Gå til innhold

Xbox planlegger «det største tekniske hoppet noensinne» med sin neste konsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler, med mindre konsollen også vil ha den høyeste prisen noensinne med stor margin. Prisen per transistor går som kjent ikke nedover lenger.

Den største forskjellen vil nok ligge i RT og A.I hardware for AI oppskalering og frame generation. Kanskje også for andre ting, kanskje nyvinninger innen A.I akseleriering vil være det store tekniske hoppet. Brute force er ihvertfall ikke en farbar vei.

Lenke til kommentar

Det å ikke bruke AI mer effektivt i neste generasjon tror jeg også er rimelig usannsynlig. Er neppe så mye annet som kan gi mindre kostnader og høyere ytelse, så det hadde overrasket meg stort om det uteble.

RT synes jeg har vært mye hype og raster-grafikk har holdt grei stand over de siste årene og en har også utviklet teknikkene for lys, skygge og refleksjoner uavhengig av RT, selv om RT vinner mer og mer innpass. I begynnelse handlet det mer om små forbedringer, men etter hvert som tiden har gått er det mer trukket inn i motorene som en mer integrert del.

For min del betyr ikke RT så mye, men tror nok heller ikke det forsvinner heller med det første.

Lenke til kommentar

Når det gjelder RT og opplevelsen av forbedringene og fordelene det gir er helt klart individuelt som det meste annet. Implementasjonen av RT,  fallback løsningen (rastereringen) og spillet i seg selv har også mye å si på hvor stor forbedring RT gir, men jeg vil påstå at godt implementert GI RT, RT refleksjoner med høy kvalitet og PT er store og viktige skritt fremover for realisme i grafikken. 

Etter jeg har sett og fått prøvd skikkelig RT i spill syns jeg begrensningene til rasterering er irriterende, som f.eks klare cut-off point i SSR og ting som popper ut og inn av refleksjonene, cubemaps i butikkvinduer som viser et statisk bilde av omgivelsene når man befinner seg i en travel gate, lys i et rom som ikke påvirker et annet rom/omgivelse eller ting som er kraftig belyst uten av det er en lyskilde som tilsier det. Noe av dette kan ha blitt forbedret uten RT hvis utvikleren hadde gjort en bedre jobb eller andre prioriteringer, men langt ifra alt. Det er litt som at aliasing ikke var et problem for meg før AA var en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...