Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lagger på media/video


Anbefalte innlegg

Har en ca 10 år gammel pc som har begynt å lagge eller hakke når jeg prøver å spille video, uansett format. Hadde problem med harddisk men den er nylig byttet og maskinen er satt opp som ny igjen. Hvor eller hvordan skal jeg feilsøke?

Har prøvd forskjellige mediespillere men ingen fungerer. Vlc er verst der spiller den nesten ikke

image.png.77a12ae379e1c43286bf4797e4b56add.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det Windows 10? Da er 4 GB RAM i minste laget, en burda ha minst 8 GB.

En kan se i om Windows rapporterer feil (enhetsbehandling eller feil-logger).

En bør kanskje finne ut om CPU og grafikkort virker som det skal. Det kan være bra å sjekke temperatur på disse.

En minne test kan også kjøres (Windows har minnetest).

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg tror skjermkortet fra 2007 hovedsakelig er problemet her. Standard innstillingen er som regel maskinvareakselerasjon på, og der henger ikke dette kortet med lengre.
Uten å vite hva slags videofiler det er snakk om så er det vanskelig å si noe særlig mer, men du kan glemme moderne formater.
Maskinvaren er 16+ år gammel, jeg ville ikke ha brukt mer tid på dette hvis målet er hverdagslige oppgaver som å se på video osv.

Lenke til kommentar

Et ekstra tips er at Windows 10 oppdateres til oktober 2025. Så etter det bør en enten ha nyere maskin eller bytte til Linux.

Eksempel på Linux: https://kubuntu.org/

En kan kjøre Linux fra en USB-minne for å teste om det virker. (noe som også er fint for å se om maskinen virker) balenaEtcher er et program som legger ISO filen på en USB-minnepinne.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...