Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte å betale mobilregning


Anbefalte innlegg


Hei,

Fikk nylig en mobilregning på NOK1,400 for siste måned helt ute av det blå, og for 900 måneden før det (jeg merket ikke dette før jeg undersøkte nå, siden regningen ble betalt med automatgiro). I gjennomsnitt har mobilregningene mine ligget på rundt 350–400/måned de siste årene.

Mobilabannomentet mitt har jeg hatt siden 2015, og det heter “pepcall automatgir”. Den “oppgraderer” abannomentet mitt relativt til fobruket. Bedriften pepcall ble for et par år siden tatt over av “Xplora”.

Men det har vist seg at Xplora har oppdatert brukervilkårene uten å informere meg, og har dermed tillatt seg å belaste meg noe hinsides for databruken min (den lå på rundt 18GB for siste måned, mens jeg vanligvis bruker <10GB). Disse vilkårene er langt verre enn selv det dyreste abonnomentet de tilbyr nå, som er 8GB pakken for 299/måned + opptil 399 for dataforbruk ut over pakkeinnholdet: https://xploramobil.no/8gb/.

Jeg føler det her er totalt urettferdig og tenker å nekte å betale. Vil jeg få medhold i en eventuell inkassosak/twist? Burde jeg klage Xplora inn til forbrukerombudet? Ser at de har en 1.6 rating på trustpilot: https://www.trustpilot.com/review/www.xplora.no

Takk for all hjelp!

Endret av Atikin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på du f.eks ikke har fått en epost om dette? Hvis det kommer til nye, oppdaterte vilkår så hvis du ikke gir lyd fra deg / sier opp abonnementet så er det det samme som at du har godtatt vilkårene. 

De må selvsagt kunne dokumentere at de har sendt deg en mail på dette. Kan de det, så vil du ikke få medhold i en tvist. 

 

Lenke til kommentar

De har mest sansynlig sendt e-post til deg på adressen du registrerte deg med. 
Har du ikke sett den, så kan den ha havnet i søppelposten.

Anbefaler å sette et varsel på mobilen, som varsler deg når du er ved å nå grensen på hva du betaler for.
På Android er det "Data usage" eller tilsvarende på norsk. 

Lenke til kommentar
Atikin skrev (4 timer siden):


Hei,

Fikk nylig en mobilregning på NOK1,400 for siste måned helt ute av det blå, og for 900 måneden før det (jeg merket ikke dette før jeg undersøkte nå, siden regningen ble betalt med automatgiro). I gjennomsnitt har mobilregningene mine ligget på rundt 350–400/måned de siste årene.

Mobilabannomentet mitt har jeg hatt siden 2015, og det heter “pepcall automatgir”. Den “oppgraderer” abannomentet mitt relativt til fobruket. Bedriften pepcall ble for et par år siden tatt over av “Xplora”.

Men det har vist seg at Xplora har oppdatert brukervilkårene uten å informere meg, og har dermed tillatt seg å belaste meg noe hinsides for databruken min (den lå på rundt 18GB for siste måned, mens jeg vanligvis bruker <10GB). Disse vilkårene er langt verre enn selv det dyreste abonnomentet de tilbyr nå, som er 8GB pakken for 299/måned + opptil 399 for dataforbruk ut over pakkeinnholdet: https://xploramobil.no/8gb/.

Jeg føler det her er totalt urettferdig og tenker å nekte å betale. Vil jeg få medhold i en eventuell inkassosak/twist? Burde jeg klage Xplora inn til forbrukerombudet? Ser at de har en 1.6 rating på trustpilot: https://www.trustpilot.com/review/www.xplora.no

Takk for all hjelp!

Jeg ville klaget til selskapet først, hvis de sier at det har skjedd en feil og øyeblikkelig reduserer denne regningen og tilbakebetaler for den forrige er det greit nok.

Jeg ville nektet å betale, byttet mobilselskap og klaget både til selskapet og til forbrukertilsynet. 

Egentlig uavhengig av om du har fått en e-post en eller annen gang, den nye avtalen er etter min mening i seg selv urimelig. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Takk for hjelpen, folkens. Har sendt email til både Xplora og Forbrukerrådet.

Som flere her sier, kan det godt hende at de nye brukervilkårene ble sendt til meg en eller gang ja, men de må ha havnet i junk-folder og blitt slettet siden jeg ikke finner noe nå.

Uansett, jeg mener at å sette slike vilkår er predatorisk oppførsel fra Xplora sin side, og oppforder alle her til å holde seg unna dem.

Endret av Atikin
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...