Gå til innhold

Alle disker er read-only, programmer får ikke oppdatere eller installere nødvendig programvare


Anbefalte innlegg

Hei.

Forleden omgjorde jeg gamingpcen til en kontorpc. I sammenheng med det, kjørte jeg full formatering og fresh install av windows. Alt fungerte fint, men klarte installere windows på en gammel hdd, så endte med å formatere alt på nytt og resinstallere på ssd nå i helga. 

Eneste maskinvareendringen fra installasjonen for 3ish uker siden(hvor alt fungerte perfekt) fra den jeg gjorde i helga er en ny ssd. Har kjørt tester på denne disken, uten at det har dukket opp problemer.

Etter formatering og reinstall nå i helga noe skjedd med instillingene i windows. Alt på alle disker er read-only, og jeg får ikke deaktivert dette. Det fører til at alle programmer som trenger installere feks direct x for å virke, ikke virker, da de ikke får tilgang til å installere noe på disken. Bare for å teste litt installerte jeg RE Village via steam, men siden spillet trenger å installere en spesiell build av direct x starter det aldri. Jeg har forsøkt å skru av read only ved høyreklikk->properties og huke av read-only, men alt reverterer til read-only etter at jeg trykker OK. Jeg har prøvd å endre eier av disken, har satt permissions åpne for 'everyone', jeg har prøvd å endre rettighetene i cmd med samme resultat. Fjernet antivirus inkl windows defender i håp om at disse har gjort endringer. Har formatert pcen 2 ganger med fresh windows install, har oppdatert fra win 10 til win 11 - samme problem. Begynner å bli rådvill. Dette gjør maskinen nærmest ubruklig, da jeg har en masse veldig nødvendig software jeg ikke får brukt.

Er villig til å formatere mer, om nødvendig. Tar gjerne i mot alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TLDR men hvis jeg antar du har windows på disk A og en annen disk B og at du har erstattet eller reinstallert A så er problemer med B helt normalt. Enkleste løsning er formatering av B (eller diskene med tilgangsproblemer). Hvis du må beholde filene på B må du innom et linux verktøy for å nullstille alle rettigheter (dette klarer du ikke fra windows), men det er masse jobb om ikke nødvendig.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
1 hour ago, ps5 said:

TLDR men hvis jeg antar du har windows på disk A og en annen disk B og at du har erstattet eller reinstallert A så er problemer med B helt normalt. Enkleste løsning er formatering av B (eller diskene med tilgangsproblemer). Hvis du må beholde filene på B må du innom et linux verktøy for å nullstille alle rettigheter (dette klarer du ikke fra windows), men det er masse jobb om ikke nødvendig.

Hei, da jeg reinstallerte formaterte jeg alle disker og slettet alt av partisjoner - kan det fortsatt bli et problem? Har uansett samme issue med alle 3 diskene.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Deadringer said:

Hei, da jeg reinstallerte formaterte jeg alle disker og slettet alt av partisjoner - kan det fortsatt bli et problem? Har uansett samme issue med alle 3 diskene.

Windows skal oppføre seg pent om den får en helt fersk disk så det bør normalt gå bra. Hvis ikke må man begynne å se etter spøkelser i heimen.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, ps5 said:

Windows skal oppføre seg pent om den får en helt fersk disk så det bør normalt gå bra. Hvis ikke må man begynne å se etter spøkelser i heimen.

Det har vært min erfaring også, har installert windows i 20år uten issues. Dette er første gangen en formatering ikke har løst et problem.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vet ikke om dette fungerer, men jeg fant noe på Youtube som kanskje kan hjelpe deg. Det du må sjekke først er om Disken står som Read Only i Disk Management/Diskbehandling. Hvis det gjør det, så kan du prøve følgende:

 

1. Open CMD

2. Type - diskpart

3. Type - list disk

4. Type - select disk 2 [Select Disk Read-Only]

5. Type - attributes disk clear readonly

 

Lykke til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Deadringer skrev (På 5.2.2024 den 4:06 PM):

... formaterte jeg alle disker og slettet alt av partisjoner

Mye snakk om 'formatering' - men det du sier her er jo ikke logisk. Formatering betyr å legge inn filsystem på en partisjon. Da gir det ikke mening å slette partisjonen etterpå.
Man lager først en partisjon, så formaterer men den. Og det kan gjøres automatisk av installasjonsprogrammet når man har en tom disk uten partisjoner.
Det wil sier antar jeg fungerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...