Gå til innhold

Tips til oppsett av hjemmenett


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bygger hus, og har fått elektriker til å trekke cat6 til punkter hvor vi skal ha TV og punkter hvor vi potensielt vil ha hjemmekontor-/gamingplass, samt til to takpunkter i bod i 1 etasje og bod i 2 etasje hvor jeg ser for meg å montere aksesspunkt via PoE. Alt trådet kommer da inn til et skap med patchepanel i teknisk bod hvor modem, ruter og switch skal stå. Sånn sett føler jeg at en del av oppsettet er landet, men jeg trenger litt innspill på konkret utstyr å kjøpe når det kommer til ruter, switch og aksesspunkter (2 stk). Jeg ser for meg at for disse fire enhetene så løper det fort vekk ca 10k, og jeg vil si at jeg ikke ønsker å konfigurere alt helt fra bunn, men jeg tenker jo at det er naturlig og jeg er komfortabel med å gjøre noe mer enn bare enkel plug-and-play av en ISPs ruter. Følgelig vil jeg vel hakket opp fra rutere som f.eks Google Nest Wifi Pro i kompleksitet. Jeg har sett litt på TP Link Omada og Ubiquiti, men opplever forskjellige beskrivelser av hvor vanskelig det er for en som meg å sette opp og å vedlikeholde. Håper jeg har tatt med de relevante momenter som er nødvendig for at dere kan gi noen innspill.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har TP-link Omada system med OC200 (kontroller), ER/TL-R602 V2 (router), TL-SG2008P (switch) og to EAP653 (AP). Totalpris like under 6100,-
Veldig god fornøyd. Gikk fra kablet Asus AiMesh RT-AX88U og RT-AX55.
Har nå et oppsett med bedre dekning enn mitt gamle fra Asus, og full støtte for VLAN mm.
Eneste negative jeg har funnet så langt, er at RT-AX88U har bedre OpenVPN og Wireguard støtte og ytelse.
Omada er forholdsvis enkelt å sette opp, ligger mye bra dokumentasjon hos TP-link og mange "how to" på Youtube.

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med at det bygges hus nå og legger opp noen punkter for kablet ekomnett, skal vel NEK700:2022 følges og kravene om om antall punkter utløses. Da skal det vel egentlig legges opp rør til alle oppholdsrom, og i utgangspunktet skal det skrives avviksmelding hvis det også ikke er ført kabel og terminert. Til stue skal det være lagt dobbelt.

Se eks: 

https://www.nelfo.no/siteassets/arbeidsliv-jus-og-tariff/tariffoppgjoret-2020/nek-700-tolkning-regelverk.pdf?_gl=1*1ejodex*_up*MQ..*_ga*NDE1MzA5NTEyLjE3MDc0NjMyNjI.*_ga_BR62RQWMJH*MTcwNzQ2MzI2MS4xLjAuMTcwNzQ2MzI2MS4wLjAuMA..

Jeg finner på en måte kravene litt urimelige. Jeg tenker at det i utgangspunktet er bra at det legges opp punkter for kablet nett, men problemet er vel at kravene som utløses gjør at det blir penger å spare på å legge opp 0 punkter for kablet nett. For legger man opp ett punkt, så må det plutselig være føringsveier rundt i hele huset.

Som andre er inne på, virker det snodig å AP-ene inne i en bod. Her vil det hensiktsmessige være at disse settes så sentralt som mulig, og når man her starter med blanke ark og tenker takmontering, burde jo mulighetene være gode. Med mindre det ikke er noe her, der bodene er veldig sentralt plasserte. 

Uten å vite noe om planløsning/størrelse/materialer, er det jo også et spørsmål om det holder med ett aksesspunkt per etasje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (12 minutter siden):

Med at det bygges hus nå og legger opp noen punkter for kablet ekomnett, skal vel NEK700:2022 følges og kravene om om antall punkter utløses. Da skal det vel egentlig legges opp rør til alle oppholdsrom, og i utgangspunktet skal det skrives avviksmelding hvis det også ikke er ført kabel og terminert. Til stue skal det være lagt dobbelt.

Se eks: 

https://www.nelfo.no/siteassets/arbeidsliv-jus-og-tariff/tariffoppgjoret-2020/nek-700-tolkning-regelverk.pdf?_gl=1*1ejodex*_up*MQ..*_ga*NDE1MzA5NTEyLjE3MDc0NjMyNjI.*_ga_BR62RQWMJH*MTcwNzQ2MzI2MS4xLjAuMTcwNzQ2MzI2MS4wLjAuMA..

Jeg finner på en måte kravene litt urimelige. Jeg tenker at det i utgangspunktet er bra at det legges opp punkter for kablet nett, men problemet er vel at kravene som utløses gjør at det blir penger å spare på å legge opp 0 punkter for kablet nett. For legger man opp ett punkt, så må det plutselig være føringsveier rundt i hele huset.

Som andre er inne på, virker det snodig å AP-ene inne i en bod. Her vil det hensiktsmessige være at disse settes så sentralt som mulig, og når man her starter med blanke ark og tenker takmontering, burde jo mulighetene være gode. Med mindre det ikke er noe her, der bodene er veldig sentralt plasserte. 

Uten å vite noe om planløsning/størrelse/materialer, er det jo også et spørsmål om det holder med ett aksesspunkt per etasje. 

Nå er huset vår 10 år gammelt, men vi fikk lagt inn kablet nett på alle sove- og oppholdsrom. 
Dette er noe jeg slettes ikke angrer. Jeg tenker at for situasjon i dag der en husstand har flere playstation/xbox og utelukkende streaming av TV (gjerne 3-4 stykker samtidig) er man bare endamer avhengig av kablet nett. 

Jeg syns det er bra dette reguleres inn, men håper det ikke blir slik at folk heller velger å satse trådløst. 

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, beklager sein respons - småbarnslivet krever sitt.

mobile999 skrev (På 5.2.2024 den 3:07 PM):

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal gjemme aksesspunktene i taket inne i en bod. Jeg ville hatt de i de rommene der enhetene er mest brukt.

Grunnen til dette er egentlig bare for å få aksept for å ha AP montert i taket i det hele tatt, litt vanskeligere å få samboeren med på at de skal monteres i stue og slikt. Angående dekning, begge bodene er plassert forholdsvis sentralt i huset langs øst-vest-aksen, så jeg tror det skal være tilstrekkelig med ett AP per etasje.

Det jeg tar med meg fra innleggene deres er at både Omada og Ubiquiti kan settes opp også for noen som ikke er IT-ansvarlig på dagjobben.

Lenke til kommentar
Mathiasman skrev (25 minutter siden):

Takk for alle svar, beklager sein respons - småbarnslivet krever sitt.

Grunnen til dette er egentlig bare for å få aksept for å ha AP montert i taket i det hele tatt, litt vanskeligere å få samboeren med på at de skal monteres i stue og slikt. Angående dekning, begge bodene er plassert forholdsvis sentralt i huset langs øst-vest-aksen, så jeg tror det skal være tilstrekkelig med ett AP per etasje.

Det jeg tar med meg fra innleggene deres er at både Omada og Ubiquiti kan settes opp også for noen som ikke er IT-ansvarlig på dagjobben.

Ubiquiti er ikke så vanskelig, men tar litt tid å bli kjent, slik som med alt annet. Det er 2 versjoner man kan velge. Ha det som hovedruter og totalt system fra dem, eller kun ha aksess punktene fra de.

Fordelen med alt fra de er at de har mulighet for å tilkoble kameraer og ringeklokke med kamera, adgangskontroll, og etter oppsett så fungerer det veldig enkelt. Minuset er at skal man ha TV dekoder så fungerer det ikke uten mye programmering, da de har valgt å ikke implementere IPTV godt nok ennå.

Minuset med å kjøre de kun som aksesspunkter er at man må bruke ett program på PCen som krever Java installert for å sette de opp. Etter oppsett så fungerer de sømløst uten å måtte bruke programmet.

Bruker mye Ubiquiti via jobben, og er veldig enkelt å følge opp både med og uten ruter fra dem. (Litt enklere med ruter når man får tak i dem fra alle steder)

Mesh messig så funker Ubiquiti veldig enkelt, bare å legge de til via PCen, så funker de sammen. Syntes Asus Mesh er litt mer knot å sette opp der, da man må gjøre det trådløst først så vidt jeg husker, selv om de skal ha fast kabel.

Valgte å bytte fra Asus til Ubiquity ruter selv da Asusen må byttes ut med jevne mellomrom, da Asus slutter å støtte enhetene sine med oppdatering etter alt for lite tid. Min AX92U har ikke fått nye sikkerhetsoppdateringer siden 2022 hvis jeg ikke husker feil. Likte Asus godt da de har enkelt og greit oppsett. Har Telenor Fiber, og ønsker ikke å betale 39,- måneden for dems ruter. Hadde noe TP link greier når jeg flyttet for meg selv for snart 20 år siden, men hadde mye knot den gangen, og har holdt meg til Asus siden da de bare har fungert. Regner med TP link nok har blitt bedre med årene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Ribo said:

Nå er huset vår 10 år gammelt, men vi fikk lagt inn kablet nett på alle sove- og oppholdsrom. 
Dette er noe jeg slettes ikke angrer. Jeg tenker at for situasjon i dag der en husstand har flere playstation/xbox og utelukkende streaming av TV (gjerne 3-4 stykker samtidig) er man bare endamer avhengig av kablet nett. 

Jeg syns det er bra dette reguleres inn, men håper det ikke blir slik at folk heller velger å satse trådløst. 

Jeg ser helt klart positivt på det. Utfordringen er bare at hvis du skal legge ett strekk, utløser det krav om veldig mange flere. Med tanke på kost for utbyggere, kan det for føre til at de velger NEK700-opsjonen om at "alt skal være trådløst, så ingen strekk". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...