Gå til innhold

Arbeidskontrakt gyldighet


Anbefalte innlegg

Er i en jobbsøkerprosess og etter to intervjuer og referansesjekk fikk jeg jobbtilbud via email.Arbeidsakontrakt med årslønn spesifisert og alt ble sendt til meg i Word format. De ba meg spesifisere oppstartsdato i word dokumentet skrive ut og signere og til slutt skanne og sende tilbake i PDF til dem. 

Det har jeg gjort og ba dem om å sende meg kontrakten tilbake med signering fra leder i firmaet.Det sa de dem skulle gjøre forrige uke,når lederen kommer på plass denne uka,så han skulle da signere denne uken og jeg skulle få den signert fra dem på email.Det har de altså ikke gjort enda og nå er det torsdag. Kontaktet HR dama der i dag kl 10 for å minne henne på det, men ingen svar.Meget rart!

HR dama har dog sagt forrige uke at de gleder seg til jeg skal starte hos dem 2 april og alt så det virket greit for meg.

Men er den kontrakten gyldig slik den er nå?Jeg har ikke fått den tilbake med lederens signatur.

Endret av Tesla1856
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, Tesla1856 said:

Er i en jobbsøkerprosess og etter to intervjuer og referansesjekk fikk jeg jobbtilbud via email.Arbeidsakontrakt med årslønn spesifisert og alt ble sendt til meg i Word format. De ba meg spesifisere oppstartsdato i word dokumentet skrive ut og signere og til slutt skanne og sende tilbake i PDF til dem. 

Det har jeg gjort og ba dem om å sende meg kontrakten tilbake med signering fra leder i firmaet.Det sa de dem skulle gjøre forrige uke,når lederen kommer på plass denne uka,så han skulle da signere denne uken og jeg skulle få den signert fra dem på email.Det har de altså ikke gjort enda og nå er det torsdag. Kontaktet HR dama der i dag kl 10 for å minne henne på det, men ingen svar.Meget rart!

HR dama har dog sagt forrige uke at de gleder seg til jeg skal starte hos dem 2 april og alt så det virket greit for meg.

Men er den kontrakten gyldig slik den er nå?Jeg har ikke fått den tilbake med lederens signatur.

Kontrakten i seg selv er ikke gyldig før den er signert av begge parter. Om du har fått en muntlig bekreftelse på at jobben er din kan du ha et avtalebrudd ved manglende signering, men det blir ikke enkelt å forfølge. Du må nok nesten vente på mottak av signert avtale.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 time siden):

Kontrakten i seg selv er ikke gyldig før den er signert av begge parter. Om du har fått en muntlig bekreftelse på at jobben er din kan du ha et avtalebrudd ved manglende signering, men det blir ikke enkelt å forfølge. Du må nok nesten vente på mottak av signert avtale.

Fikk signatur av dem istad 😊

Lenke til kommentar
ps5 skrev (18 timer siden):

Kontrakten i seg selv er ikke gyldig før den er signert av begge parter. Om du har fått en muntlig bekreftelse på at jobben er din kan du ha et avtalebrudd ved manglende signering, men det blir ikke enkelt å forfølge. Du må nok nesten vente på mottak av signert avtale.

At sjølve kontrakten ikkje er gyldig før begge partar har signert er for så vidt sant, men trådstarter har uansett ein gyldig avtale. Ikkje berre er det ein munnleg avtale (som er like gyldig som skriftelege avtalar), men trådstarter har også avtaleteksta som arbeidsgivar har utarbeida og som såles er eit bindande tilbod. Vanlegvis vil arbeidsavtalen være signert av arbeidsgivar når den blir sendt ut slik at det arbeidstakaren skal gjere er å sette siste signaturen på kontrakten og returnere ein kopi.
I dette konkrete tilfellet er nok avtalen ikkje ferdig signert fordi den siste detaljen som var oppstartsdato ikkje var endeleg bestemt. Så formelt sett så blir det mest rett at trådstarter setter inn oppstartsdato og signerer, og at arbeidsgivar signerer til slutt for å stadfeste at også oppstartsdatoen er akseptabel.

Etter Arbeidsmiljøloven skal skriftleg arbeidsavtale føreligge snarast mogleg og ikkje seinare enn ein månad etter at arbeidet har starta, så også lovverket legg opp til at dersom dette er snakk om eit varig arbeidsmforhold så treng det ikkje å føreligge ein skriftleg arbeidsavtale før etter at ein har starta i jobben, sjølv om hovudregelen er at arbeidsavtalen skal være skriftleggjort så tidleg som mogleg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...