Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flere med podagra her på forumet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Boing_80 skrev (På 5.3.2024 den 1:02 AM):

Hvordan lever dere med anfall som kommer og har sykdommen endret livet deres? Tar du medisiner? Kosthold?

Har ikke dette selv, men eks-svigerfar var/er ille plaget.

Han gjør det han kan for å holde det i sjakk ved kosthold, mye grønnt og forholdsvis lite kjøtt, spesifikt rødt kjøtt. Kylling og kalkun går bra for ham, samme med fisk. (Har hørt dette ikke er bra for enkelte.)

Lenke til kommentar

Det er snart 4 år siden mitt første podagra anfall. 

Det tok lang tid før jeg fant ut hva som trigger det. 

Jeg fant ut etter jeg startet på carnivore diett at det ofte kommer etter jeg har spist svin. Jeg kan fortsatt spise bacon og det slår ikke alltid ut etter å ha spist svineprodukter heller. 

Har ikke hatt podagra anfall siden nyttår når jeg spiste ribbe. 

Har testet litt forskjellige medisiner, men det er stort sett bare Colrefuz som fungerer for meg. 

Både hva som trigger sykdommen og hvilke medisiner som virker er veldig individuelt. 

Har hørt om alt fra wiener pølser, alkohol, makrell i tomat osv. 

Nå som jeg har et begrenset mat inntak, så er det lettere å se hva jeg bør holde meg unna. 

Håper du finner ut hva du må holde deg unna, for på det verste så er det en soleklar 10'er på smerteskalaen for meg. 

Lenke til kommentar

En kjenning fikk dette for rundt 10-12 år siden, og det kom stadig tilbake en eller to ganger i året.
Så fikk han råd om å spise en "klump" med rå ingefær hver morgen. Det har han nå gjort i 3-4 år, og har ikke hatt flere utbrudd av urinsyregikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...