Gå til innhold

Neste alternativ etter IDE


Anbefalte innlegg

Så gikk jeg opp for harddiskplass da, etter å ha lastet ned den 10000'ene helt lovlige filen min fra www.heltsinnsyktlovlig.no

 

Jeg må derfor få meg ny harddisk fortere enn svindt, men har jo ikke flere IDE slots igjen!

 

Jeg har et MSI kt3 ultra 2 R hovedkort som ikke har støtte for S-ata, men jeg skulle mene den har støtte for raid!

 

Er raid det beste å gå til da, eller kan man kjøpe PCI-kort som støtter flere harddisker?

 

(trenger forresten tips til hvilken harddisk jeg skal kjøpe! Trenger minst 120GB!)

 

 

Takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke flere IDE-kanaler ledig så har du heller ikke muligheten for RAID uten et kontrollerkort. MEn jeg ville ikke satt evt. nye disker i RAID om du ikke er avhengig av hastigheten. Jeg ville kjøpt et SATA-kontrollerkort og en eller to SATA-disker. f.eks. 2x160GB

Da får du mye plass for penga.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha handlet en hot swap, ser ikke poenget med det. Jag hadde heller handlet inn denne kontrolleren :

 

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=8&s=pl

 

Med den for du muligheten til og ha 4 ekstra ide enheter koblet på, og den fungerer utmerket. Det eneste som kommer i minus, er trangen etter og fylle opp med hardisker. Jeg har koblet 4*160wd 2mb cache på denne kontrolleren, og det fungerer som bare det.. :thumbs:

Endret av pro0opz0r
Lenke til kommentar

kanskje du skulle satset på en dvd brenner å brenne ut noen gb av det du har liggende på disk. Selv så har jeg regelmesige oppryddniger på disken. Sletter alt som er blit for gammelt etc. Ingen vits å samle på masse bull som ikke blir brukt mener nå jeg da.. ;) Her før jul så kastet jeg over 120 cd'er. Hva skal jeg med software og slikt fra 1995 feks!.. :green:

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

* Raid krever 2 eller flere helt like disker. Om du kjøper f.eks 2x120GB eller 2x80GB så kan du sette opp raid. NB: Les raid-guiden her på hw.no så du vet litt om begrensningene. (Hovedkortet ditt støtter forresten raid 0, 1 og 0+1.)

 

* Eller kjøp et S-ATA kontrollerkort og en en S-ATA-disk. Ulempe: Dette koster nok rundt 400kr mer enn vanlige disker i samme størrelse.

 

* Mitt tips: Kjøp vanlig paralell ATA siden det er billigst. (Det kommer til å være kompatibelt med hovedkort i årevis fremover) Hvis du skal ha OS på disken og vil ha god ytelse så kan du godt kjøpe en med 8MB cache, hvis ikke du skal ha OS på den er det bortkastet med mer enn de vanlige 2MB cache. (8MB koster en hundrings mer enn 2MB)

 

* Tips til valg av harddisk: Her er et knippe disker med både bra ytelse og som er passe stillegående: Seagate 7200.7-serien, Samsung P80-serien, Hitachi 7K250-serien. Om du er opptatt av støynivå så unngå for all del WD. Maxtor er sånn midt på treet.

Lenke til kommentar

Nei, gå ned til Kontrollere i listen til venstre.

Der burde du finne det du leiter etter.

Der er både IDE, IDE-RAID, S-ATA og S-ATA RAID.

 

Beklager at jeg ikke gir deg direkte link.

Du lærer mere av å bruke huet selv :)

 

Men som noen skrev over her, du trenger nødvendigvis ikke RAID.

Jeg ville heller kjørt 2x160 hver for seg istedenfor i RAID.

Det er fordi at hvis den ene disken rykere i et RAID (striping) så mister du alle data på begge diskene.

Kjører du de hver for seg, så mister du kun data på den disken som ryker.

Lenke til kommentar

S-ATA

 

For:

- Tynnere kabler, hindrer ikke luftgjennomstrømningen i kabinettet.

- Teoretisk høyere hastighet (Vet ikke hvor mye det blir i praksis).

- Lettere å sette opp. Ingen Master/slave.

 

Mot:

- Dyrere enn P-ATA.

- Trenger egen strømplugg (WD sine har vanlig strømplugg og S-ATA strømplugg).

 

Det er ikke noe som taler for at du BURDE ha S-ATA i grunn.

P-ATA er veldig bra, fremdeles.

 

OBS: Den kontrolleren du fikk link på fra en annen, støtter KUN harddisker.

Prøvde å bruke CD-Rom og Brenner på den, men den støtter det rett og slett ikke.

 

Så jeg bruker Sunslab sin med 2 IDE-porter.

Diskene på Hoverkortet, og CD-enhetene på kontrolleren.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Man må som regel ha en floppy med de driverne på ja.

For det ligger ikke drivere til de på CD'en til OS'et.

Men hvis man kjører Operativsystemet inn på en HD på hovedkortet, er ikke det noe problem.

For da vil du få lagt inn OS på den disken, og når OS'et er oppe og går kan man legge inn driverne da.

 

Så det er ikke mye hazzle, med mindre du skal ha OS'et på en disk på en annen kontroller enn den på hovedkortet.

Endret av snole
Lenke til kommentar
S-ATA

 

For:

- Tynnere kabler, hindrer ikke luftgjennomstrømningen i kabinettet.

- Teoretisk høyere hastighet (Vet ikke hvor mye det blir i praksis).

- Lettere å sette opp. Ingen Master/slave.

Du glemte en:

 

-Ingen pinner å bøye/knekke (dermed ingen grunn til å være redd for å ta kabelen ut og inn flere ganger) : )

 

Til trådstarter: Denne + denne er vel ok mtp valuta for pengene?

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Du glemte en:

 

-Ingen pinner å knekke (dermed ingen grunn til å være redd for å ta kabelen ut og inn flere ganger) : )

Nja... Har aldri vært et problem for meg.

Kjenner kun en person som har klart det, og mht hvor mange gang han og jeg og andre jeg kjenner driver med dette, så er sjansen mikroskopisk spør du meg :)

 

Men, helt klart, du har et poeng..... :yes:

Lenke til kommentar

Om ingen har sagt dette så vil jeg bare si det, Om du har raid på hovedkortet ditt trenger du ikke raide hdd'er du setter i kontrolleren, eg bruker personligt raid som vanlig ide kontroller, og det funker fett. Kanskje ikke raskt nok for alle "l337" men greit nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...