høyere bitrate. sjekk og overoppheting på spesifikk kameramodell (40 min på x-s10 4k)

2. objektiv er bedre enn kamera. eksempel her som holder stand om man ikke bryr seg om småting. https://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-M-50mm-F4-Macro-Lens.html velge sigma 105 til 3x pris er litt tullete.

3. autofokus på nye kamera er bedre, men generelt bruk ikke verdt de 5-10 tusen+ man betaler for nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fujifilm x1000V er nevnt, men den koster jo litt, jeg kjøpte x100F for noen få år siden ny til ca. 10 lapper og det er fortsatt et svært kapabel fotoapparat. Sjekk dataene på nett, du får nok denne rimelig på bruktmarkedet.

Det er et flott kamera som tar nydelige bilder og så er det ikke større enn at du putter det i jakkelommen, ypperlig til ferie og fritid hvor du slipper å drasse med et systemkamera.

Endret av fwrummel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
joandreas skrev (4 timer siden):

x-s10 er greit nok kamera.

a6600 har så vidt overtaket på batteritid og enkelte nyere funksjoner. overoppheting noe forbedret men begrensninger på 4k er ganske vanlig på 5000-10 000 klassen. såvidt hadde gitt fordel til 5000 klassen for bedre kjøp.

https://cameradecision.com/compare/Fujifilm-X-S10-vs-Sony-Alpha-a6600

Jeg ser for meg at S-10 er litt bedre å holde i, men jeg skal få prøvd å fikle litt med Sony før jeg bestemmer meg.

fwrummel skrev (3 timer siden):

Fujifilm x1000V er nevnt, men den koster jo litt, jeg kjøpte x100F for noen få år siden ny til ca. 10 lapper og det er fortsatt et svært kapabel fotoapparat. Sjekk dataene på nett, du får nok denne rimelig på bruktmarkedet.

Det er et flott kamera som tar nydelige bilder og så er det ikke større enn at du putter det i jakkelommen, ypperlig til ferie og fritid hvor du slipper å drasse med et systemkamera.

Takk for gode tips. Jeg tror dessverre fast objektiv på X100V utelukker det for min del. X100-serien er nok eminente kamera, men jeg tror ikke det er for meg, i alle fall ikke i denne omgang.

Lenke til kommentar

kit linsen på e-pm1 kan settes til 25 mm for se hvordan et x100 35mm vil være (2x istedenfor 1.5)

har solgt sigma 30 for kun bruke 18-50 2.8 på mitt kamera. da fleksiblitet veier tyngre enn bildekvalitet. hvor kun andre fotografer bryr seg.

x100f vil være vanskeligere selge skulle x100v x100vi markedet kollapse.

(har skjedd med em-1x og om-1 til olympus)

Endret av joandreas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kenhten skrev (På 9.3.2024 den 11:21 PM):

 

Det er uansett ikke mye å hente på å kjøpe nytt. Kjøp brukt. Har ikke skjedd mye framskritt. Kameraene tok svært gode bilder 15 år siden. 

 

Det største fremskrittet har vært på autofokus-fronten. Bildekvaliteten har vært god i lang tid, det er riktig. Så til landskap, portrett og lignende kan det gå fint med gammelt utstyr. Men når ungene kommer seg opp på to bein og vel så det, kan det være greit med autofokus som henger med. Det beste kameraet er det man har med seg OG som tar skarpe bilder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 10.3.2024 den 10:12 AM):

Alt har med interesse. Har man interesse og kunnskap kan man ta mye bedre bilder med mobilen enn en som har null interesse/kunnskap og springer rundt med dyrt kamera og optikk.

Og har man interesse og kunnskap kan man ta mye bedre bilder med et systemkamera enn med mobil. Mobilen har vel først og fremst et fortrinn når fotografen ikke har intersse og kunnskap. Og så er den med over alt, det skal den ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var meget bra autofokus for 15 år siden. Det er de speilløse som har fått bedre autofokus. 

Et kamera tar ikke skarpe bilder. 

Har man kunnskapene så vil man selvfølgelig ta bedre bilder med et skikkelig kamera kontra mobilkamera. Ingen som sier det motsatte.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da blir det kamera på meg også 😂

Har lyst på Fuji X100VI eller Ricoh GR IIIx HDF men synes det blir for dyrt. 

Blir nok en eldre/brukt FF kamera med en nifty-fifty....

 

Ble Canon RP med 50mm 1.8 (7227kr)

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Kenhten said:

Da blir det kamera på meg også 😂

Har lyst på Fuji X100VI eller Ricoh GR IIIx HDF men synes det blir for dyrt. 

Blir nok en eldre/brukt FF kamera med en nifty-fifty....

 

Ble Canon RP med 50mm 1.8 (7227kr)

Nydelig nok! Ville egentlig ha noe mer fancy selv, men måtte sette strek et sted (er jo tross alt bare hobby), så ble Lumix S5 med 50mm 1.8. Egentlig er det nesten litt kjekt å måtte lære seg å bruke det objektivet til omtrent alt. Blir jo kjent med kameraet og objektivet på en helt annen måte enn når man har en lang zoom eller en haug med faste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 13.4.2024 den 5:40 PM):

Da blir det kamera på meg også 😂

Har lyst på Fuji X100VI eller Ricoh GR IIIx HDF men synes det blir for dyrt. 

Blir nok en eldre/brukt FF kamera med en nifty-fifty....

 

Ble Canon RP med 50mm 1.8 (7227kr)

Artig å høre oppdateringer fra flere.

Ble et brukt Fujifilm X-S10 med 18-55 på meg, etter mye fram og tilbake. Tenkte å poste en oppdatering når jeg mottar forsendelsen.

Lenke til kommentar

De fleste kamera er bedre enn mobilen, men et bilde er bedre enn ingen bilde. Et godt øyeblikk med et middels kamera er bedre enn et middels øyeblikk med et godt kamera.

Jeg bruker kun mobil nå, og det er godt nok så lenge man bruker den så godt man kan. En softbokslampe gjør underverker, sammen med en app for manuell kontroll. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekket størrelsene på de kameraene som ble nevnt pluss de komapktkameraene jeg vurderte før jeg gikk for Canon RP.

GR-III-RX100-VII-Fujifilm-X100V-RP_RF-50mm-F1.8-STM-Canon-RF-S5_Lumix-S-50mm-F1.8-Fujifilm-X-S10_XF-18-55mm-F2.8-4-R-LM-OIS-size-comparison-PXLMAG.thumb.jpg.a26aae4308113ff90c6bf2d9a860013e.jpg

Sammenligner jeg med det kameraet jeg hadde sist så er det ikke stor forkjell.

RP-Fujifilm-X-T2-size-comparison-PXLMAG.jpg.fe38ee84e1a6a4ed127bfed3a3b6adf9.jpg

Endret av Kenhten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Kenhten said:

Sjekket størrelsene på de kameraene som ble nevnt pluss de komapktkameraene jeg vurderte før jeg gikk for Canon RP.

Sammenligner jeg med det kameraet jeg hadde sist så er det ikke stor forkjell.

Alle kameraer med samme funksjonalitet er vel ca. like store nå, med unntak av raringer som Lumix S1 og Sigma fp. Sånn sett er det litt interessant å se at Canon har valgt å prioritere pris, størrelse og nærgrense på sine 35mm, 50mm og 85mm, mens Panasonic og spesielt Nikon har prioritert værtetting og bildekvalitet, med det resultatet at objektivene deres er digre og dyre i forhold til konkurrenten. Sånt blir jo faktisk litt relevant når man skal velge system.

Hvis jeg ikke allerede hadde hatt et par MFT-kameraer, tror jeg ikke jeg hadde gått for S5 sånn med tanke på total størrelse.

2024-04-16 12.44.37.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fått prøvd kameraet litt. Sett i menyene og testet litt med canon appen. Flott kamera og objektiv med tanke på at jeg betalte litt over 7k.

Ja, den S5'em med 50mm var større enn jeg trudde. 

 

Har litt lyst å kjøpe adapter og se om man finner noen gamle objektiver på ebay. M42 og k-mount osv. Vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å fokusere manuelt med Canon RP.

Sparte penger ved å printe en solblender istedet for å kjøpe. Skulle ønske jeg kunne printe batterier også😆

 

1000001883.thumb.jpg.bf1252dc1ce59df365e73fd85c85b455.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har man ef- rf adapter får man kjøpt billige objektiv på finn.

bare man unngår feller som ef 50 1.4 eller 17-40 f4 i tilegg til at ef-s ikke vil fungere bra på fullformat.

feks stavanger foto og foto.no pleier ha bruktseksjon men mye ymse. (rf 24-105 4-7.1 er vanskelig selge)

Cewe selger tredjepart lp-e17

firmware oppdatering på min a6700 fikk tredjeparts batteri til ikke vise status. og de har vanligvis dårligere kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...