Gå til innhold

Telia "Smart Wifi"-router i Bridge mode. Problemer.


Anbefalte innlegg

Noen andre her som har fått skiftet til Telia Smart WIFI router, og har den i Bridge mode?

I forbindelse med ny avtale med borettslaget fikk vi beskjed om å "oppgradere" router fra Telia til denne Smart WIFI modellen.

I den "gamle" modellen router, så videresender den, som den også skal, all trafikk til min egen firewall, og trafikken kommer, som den skal, inn til firewall slik at jeg ser source adressene fra internett. Den viderefører mao source informasjonen. Det er jo helt essensielt for at regler skal fungere.

However, på den nye Smart WIFI routeren, så kommer all trafikk fra IP adressen til routeren. Altså Telia public ip. Dermed blir det umulig å lage regler i firewall, med mindre man vil åpne for *all* trafikk.

Er det andre her som har Smart WIFI router fra Telia, og har den i Bridge mode, så hadde jeg satt stor pris på om dere opplever lignende fenomen :)

 

Endret av Landskap1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette en ren "ethernet-ruter", hvor det i front ellers vil være et separat modem i en eller annen form? Hva er hensikten da med bridge mode fra en ethernet-WAN-port til en LAN-port? Er det ikke bare å fjerne ruteren for å oppnå det samme?

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Landskap1 said:

Dessverre, nei.

Borettslaget er ikke oppgradert til fiber, så dette er et coax til ethernet modem/router.

 

Ah, ok - ser ut som de har "Smart WiFi Ruter C1" og "Smart WiFi Ruter F1", som er altså to helt forskjellige produkter med et nok så likt navn.

Vet ikke noe hvordan denne settes i bridge mode, men har vel vært problemer å få til med tidligere modeller også så vidt jeg har forstått, og en del kunder har klart å få seg et rent Docsis-modem fra Telia når de har maset litt.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke å sette hverken gammel eller nytt modem i bridge mode - det er fort gjort på begge.

Problemet er at det ikke fungerer som det skal på "Smart WiFi Ruter C1", mens det virker som det skal på gammel ruter.

Jeg håpte noen andre her inne hadde "Smart WiFi Ruter C1" og kunne verifisere problemet.

 

Endret av Landskap1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...