Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye frihet har man som innlagt på psykiatrisk?


Anbefalte innlegg

Gjest e36e0...76f
On 4.3.2024 at 12:11 AM, Gaea said:

Dette stemmer absolutt ikke. 

Måten DPS i større byene prioriterer pasienter får desverre dette utfallet.  Det var nærmest en sjekkliste vedrørende suicidalitet og farlighet før jeg ble avvist.  Var ikke suicidal nok. Forsøkte RPH og møtte en klok sosionom som fikk anbefalt noe lesestoff, men som ikke hadde mulighet til noe oppfølging. 

Har gått privat en stund, men har virkelig ikke råd lenger. 

Anonymous poster hash: e36e0...76f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Letterboxd skrev (20 timer siden):

Er ikke suicidal fordi at jeg tror selvmord er smertefult. Men det å aldri ha blitt født er best. Håndter ikke at verden er urettferdig, håndterer ikke nihilisme. Ekistensialisme gjør meg mer deprimert.

Jeg anbefaler deg sterkt å ha en samtale med fastlegen din. Det virker som at du har mye å tenke på og det høres ut som at du ikke finner svar. Det er ikke uvanlig i menneskelivet, men det hjelper alltid å snakke med noen. Det er heller ikke meningen at vi skal finne alle svarene i livene våre. Noen svar blir klarere for oss når tiden er inne og vi har et helt annet ståsted enn der vi er nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 5.3.2024 den 1:04 PM):

Jeg anbefaler deg sterkt å ha en samtale med fastlegen din. Det virker som at du har mye å tenke på og det høres ut som at du ikke finner svar. Det er ikke uvanlig i menneskelivet, men det hjelper alltid å snakke med noen. Det er heller ikke meningen at vi skal finne alle svarene i livene våre. Noen svar blir klarere for oss når tiden er inne og vi har et helt annet ståsted enn der vi er nå. 

Hadde time med legne i går. Fastlegen kan ikke hjelpe fordi jeg har allerede blitt avvist av DPS grunnet tidligere diagnose. Klaget til statsforvalter om at diagnosen var feil, fikk ikke medhold. Det betyr at det er permanent og man ikke kan gjøre noe.

Lenke til kommentar

Hvis noen til slutt sier seg enig i at en ikke burde ha blitt født, hva så? 

En våkner likevel opp neste dag til behov for stell, vask og måltider. Og helst noen positive tanker og aktiviteter. Er det egentlig noen som stuller og steller hver dag, du drømmer om?

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (27 minutter siden):

Hadde time med legne i går. Fastlegen kan ikke hjelpe fordi jeg har allerede blitt avvist av DPS grunnet tidligere diagnose. Klaget til statsforvalter om at diagnosen var feil, fikk ikke medhold. Det betyr at det er permanent og man ikke kan gjøre noe.

Du har rett til second opinion ved et annet behandlingssted. Forsøkt det? 

Lenke til kommentar

Jeg har enda til gode å møte en person uten kognitiv bias. En kan selv mene at en ikke har det og at en er 110% objektiv, men da lurer man i praksis seg selv. Derfor et det lovpålagt at det skal være mulighet til en second opinion. Nå skal det sies at enkelte personer er milevis mer objektive enn andre og klarer å se ganske bredt og dypt uten å se det igjennom et filter av personlig bagasje, men de fleste får ikke møte slike personer normalt sett.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (19 timer siden):

Du har rett til second opinion ved et annet behandlingssted. Forsøkt det? 

Tror ikke jeg har rett til second opinion siden statsforvalter er høyeste klagehold.  Har sikkert vært gjennom det som regnes som second opinion. Men skal spørre fastlegen igjen.

Lenke til kommentar

Uansett hvor elendig livet ditt er, eller hvilken overbevisning du selv har om at livet ikke har noen mening, kan du ikke forestille deg det grenseløse helvete som venter deg hvis du kommer i kontakt med norsk psykiatri. Hvor får du ideen om at psykiaterne bryr seg om filosofi, eksistensielle spørsmål osv.? Det du snakker om, er ikke psykiatere eller psykologer; det er filosofer, noe ingen av disse gruppene har særlig kunnskap om. Jeg har sett pasienter som sier nøyaktig det samme som deg, og sett hvordan de systematisk blir torturert og brutt ned dag etter dag, til de til slutt knapt snakker eller beveger seg, og stirrer livløst på de hvite veggene i korridorene. Hvis du sier det du har sagt i denne tråden til en psykiater, kan jeg fortelle deg at sannsynligheten for at du blir tvangsbehandlet øker betraktelig.

Hvis du tror de kan hjelpe deg, tar du feil. Det avhenger først og fremst av hvorfor du har blitt innlagt. Hvis du tilhører gruppen som blir spurt følgende spørsmål: 'frivillig behandling eller tvangsbehandling', må jeg med sorg i stemmen fortelle deg at et diabolsk mareritt du ikke kan forestille deg, er i ferd med å utfolde seg. Du vil bli tvunget og truet til å ta den eneste behandlingen de tilbyr, som er bruk av nevrotoxiner, kalt antidepressiva (SSRI), stemningsstabiliserende (lithium, tranquilizers osv) eller antipsykotika (major tranquilizers). Ingen av disse medikamentene har noen reell effekt. De induserer heller en form for nevrotoksisk anosognosi, som gjør deg ute av stand til å forstå at de skader kroppen og hjernen. Dette innser man først når man slutter å ta medikamentene. Man blir i bunn og grunn forhekset; et eksempel er når noen drikker alkohol og er meget beruset, men likevel mener de er i stand til å kjøre bil (mister selvinnsikt). Det tar gjerne et par uker til måneder før man blir fullstendig forhekset av nevrotoxinene. Da begynner pasientene å ta dem frivillig, i tillegg henger det alltid over deg at du alltids kan bli torturert mer jævlig så, mange pasienter velger å "sammarbeide.", samt et tvangsbehandlings vedtakk som kan vare flere år. Dette gjør at det blir omtrent umulig og unslippe  nevrotoksisk anosognosi(intoxication anosognosia).

På lukkede avdelinger eller under tvangsbehandling har du ingen privatliv. Noen kommer inn på rommet ditt hver 30. minutt eller hver time. Du vil bli avhørt i 30 minutter hver dag. Disse avhørene har som mål å tvinge fram en tilståelse fra deg som samsvarer med det psykiateren ønsker å høre, for så å sette en diagnose på deg, og deretter velge hvilken type nevrotoxin de skal gi deg. Du vil se "liksom henrettelser" av medpasienter, hvor de som ikke samarbeider (tar nevrotoxin frivillig) blir lagt i bakken, lagt i belter og dopet ned på mye større doser nevrotoxin, isolasjon, ECT osv. Dagen etter vil de sitte livløse på rommene sine og stirre på veggen, eller noen får akathisia, som innebærer en enorm indre og ytre uro. En kan ikke beskrive hvor altomslukende terroriserende den tilstanden er. På natten vil du høre andre pasienter som trygler og skriker om å bli løslatt fordi de ikke orker mer tortur, dette skjer også på dagtid, men er aller verst om natten. Lykke til med å få sove. Du får ikke gå ut om dagen, du får ikke lov til å gjøre noe som helst. Er du under observasjon, kan det vare opp mot 20 dager, hvor de aktivt prøver å stresse deg så mye som mulig, og instigere og agitere deg slik at du eventuelt utagerer, og de kan flytte deg over på tvang. Dette er grunnen til at selv om du har blitt innlagt frivillig, kan du fort bli overført til tvangsinnleggelse. Observasjon kan være så stressende og så ekstremt påkjenning at man ender opp med stressutløst psykose, nervøst sammenbrudd, etc.

Et tvangsopphold øker risikoen for selvmord 72 ganger. Det er fordi det å bli torturert med nevrotoxin er helt forferdelig, og de aller fleste får PTSD. Dette var den foretrukne torturmetoden som ble brukt under Sovjetunionen.

Behandling i norsk psykiatri involverer bruk av nevrotoxiner og elektrosjokkbehandling (ECT). Begge behandlingsmetodene forårsaker alvorlig hjerneskade. Langvarig eksponering for nevrotoxiner gir identiske resultater som lobotomi, men i tillegg skader på hele hjernen og permanente irreversible strukturelle endringer, ofte kalt morfologiske endringer. Ja, du hørte det riktig; lobotomering er fortsatt i full effekt, enda mer brutal og grusom enn noensinne tidligere.

Det få vet i Norge er at vi har uskreven dødstraff og torturstraff hvis psykiatrien mener du faller inn i en av disse gruppene: bipolar, schizofreni,psykotisk. alvorlig depresjon, suicidalitet. Dette innebærer tortur over mange år, til du enten ender opp med å ta selvmord, på grunn av påført hjelpeløshet og maktesløshet, fra å bli torturert, eller tidlig død i en alder av 50-60 år på grunn av nevrotoxinene som til slutt har forårsaket så enorme systemiske skader at du dør som direkte årsak. Du blir sakte drept over 20-40år

 

All tvungen psykiatrisk behandling er klassifisert som tortur av både FN og WHO.

Endret av GaelBorg
Lenke til kommentar
Gjest ccc62...32a
4 hours ago, GaelBorg said:

Hvor får du ideen om at psykiaterne bryr seg om filosofi, eksistensielle spørsmål osv.? Det du snakker om, er ikke psykiatere eller psykologer; det er filosofer, noe ingen av disse gruppene har særlig kunnskap om.

Jeg har møtt noen unntak, men akkurat dette er jeg enig i. Har selv folk i nær familie som har blitt medisinert til der ugjenkjennelige. Helt klart er det utfordringer ved avsluttet medisinering, men de fremstår som håndterlige. Psykiatri er enormt komplisert og det er langt mellom gode leger. 

Det er mye i resten av innlegget jeg ikke kan eller vil ta stilling til, men vær veldig forsiktig med regimet. Er du inne er det få veier ut. Mye skyldes nok bias hos behandleren, det er stort sett syke mennesker hele veien. Behandlerne bør ha mer tid til hver pasient slik at de ikke havner i båser. 

Anonymous poster hash: ccc62...32a

Lenke til kommentar
GaelBorg skrev (4 timer siden):

Uansett hvor elendig livet ditt er, eller hvilken overbevisning du selv har om at livet ikke har noen mening, kan du ikke forestille deg det grenseløse helvete som venter deg hvis du kommer i kontakt med norsk psykiatri. Hvor får du ideen om at psykiaterne bryr seg om filosofi, eksistensielle spørsmål osv.? Det du snakker om, er ikke psykiatere eller psykologer; det er filosofer, noe ingen av disse gruppene har særlig kunnskap om. Jeg har sett pasienter som sier nøyaktig det samme som deg, og sett hvordan de systematisk blir torturert og brutt ned dag etter dag, til de til slutt knapt snakker eller beveger seg, og stirrer livløst på de hvite veggene i korridorene. Hvis du sier det du har sagt i denne tråden til en psykiater, kan jeg fortelle deg at sannsynligheten for at du blir tvangsbehandlet øker betraktelig.

Hvis du tror de kan hjelpe deg, tar du feil. Det avhenger først og fremst av hvorfor du har blitt innlagt. Hvis du tilhører gruppen som blir spurt følgende spørsmål: 'frivillig behandling eller tvangsbehandling', må jeg med sorg i stemmen fortelle deg at et diabolsk mareritt du ikke kan forestille deg, er i ferd med å utfolde seg. Du vil bli tvunget og truet til å ta den eneste behandlingen de tilbyr, som er bruk av nevrotoxiner, kalt antidepressiva (SSRI), stemningsstabiliserende (lithium, tranquilizers osv) eller antipsykotika (major tranquilizers). Ingen av disse medikamentene har noen reell effekt. De induserer heller en form for nevrotoksisk anosognosi, som gjør deg ute av stand til å forstå at de skader kroppen og hjernen. Dette innser man først når man slutter å ta medikamentene. Man blir i bunn og grunn forhekset; et eksempel er når noen drikker alkohol og er meget beruset, men likevel mener de er i stand til å kjøre bil (mister selvinnsikt). Det tar gjerne et par uker til måneder før man blir fullstendig forhekset av nevrotoxinene. Da begynner pasientene å ta dem frivillig, i tillegg henger det alltid over deg at du alltids kan bli torturert mer jævlig så, mange pasienter velger å "sammarbeide.", samt et tvangsbehandlings vedtakk som kan vare flere år. Dette gjør at det blir omtrent umulig og unslippe  nevrotoksisk anosognosi(intoxication anosognosia).

På lukkede avdelinger eller under tvangsbehandling har du ingen privatliv. Noen kommer inn på rommet ditt hver 30. minutt eller hver time. Du vil bli avhørt i 30 minutter hver dag. Disse avhørene har som mål å tvinge fram en tilståelse fra deg som samsvarer med det psykiateren ønsker å høre, for så å sette en diagnose på deg, og deretter velge hvilken type nevrotoxin de skal gi deg. Du vil se "liksom henrettelser" av medpasienter, hvor de som ikke samarbeider (tar nevrotoxin frivillig) blir lagt i bakken, lagt i belter og dopet ned på mye større doser nevrotoxin, isolasjon, ECT osv. Dagen etter vil de sitte livløse på rommene sine og stirre på veggen, eller noen får akathisia, som innebærer en enorm indre og ytre uro. En kan ikke beskrive hvor altomslukende terroriserende den tilstanden er. På natten vil du høre andre pasienter som trygler og skriker om å bli løslatt fordi de ikke orker mer tortur, dette skjer også på dagtid, men er aller verst om natten. Lykke til med å få sove. Du får ikke gå ut om dagen, du får ikke lov til å gjøre noe som helst. Er du under observasjon, kan det vare opp mot 20 dager, hvor de aktivt prøver å stresse deg så mye som mulig, og instigere og agitere deg slik at du eventuelt utagerer, og de kan flytte deg over på tvang. Dette er grunnen til at selv om du har blitt innlagt frivillig, kan du fort bli overført til tvangsinnleggelse. Observasjon kan være så stressende og så ekstremt påkjenning at man ender opp med stressutløst psykose, nervøst sammenbrudd, etc.

Et tvangsopphold øker risikoen for selvmord 72 ganger. Det er fordi det å bli torturert med nevrotoxin er helt forferdelig, og de aller fleste får PTSD. Dette var den foretrukne torturmetoden som ble brukt under Sovjetunionen.

Behandling i norsk psykiatri involverer bruk av nevrotoxiner og elektrosjokkbehandling (ECT). Begge behandlingsmetodene forårsaker alvorlig hjerneskade. Langvarig eksponering for nevrotoxiner gir identiske resultater som lobotomi, men i tillegg skader på hele hjernen og permanente irreversible strukturelle endringer, ofte kalt morfologiske endringer. Ja, du hørte det riktig; lobotomering er fortsatt i full effekt, enda mer brutal og grusom enn noensinne tidligere.

Det få vet i Norge er at vi har uskreven dødstraff og torturstraff hvis psykiatrien mener du faller inn i en av disse gruppene: bipolar schizofreni, alvorlig depresjon, suicidalitet. Dette innebærer tortur over mange år, til du enten ender opp med å ta selvmord, på grunn av påført hjelpeløshet og maktesløshet, fra å bli torturert, eller tidlig død i en alder av 50-60 år på grunn av nevrotoxinene som til slutt har forårsaket så enorme systemiske skader at du dør som direkte årsak. Du blir sakte drept over 20-40år

 

All tvungen psykiatrisk behandling er klassifisert som tortur av både FN og WHO.

Dette innlegget er så fullt av faktafeil at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. TS: ikke ta det som blir skrevet her som god fisk. ta kontakt med fastlegen din eventuelt bytt til en annen dersom du ikke er tilfreds med din nåværende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Boing_80 said:

Dette innlegget er så fullt av faktafeil at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. TS: ikke ta det som blir skrevet her som god fisk. ta kontakt med fastlegen din eventuelt bytt til en annen dersom du ikke er tilfreds med din nåværende. 

Fortell meg hva du mener er fakta feil, så skal jeg dumpe alt av forskning relatert til det. 


"truth is stranger than fiction"

Lenke til kommentar
GaelBorg skrev (6 minutter siden):

Fortell meg hva du mener er fakta feil, så skal jeg dumpe alt av forskning relatert til det. 


"truth is stranger than fiction"

Jeg har ikke tid eller ork til dette, men jobber selv i helsevesenet og vet ganske mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ccc62...32a
1 minute ago, Boing_80 said:

eg har ikke tid eller ork til dette, men jobber selv i helsevesenet og vet ganske mye

Behandlerne sine perspektiv er ofte svært annerledes. Ingen bebreidelser, sånn er det bare. Det er lett å tenke at pasienten er syk og ikke vet, men alle vet at det er et system. 

Anonymous poster hash: ccc62...32a

Lenke til kommentar
Gjest ccc62...32a skrev (Akkurat nå):

Behandlerne sine perspektiv er ofte svært annerledes. Ingen bebreidelser, sånn er det bare. Det er lett å tenke at pasienten er syk og ikke vet, men alle vet at det er et system. 

Anonymous poster hash: ccc62...32a

Hehehehe :D Kommentere som Gjest nå? Ja ja. Du har rett. Jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Gjest ccc62...32a
Just now, Boing_80 said:

Hehehehe :D Kommentere som Gjest nå? Ja ja. Du har rett. Jeg tar feil.

Har kommentert som gjest hele veien. 

Anonymous poster hash: ccc62...32a

Lenke til kommentar
Gjest ccc62...32a
2 minutes ago, Boing_80 said:

Hehehehe :D Kommentere som Gjest nå? Ja ja. Du har rett. Jeg tar feil.

Langt på vei bekrefter du faktisk hele problemstillingen. 

Anonymous poster hash: ccc62...32a

Lenke til kommentar
Gjest ccc62...32a
Just now, Boing_80 said:

Du har rett. Ha det :)

Du kunne ikke gjort det tydeligere. 

Anonymous poster hash: ccc62...32a

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Boing_80 said:

Jeg har ikke tid eller ork til dette, men jobber selv i helsevesenet og vet ganske mye. 

Så bra du jobber i i helsevesnet. Si ifra da hvis du vill ha lese materialet eller at noen med relevant utdanning som går igjennom studier på videor etc.

"The path to hell is paved with good intensions"

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...